فصل ششم
وظیفه فکری فلسفه کلاسیک بورژوایی
آلمان
بخش دوم
ادامه
۳۱
· جان لاک می نویسد:
۱
· «عام و یونیورسال به وجود واقعی چیزها تعلق
ندارند.
۲
· عام و یونیورسال اختراعات و مخلوقات فهم بشری
اند.
۳
· فهم برای مصرف خود اینها راساخته است.
۴
· عام و یونیورسال فقط علائم و کلمات و افکارند.
۵
· کلمات زمانی می توانند عام عام باشند که علامت
افکار عام باشند و بتوان آنها را بدون کمترین تفاوت در مورد خیلی از چیزهای منفرد
به کار برد.
۶
· افکار زمانی می توانند عام باشند که بیانگر
بسیاری از چیزهای منفرد باشند.
۷
· عامیت و یونیورسالیته به خود چیزها ربطی ندارد.
۸
· برای اینکه چیزها همگی در وجودشان منفردند.
۹
· اگر ما چیزهای منفرد را کنار بگذاریم، آنگاه عام
هایی که باقی می مانند، چیزی جز مخلوقات نیستند که توسط خود ما خلق شده اند.»
· (جان لاک، «فهم انسانی»، ۱۹۶۲ برلین، کتاب سوم،
ص ۳، ۲)
۳۲
· به نظر هیوم، مفاهیم عام «بیانگر» صرف چیزهای
خاص اند که همیشه منفرد اند و هرگز عام نیستند و یا چیز عامی نیستند.
۳۳
· عام به نظر هیوم، محصول «عادت و یا تمرین» است.
· «تأثیر عادت است و نه محصول کردوکار عقلی»
· به همان سان که عادت به طور کلی، بزرگترین رهبر
در حیات انسانی است.
· (هیوم، «بررسی ئی راجع به فهم انسانی»، فصل ۵،
بخش ۱)
۳۴
· هیوم سرانجام می نویسد:
· «خرد به دلیل سردیت و بی تفاوتیت، نمی تواند
انگیزه ای برای عمل باشد.»
· (هیوم، «بررسی ئی راجع به اصول اخلاق»، ص ۱۴۶)
۳۵
· امپیریسم انگلیس با این نگرش ها، جنبه های
متافیزیکی آموزه های راسیونالیسم فرانسه را به گور سپرد و تفکر معرفتی ـ نظری را
شدت بخشید.
۳۶
· ماتریالیسم قرن ۱۸ فرانسه، به تئوری شناخت
سنسوئالیستی (حس گرایی) امپیریسم انگلیس (به ویژه به تئوری شناخت سنسوئالیستی جان
لاک) خواهد پیوست و آن را قاطعانه به طرز ماتریالیستی ـ مکانیکی ادامه خواهد داد.
· این تنها جنبه مثبت قضیه است.
۳۷
· جنبه دیگر قضیه از قرار زیر است:
· امپیریسم انگلیس تفکر بشری را منحصرا به آنچه که
هست، مقید می سازد تا سر نیزه انتقادی ـ اجتماعی (جامعه ای) فلسفه بورژوازی مترقی
را بشکند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر