پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
۱
ایدئالیسم ذهنی و مقوله منفرد
· ایدئالیسم ذهنی فقط برای منفرد که به کمک ادراک
حسی قابل درک است، حق حیات قائل می شود.
۲
پوزیتیویسم و مقوله منفرد
· ایدئالیسم ذهنی در فرم پوزیتیویسم، یا عام را به
درجه منفرد تنزل می دهد و یا با استفاده از واژه های معینی، منفرد را به تعداد
بیشماری از افراد منفرد محدود می سازد.
· مراجعه کنید به پوزیتیویسم
۳
· پوزیتیویسم که فقط برای مشخص، منفرد و به اصطلاح
چیزهای واقعا موجود حق حیات قائل می شود، قادر به توضیح چند و چون پیدایش مفاهیم
عام و احکام قانونی نیست و نمی تواند به این پرسش پاسخ دهد، که به چه دلیل احکام
علمی که براساس مفاهیم، احکام و تئوری های عام تدوین می شوند، در پراتیک روزمره
صحت و اعتبار خود را نشان می دهند.
۴
· اگر قوانین عام، مفاهیم عام و غیره فقط جمع بندی
های مفهومی راحت طلبانه از معارف منفرد ما راجع به چیزها، پدیده ها و سیستم های
منفرد می بودند، آنگاه دیگر استنتاج منطقی نامعلوم (ناشناخته) با اتکاء بر معلوم (شناخته
شده) امکان پذیر نمی گردید.
۵
· پوزیتیویسم بر پایه های
سست بنا شده است و در برابر انتقاد تاب مقاومت ندارد.
۶
· اگر عام فقط واژه ای است که برای بیان انبوهی از
اوبژکت های فیزیکی و غیره به کار می رود، پس حداقل این واژه باید خصلت عام داشته
باشد.
· چرا که بیشتر از بقیه واژه ها مطرح می گردد و واژه
های منفرد مطروحه نیز باید تمثیلی از این واژه به اصطلاح «عام» باشند.
۳
اهمیت درک دیالک تیک منفرد و عام
۱
· درک درست نقش منفرد و رابطه دیالک تیکی میان
منفرد و عام نه تنها به لحاظ معرفتی ـ نظری (به لحاظ تئوری شناخت) و علمی، بلکه به
لحاظ عملی و سیاسی اهمیت شایانی دارد.
۲
· منفرد را باید نه نادیده گرفت و نه معنی و اهمیت
آن را مورد انکار قرار داد.
· مراجعه کنید به دگماتیسم
۴
رویزیونیسم
و
دیالک تیک منفرد و عام
۱
· رویزیونیسم تمام توجه خود را فقط و فقط معطوف
منفرد می سازد.
۲
· چنین کاری در عمل، سیاست و اقتصاد به انحرافات
زیر منتهی می شود:
الف
· به پراکتیسیسم (عملگرائی) منتهی می شود.
ب
· به بی پرنسیپی و بی لیاقتی در استنباط و درک پیوندهای
کلی و خطوط توسعه عام منتهی می شود.
· مراجعه کنید به عام،
خاص
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر