پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
شعور
(روح، ضمیر، دل)
ادامه
۲۴
· شعور (روح، ضمیر، دل)، پس از تشکیل به یکی از شرط های خاص طرز زندگی انسانی
بدل می شود.
۲۵
·
مدل درونی جهان برونی تشکیل شده در شعور (روح، ضمیر، دل)، در
اطلاعات ذخیره شده، فقط حاوی معارف مکسوبه تاکنونی در روند شناخت طبیعت و جامعه
نیست.
۲۶
·
شعور، به واسطه پراتیک (عمل، آزمون، آزمایش و غیره)، از
جهان برونی سیل لاینقطعی از اطلاعات دریافت می دارد.
·
این اطلاعات را مورد حلاجی قرار می دهد و به استکمال (کمال
یابی) مدل درونی اش نایل می آید.
·
ضمنا «یاد می گیرد.»
·
یعنی اطلاعات حاصله راجع به موفقیت ها و یا ناکامی های
(ناموفقیت های) برنامه های عملا تحقق یافته خویش را مورد ارزیابی قرار می
دهد.
۲۷
·
شعور، بر بنیان این ارزیابی، به طرز مستمری به اقدامات زیر
جامه عمل می پوشاند:
الف
·
صدور اطلاعات دستوری (امر و نهی)
ب
·
تعیین برنامه های رفتاری
پ
·
آماجگزاری ها
ت
·
تعیین طرز رفتار
ث
·
عرضه معیارهای ارزیابی
·
و غیره
۲۸
· شعور (روح، ضمیر، دل)، بدین طریق، مجموعه روند زندگی عملی آدم ها
را تنظیم می کند.
۲۹
·
در مطابقت با آن، شعور (روح، ضمیر، دل)، فونکسیون های متنوع
متعددی را در روند حیات اجتماعی به انجام می رساند که در وابستگی به عوامل زیر توسعه و تکامل می
یابند:
الف
·
در وابستگی به سطح
توسعه پراتیک اجتماعی
ب
·
در وابستگی به سطح توسعه نیرو های مولده
پ
·
در وابستگی به سطح
توسعه مناسبات تولیدی
۳۰
·
مهم ترین فونکسیون های شعور (روح، ضمیر، دل) به شرح زیرند:
الف
·
فونکسیون معرفتی
(فونکسیون مربوط به کسب دانش، فهم، تفکر)
ب
·
فونکسیون تله ئونومیکی
(فونکسیون تعیین هدف و آماج و نتیجه
و غیره)
پ
·
فونکسیون برنامه ریزی
ت
·
فونکسیون هنجاری (هنجارسازی)
ث
·
فونکسیون برهانی (فونکسیون فلسفی، تعالیم ارزیابی)
۳۱
·
فونکسیون معرفتی، فونکسیون اولیه و بنیادی شعور انسانی بوده
است.
۳۲
·
شعور (ضمیر، دل)، به مثابه ابزار معرفتی (شناخت) یونیورسال
(عام)، در خدمت انعکاس فکری خواص و مشخصات و پیوند ها و قانونمندی های جهان عینی
است و بدین طریق بنیان تعیین کننده برای عمل هدفمند انسانی را پدید می آورد.
۳۳
·
اهمیت خاص شعور این است که این فونکسیون معرفتی اش، هم حاوی
جنبه توضیحی است و هم حاوی جنبه پیش بینی.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر