۱۳۹۶ دی ۸, جمعه

کار (۱)


بخش اول
پروفسور دکتر گونتر هیدن
برگردان
شین میم شین

·      کار به کرد و کار هدفمند و آگاهانه ی انسان اطلاق می شود.

۱
·      به قول مارکس، کار عبارت است از «روندی میان انسان و طبیعت.....
·      روندی که در آن، انسان کنش خویش را وساطت، تنظیم و کنترل می کند»
·      (کلیات مارکس و انگلس، جلد ۲۳، ص ۱۹۲)

۲
·      کار بطور مادی و فکری (یدی و یا جسمانی و روحانی) تحقق می یابد.

·      (در دیالک تیکی از کار فکری و کار مادی. مترجم)

۳
·      با بر قراری مالکیت خصوصی بر وسایل تولید، جدائی میان کار مادی و فکری آغاز می شود و تضاد میان آندو توسعه می یابد.

الف

·      در کلیه جوامع منقسم به طبقات متخاصم، کار مادی به عهده توده های تحت استثمار و ستم بوده و کمتر از کار فکری مورد ارج و احترام قرار داشته است.

·      (کار مادی از این به بعد تحقیر شده است و انسان ها و نباتات و جانوران مولد و زحمتکش، مثلا باربر، شخم زن، گله بان و غیره تحقیر شده اند و تحقیر واژه ها و توهین واژه ها را تشکیل داده اند.
·      حمال، کلفت، کنیز، عمله و گاو و خر و سگ و غیره. مترجم)

ب
·      کار مادی در جامعه برده داری، نشانه بارز بردگی بردگان بوده و تمامی تمدن پیشرفت یابنده به حساب کار فکری گذاشته شده است.

ت
·      کار فکری در انحصار مطلق (در اختیار بلامنازع) طبقات دارا بوده است.

پ
با توسعه نظام اجتماعی سرمایه داری، کار، خصلت کار و ارزش کار، امکانات، دستاوردها و دورنمای کار بطور دم افزونی به موضوع مورد بررسی فلسفه مبدل می شود.

۱
کار در فلسفه فرانسیس بیکن، جان لاک و دیدرو

·      در آثار فرانسیس بیکن، جان لاک و دیدرو احکام مهمی در باره کار یافت می شوند.

الف

ژان ژاک روسو
(۱۷۱۲ـ ۱۷۷۸)
نویسنده، فیلسوف، پداگوگ، طبیعت پژوه و کمپونیست
از تدارک بینندگان فکری و روحی  انقلاب فرانسه

·      ژان ژاک روسو  نقش تاریخی کار و خصلت تضادمند آن را در گذار از جامعه اشتراکی اولیه مبتنی بر مساوات و پیدایش و توسعه نابرابری عمده می کند.

ب
·      در تعالیم حقوق طبیعی روشنگران فرانسه، مالکیت اشتراکی، مالکیتی طبیعی تلقی می شود و کار تنها ملاک حقوقی «داشتن» محسوب می شود.

۲
کار در فلسفه سوسیالیسم اوتوپیکی



هنری سن سیمون
(۱۷۶۰ ـ ۱۸۲۵)
مؤسس مکتب فکری اقتصادی ـ اجتماعی علمی موسوم 
به
 سن سیمونیسم
پدر جامعه شناسی
از مبارزان جنگ استقلال آمریکا
(۱۷۰۶ ـ ۱۷۸۳)
بر ضد انگلیس علمی و سوسیالیسم اوتوپیکی
از طرفداران انقلاب کبیر فرانسه (۱۷۸۹)
در سال ۱۷۹۴ کم مانده بود که به گیوتین سپرده شود

·      سوسیالیست های اوتوپیکی (سن سیمون، فوریه، آون) به این نتیجه رسیده بودند که بر مالکیت خصوصی بر وسایل تولید یا باید خاتمه داد و یا باید آن راعمدتا محدود کرد و انسان حق دارد کل حاصل کارش را دریافت کند و هر کسر و کاهشی از آن توسط عامل «غیرکار» به معنی تجاوز به حقوق طبیعی انسان ها محسوب می شود.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر