پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
متدئولوژی
ادامه
۵۷
·
پژوهش روابط بغرنج در سیستم های اجتماعی مشخص در وهله اول
باید به تجزیه و تحلیل دقیق شرایط عینی بپردازد.
· شرایط عینی ئی که سیستم
اجتماعی مورد نظر در آن قرار دارد.
۵۸
· این به معنی گردآوری و
حلاجی داتاهای (اطلاعات ساختاربندی شده) عینی است.
۵۹
· تعیین کننده ی روابط میان
افراد، شرایط عینی اند.
۶۰
· درک خود روابط و رفتار
افراد هرگز نمی تواند فقط با شناخت نیات و نظرات افراد میسر شود.
۶۱
· ترکیب متدهای مختلف ضمنا
به معنی در نظر گرفتن روش های کمی نیز است.
۶۲
·
آغازگاه (مبدأ، نقطه آغازین) متدئولوژیکی برای وحدت متدها و نفوذ
متقابل آنها باید وحدت کیفیت و کمیت باشد.
· مراجعه کنید به کیفیت و
کمیت
۶۳
·
موضوعات پژوهش با وحدت مشخصات کمی و کیفی آنها تعیین می
شوند.
۶۴
· از این رو، شاخص متدیک
پژوهش امپیریکی (تجربی) باید وحدت استنباطات کیفی و کمی باشد که انطباق خود را در
جنبه های دوگانه همپیوند تعین عینی پدیده ها دارند.
۶۵
· جمع آوری بی غل و غش کمی و
یا کیفی داتاها وجود ندارد.
۶۶
· متدهای جداسازی ضرور
(جبری) جمع آوری کمی و کیفی داتاها خصلت نسبی دارند.
۶۷
· مطلق سازی یکی از دو جنبه
فوق الذکر یا به امپیریسم بی غل و غش سنجش منجر می شود و یا به به تفکر مقوله ای
توخالی.
۶۸
· هر دو گرایش فوق الذکر نه
به بازتولید مشخص فکری، بلکه به ماندن در تعینات مجرد (انتزاعی) منجر می شوند.
۶۹
· استفاده از روش های مته
متیکی و ایستاتیستیکی (ریاضی و آماری) اگر به طرز معنامندی در متدیک پژوهش به خدمت
گرفته شوند، به اوبژکتیویزاسیون (عینی سازی) معارف منجر می شود.
۷۰
· روش های مته متیکی و
ایستاتیستیکی (ریاضی و آماری) تأثیر برگشتی مثبت بر دقت پیش شرط های تئوریکی دارند
و به اطمینان در استفاده از متدهای پژوهشی دیگر کمک می کنند.
۷۱
· روش های مته متیکی و
ایستاتیستیکی (ریاضی و آماری) در درخوری کاربستی شان به پژوهش امپیریکی محدود نمی
شوند.
۷۲
· به ویژه روش های مته متیکی
(ریاضی) می توانند وسیله ای برای تشکیل و تکمیل مستقیم تئوری های سوسیولوژیکی
باشند.
۷۳
· قاعده در پژوهش امپیریکی
عبارت است از استفاده هرچه بیشتر از امکانات سنجش (اندازه گیری) دقیق و توصیف
ایستاتیستیکی (آماری) و به خدمت گیری حلاجی مته متیکی و ایستاتیستیکی (ریاضی و
آماری) داتاها.
۷۴
· از سوی دیگر باید در مرحله
پژوهش تئوریکی نیز روش های مته متیکی وارد شوند.
۷۵
· هر دو طریق باید طی شوند و
به وحدت رسند.
۷۶
·
بغرنجی موضوع جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی تأثیر
دوربردی بر روابطش با دیگر علوم جامعه ای دارد.
۷۷
· برای درک بغرنجی روابط
انسانی در سیستم ها و زیرسیستم های اجتماعی که در آنها وساطت میان عوامل فردی و
جامعه ای (و برعکس) صورت می گیرد، باید جنبه های اقتصادی، حقوقی، سیاسی و غیره این
روابط در تأثیر متقابل شان مورد بررسی قرار گیرند.
۷۸
· به همین دلیل باید
جویبارهای معارف فلسفی و معارف علوم منفرد راجع به جامعه و راجع به جوانب و عرصه
های منفرد جامعه به شط جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی جاری شوند.
۷۹
· بنابرین، کار همبودی
(مشترک) میانرشته ای (میان رشته های علوم مختلف) شرط ضرور پژوهش سوسیولوژیکی
موفقیت آمیز است.
۸۰
· در پژوهش زیرعرصه های مشخص
جامعه، در وابستگی به خصوصیت این زیرعرصه ها، روابط به ویژه تنگاتنگی میان علوم
جامعه ای (علوم اجتماعی) مختلف برقرار می گردد.
پایان
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر