۱۳۹۶ آذر ۱۰, جمعه

وحدت و مبارزه خدایان سه گانه (۱۱۳)


فروغ فرخزاد
(۱۳۱۳ ـ ۱۳۴۵)
(1934 ـ 1966)
عصیان
(۱۳۳۶)

ویرایش و تحلیل
از
مسعود بهبودی

 
 ۱
    لحظه ای بگذر ز ما،  
بگذار خود باشیم
    بعد از آن، ما را بسوزان تا ز خود سوزیم
   بعد از آن یا اشک یا لبخند یا فریاد
 
فرصتی تا توشه ی ره را بیندوزیم
 
معنی تحت اللفظی:
خدایا،
ما
را
لحظه ای به حال خود بگذار. 
 
بگذار
حداقل
اشکی
ـ به اختیار خود ـ
بریزیم.
 
لبخندی
ـ به اختیار خود ـ
بزنیم.
 
فریادی
ـ به اختیار خود ـ
بکشیم.
 
بعد
ما
را 
به آتش دوزخ بینداز و بسوزان.
 
به
ما
فرصتی
بده،
تا
رهتوشه ای
فراهم آوریم.
 
فروع جوان
پس از حمله و عقب نشینی
اندکی
آرام می گیرد
و
فیلسوفانه
به نمایندگی از توده
مطالبه اصلی خود
را
مطرح می سازد:
 
۲
   لحظه ای بگذر ز ما،  
بگذار خود باشیم
    بعد از آن، ما را بسوزان تا ز خود سوزیم
   بعد از آن یا اشک یا لبخند یا فریاد
 
فرصتی تا توشه ی ره را بیندوزیم
 
می توان گفت
که
فروغ
دیالک تیک جبر و اختیار
(ضرورت و آزادی)
را
به شکل دیالک تیک اراده طبقه حاکمه خدا و آدمیان  تعمیم می دهد
و
بر
اختیار آدمی
ابرام می ورزد.
 
ضمن اینکه نقش تعیین کننده جبر (ضرورت) را برسمیت می شناسد.
 
این 
اما
عملا
به چه معنی است؟
 
۳
   لحظه ای بگذر ز ما،  
بگذار خود باشیم
    بعد از آن، ما را بسوزان تا ز خود سوزیم
   بعد از آن یا اشک یا لبخند یا فریاد
 
فرصتی تا توشه ی ره را بیندوزیم
 
برای پیدا کردن پاسخ به این پرسش،
باید
موضع نظری طبقه حاکمه 
را
در این زمینه پیدا کرد:
 
طبقه حاکمه بنده دار و فئودال و روحانی
دیالک تیک جبر و اختیار
را
به شکل دوئالیسم مشیت الهی و آدمی بسط و تعمیم می دهد.
 
طبقه حاکمه ـ خدا
را
مطلق می کند
و
آدمی
را
مجبور به تمکین بر مشیت الهی می داند.
 
فروغ جوان
این دوئالیسم طبقه حاکمه بنده دار و فئودال و روحانی
را
به چالش می کشد
و
با 
دیالک تیک جبر و اختیار
جایگزین می سازد
و
یک تنه
از
 آن
به
 دفاع
برمی خیزد.
 
فروغ جوان
جبر 
را
در هیئت طبقه حاکمه ـ خدا (مشیت الهی) برسمیت می شناسد
و
از
طبقه حاکمه ـ خدا
  می خواهد 
که
اختیار آدمی به رسمیت شناسد.
 
عظمت بینش فلسفی و غنای فکری فروغ جوان
همین جا 
آشکار می گردد.
 
۴
لحظه ای بگذر ز ما،  
بگذار خود باشیم
    بعد از آن، ما را بسوزان تا ز خود سوزیم
   بعد از آن یا اشک یا لبخند یا فریاد
 
فرصتی تا توشه ی ره را بیندوزیم
 
لیبرالیسم بورژوایی ـ آغازین
(آزادی خواهی)
همین است.
 
خیلی از شعرا و نویسندگان معروف و محبوب دیار عه «هورا» و «عاشورا»
در
سنین
۶۰ ـ ۷۰ سالگی
هنوز از این دیالک تیک خبر ندارند.
 
شعر عصیان بندگی
با 
این بیت شعر
به پایان می رسد.
 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر