پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
مخابرات
(کمونیکاسیون، مبادله اطلاعات، هماندیشی)
ادامه
۵۸
· مشخصه مخابرات جامعه ای
(اجتماعی) شرایط به اصطلاح، علامتی است که همواره حاوی ممان های (گشتاورهای) زیر
است:
الف
· مخابرات جامعه ای اولا
باید حاوی دو کاربر مخابراتی (هماندیش) باشد که به مبادله فکری با هم می پردازند.
ب
· مخابرات جامعه ای باید
حاوی موضوعی و یا حادثه ای باشد که راجع بدان مبادله فکری صورت می گیرد.
پ
·
مخابرات جامعه ای باید حاوی علائم (سیستم علامتی) باشد که
دو طرف مخابرات به مدد آنها با هم راجع به موضوعی و یا حادثه ای مبادله فکری و
احساسی می کنند.
·
در شرایط علامتی، سیستم معینی از روابط اجتماعی متنوع
نمودار می گردد که بنیان و گشتاور تعیین کننده اش روند بازتولید جامعه ای است.
· در شرایط علامتی هم
موضوعات مادی طبیعی فرم علامتی به خود می گیرد و هم موضوعات مادی مصنوعی.
۵۹
· تولید یعنی اثرگذاری افراد
به طور اجتماعی مرتبط با هم به مدد سیستمی از ابزارهای تولیدی تاریخا تشکیل یافته
بر طبیعت.
۶۰
·
در روند تولید کار افراد جامه عمل می پوشد.
·
کاری که تاریخا به طرز معینی ساختاربندی شده.
·
کاری که تاریخا مبتنی بر تقسیم کار است.
· کاری تاریخا مبتنی بر
ترکیب است.
۶۱
· روند تولید همیشه روندی
جامعه ای (اجتماعی) است.
۶۲
· ابزار تولید به مثابه چیز طبیعی فرم عوض کرده ی منطبق با
حوایج جامعه ای، حامل اطلاعات اولیه و بنیادی برای روند مخابرات است.
۶۳
· از آنجا که چیزهای طبیعی
مختلف به طور عینی برای وجود و توسعه جامعه
حاوی معانی متفاوتند و از این رو به طور متفاوت در این رابطه به خدمت گرفته می
شوند، باید در تبیینات زبانی تثبیت یابند تا امکان انعکاس آنها در ضمیر آدمی فراهم
آید و قابل مخابره باشند.
۶۴
· کلیه اشیای طبیعی که به
عنوان اوبژکت پراتیک آدمی در می آیند، باید نسبت به معانی جامعه ای معین انتظام یابند.
۶۵
· اشیای طبیعی به علائم
تبدیل می شوند و چون به علائم تبدیل می شوند، به بنیان عینی روند مخابراتی جامعه
ای تبدیل می شوند.
۶۶
· تشکیل علائم زبانی و پیوست
دادن آنها به معانی، موجب قرار گرفتن آنها در اختیار تفکر انتزاعی می گردد، بدون
اینکه به حضور موضوع و یا حادثه منطبقه نیاز افتد.
۶۷
· از سوی دیگر انتظام بخشی
های معنایی به اشیای مادی می تواند تنها بر بنیان تفکر انتزاعی مبتنی بر فرم زبانی
میسر گردد.
۶۸
·
انسان ها در پراتیک جامعه ای (اجتماعی) خویش طبیعت را تغییر
فرم می دهند.
· بدین طریق به تشکیل واقعیت
جامعه ای تغییر فرم یافته و مناسب نایل می آیند.
۶۹
· موضوع مخابرات جامعه ای
(اجتماعی)، یعنی جهان خارجی عینی، بنابرین ماهیتا واقعیت جامعتا (اجتماعا) تشکیل
یافته است.
۷۰
·
از آنجا که آن واقعیت جامعتا (اجتماعا) تشکیل یافته است،
برای انسان ها نیز در مرحله توسعه تاریخی معین سیستم مناسبات جامعه ای شان،
کمونیکاتیو (اسباب مبادله فکری) است.
· مراجعه کنید به اطلاعات
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر