تزهايی راجع به فويرباخ
کارل مارکس
اديت شده توسط انگلس
(مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۳، ص ۵ ـ ۷)
ترجمه و تحلیل
از
شین میم شین
تز دهم
موضع ماتریالیسم قدیم
جامعه بورژوایی
است.
موضع ماتریالیسم نوین
جامعه بشری
و
یا
بشریت جامعه ای (اجتماعی)
است.
مارکس
در
این تز
مفهوم موضع
را
مطرح می سازد.
موضع
به
چه معنی
است؟
۱
موضع
یعنی
پایگاه
۲
موضع (پایگاه) ماتریالیسم و هر مکتب فکری و فلسفی و هنری
فقط
می تواند
طبقاتی
باشد.
۳
پایگاه
در
دیالک تیک خاستگاه و پایگاه
وجود دارد.
نقش تعیین کننده
در
دیالک تیک خاستگاه و پایگاه
از
آن خاستگاه
است.
پایگاه
اما
بسان هر قطب دیالک تیکی دیگر
از
استقلال نسبی
برخوردار
است.
خاستگاه (زادگاه، منشاء) طبقاتی فردی
می تواند
فئودالی
باشد.
این
اما
حتما
نباید
بدان معنی باشد
که
پایگاه طبقاتی او
هم
فئودالی
باشد.
همیشه
استثنائی
هست.
این جور پدیده های استثنایی
در
مفهوم «استقلال نسبی»
تجرید می یابند.
حالا
نظری بر تز دهم مارکس می اندازیم:
۳
موضع ماتریالیسم قدیم
جامعه بورژوایی
است.
موضع طبقاتی ماتریالیسم ماقبل ماتریالیسم دیالک تیکی ـ تاریخی (به انضمام تئوری شناخت مارکسیستی ـ لنینیستی)
بورژوایی
بوده است.
یعنی
فلاسفه ای
که
نماینده ماتریالیسم ماقبل ماتریالیسم دیالک تیکی ـ تاریخی (به انضمام تئوری شناخت مارکسیستی ـ لنینیستی)
بوده اند،
مثلا
دیدرو، لامتری، دآلمبر، هلوه تیوس، هولباخ، فویرباخ و غیره
نمایندگان ایده ئولوژیکی بورژوازی آغازین
بوده اند.
۴
موضع ماتریالیسم نوین
جامعه بشری
و
یا
بشریت جامعه ای (اجتماعی)
است.
اما
موضع طبقاتی ماتریالیسم دیالک تیکی ـ تاریخی (به انضمام تئوری شناخت مارکسیستی ـ لنینیستی)،
پرولتری
است.
مارکس
اما
موضع آن
را
جامعه ای ـ بشری
و
یا
بشری ـ جامعه ای
قلمداد می کند.
این
به
چه معنی
است؟
۵
موضع ماتریالیسم نوین
جامعه بشری
و
یا
بشریت جامعه ای (اجتماعی)
است.
این
بدان معنی
است
که
منافع طبقاتی پرولتایا = منافع جامعه بشری = منافع بشریت اجتماعی
این
بدان معنی است
که
پرولتاریا
ضمن رهایش طبقاتی خود
به
رهایش جامعه بشری و یا بشریت جامعه ای
نایل می آید.
یعنی
موضع طبقاتی ماتریالیسم دیالک تیکی ـ تاریخی (به انضمام تئوری شناخت مارکسیستی ـ لنینیستی)
تماجامعه ای
و
تمامبشری
است.
پایان تز دهم
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر