پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
برگردان
شین میم شین
مسئله ملی
و
احزاب مارکسیستی ـ لنینیستی
ادامه
۱۷
·
ناسیونالیسم ارتجاعی،
به مثابه فرم ایده
ئولوژی بورژوائی، از موضع و نقش تاریخی بورژوازی امپریالیستی ناشی می
شود و خود را در برتری طلبی ملی، یعنی در بی احترامی و تحقیر ملل دیگر و در ستایش از ملت خودی و جامعه امپریالیستی (که ماسک ملی بر چهره دارد) نشان می دهد.
۱۸
·
جهان وطنی، امروزه خود را ـ ضمنا ـ در ایده
ئولوژی غرب و ایده ئولوژی انتگراسیون، در چشم پوشی بر منافع و حقوق ملی و در تفکر دولتی ـ
ملی، یعنی در نیهلیسم ملی
نمودار می سازد.
۱۹
·
ناسیونالیسم ارتجاعی و جهان وطنی، بیانگر نیازهای سرمایه مالی اند و از تمایلات آن نسبت به تحکیم
سلطه خویش بر ملت خودی و ملل دیگر حکایت می کنند.
۲۰
·
ناسیونالیسم و جهان وطنی روزگاری
به لحاظ تاریخی نقش مترقی بازی کرده اند.
·
در ایامی که بورژوازی، توده های مردم و قبل از
همه دهقانان را زیر پرچم خود گرد می آورد، تا به تشکیل ملت، به تشکیل ملت بورژوائی نایل آید.
۲۱
·
در این ایام روابط باز جهانی نسبت به ملل دیگر و برقراری و
توسعه رابطه دوستانه میان ملت ها، از نظراقتصادی، سیاسی و ایده ئولوژیکی
اهمیت بزرگی داشت.
۲۲
·
در این زمان بود که جهانوطنی بورژوازی آغازین تشکیل
یافت.
۲۳
·
در کشورهای آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین، که مبارزه رهائی بخش ملی و
ضد استعماری شعله می کشد، ناسیونالیسم بورژوائی
می تواند همچنان نقش مترقی بازی کند.
۲۴
·
این که کدام طبقه، رهبری جنبش
رهائی بخش ملی را در دست می
گیرد، طبقه کارگر و یا بورژوازی ملی به شرایط تاریخی مشخص ملت مربوطه وابسته است.
۲۵
·
اگر رهبری جنبش رهائی بخش
ملی را بورژوازی
ملی به دست گیرد، آنگاه ایده ئولوژی آن در
رابطه با ملت، ناسیونالیسم خواهد بود که حربه ای بر ضد امپریالیسم و مدافعان
داخلی آن، یعنی طبقات فئودال و بورژوازی کمپرادور است.
۲۶
·
اما پرولتاریا اینجا نیز نقش برجسته ای به عهده دارد.
·
زیرا آماج طبقه کارگر و حزب مارکسیستی ـ لنینیستی آن
عبارت است از پایان دادن قطعی به ستم ملی
و استعماری و توسعه آزاد همه ملت ها در
مطابقت با قوانین پیشرفت اجتماعی.
۲۷
·
حزب مارکسیستی ـ لنینیستی با سیاست علمی مستدل خود قادر به
ارزیابی تاریخی ـ مشخص درست جنبش ملی و
تعیین دقیق وظایف مبارزه ملی و ارائه راه
حل برای مسائل ملی است.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر