۱۳۹۸ خرداد ۱۰, جمعه

منفرد (۳) (بخش آخر)

 
 پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین   

۱
ایدئالیسم ذهنی و مقوله منفرد

·      ایدئالیسم ذهنی فقط برای منفرد که به کمک ادراک حسی قابل درک است، حق حیات قائل می شود.

۲

پوزیتیویسم و مقوله منفرد

·      ایدئالیسم ذهنی در فرم پوزیتیویسم، یا عام را به درجه منفرد تنزل می دهد و یا با استفاده از واژه های معینی، منفرد را به تعداد بیشماری از افراد منفرد محدود می سازد.

·      مراجعه کنید به پوزیتیویسم

۳
·      پوزیتیویسم که فقط برای مشخص، منفرد و به اصطلاح چیزهای واقعا موجود حق حیات قائل می شود، قادر به توضیح چند و چون پیدایش مفاهیم عام و احکام قانونی نیست و نمی تواند به این پرسش پاسخ دهد، که به چه دلیل احکام علمی که براساس مفاهیم، احکام و تئوری های عام تدوین می شوند، در پراتیک روزمره صحت و اعتبار خود را نشان می دهند.

۴
·      اگر قوانین عام، مفاهیم عام و غیره فقط جمع بندی های مفهومی راحت طلبانه از معارف منفرد ما راجع به چیزها، پدیده ها و سیستم های منفرد می بودند، آنگاه دیگر استنتاج منطقی نامعلوم (ناشناخته) با اتکاء بر معلوم (شناخته شده) امکان پذیر نمی گردید.

۵
·      پوزیتیویسم  بر پایه های سست بنا شده است و در برابر انتقاد تاب مقاومت ندارد.

۶
·      اگر عام فقط واژه ای است که برای بیان انبوهی از اوبژکت های فیزیکی و غیره به کار می رود، پس حداقل این واژه باید خصلت عام داشته باشد.
·      چرا که بیشتر از بقیه واژه ها مطرح می گردد و واژه های منفرد مطروحه نیز باید تمثیلی از این واژه به اصطلاح «عام» باشند.

۳
اهمیت درک دیالک تیک منفرد و عام
 ۱
·      درک درست نقش منفرد و رابطه دیالک تیکی میان منفرد و عام نه تنها به لحاظ معرفتی ـ نظری (به لحاظ تئوری شناخت) و علمی، بلکه به لحاظ عملی و سیاسی اهمیت شایانی دارد.

۲
·      منفرد را باید نه نادیده گرفت و نه معنی و اهمیت آن را مورد انکار قرار داد.

·      مراجعه کنید به دگماتیسم

۴
رویزیونیسم 
و 
دیالک تیک منفرد و عام

۱
·      رویزیونیسم تمام توجه خود را فقط و فقط معطوف منفرد می سازد.

۲
·      چنین کاری در عمل، سیاست و اقتصاد به انحرافات زیر منتهی می شود:

الف
·      به پراکتیسیسم (عملگرائی) منتهی می شود.

ب
·      به بی پرنسیپی و بی لیاقتی در استنباط و درک پیوندهای کلی و خطوط توسعه عام منتهی می شود.

·      مراجعه کنید به عام، خاص

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر