۱۳۹۶ آذر ۲۹, چهارشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۱۲۴)



 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 

و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

پیشکش
به
امیر حسین آریان پور


آموزش

۱
·    آموزش در آغاز ـ قبل از همه ـ به معنی هیئت، فرم، تشکیل (شکلگیری) به کار می رفت. 

۲
·    آموزش، بعدها، یعنی پس از رهایش بورژوازی به مثابه نیروی اقتصادی و سیاسی مستقل از قید و بند فئودالیسم، هرچه بیشتر به معنی توسعه ی شخصیت، شکوفایی استعدادها، لیاقت ها و خطوط خصلتی شخصیت، یعنی به معنی فرم یابی و یا امتیاز و یا  فرم گیری و تمایزیابی  شخصیت به کار رفت. 

۳
·    مفهوم آموزش در جوار مفهوم پرورش (تربیت)، یعنی مفهوم آموزش و پرورش، یکی از قدیمی ترین  و همه جانبه ترین (فراگیر ترین) مفاهیم است. 

۴
·    مفهوم آموزش و پرورش، ضمنا بر ضد تربیت عملی فئودالی وارد میدان شد و و ایدئال هومانیستی انسانی ئی را بر پرچم خویش نگاشت.
·    انسانی که به طور همه جانبه تربیت  می شود و به طور هماهنگ و موزون توسعه و تکامل می یابد.

۵
·    آموزش در آلمان دموکراتیک، عنصر و زیرسیستم سیستم اجتماعی سوسیالیسم توسعه یافته بوده است.

۶
·    آلمان دموکراتیک با سیستم آموزش سوسیالیستی واحد و یکپارچه، الزامات آموزشی روز افزون لازم برای همه اعضای جامعه  را تضمین می کرد. 

۷
·    امروزه آموزش، به معانی زیر به کار می رود:   

الف
·    به معنی رسالت پداگوژیکی

ب
·    به معنی نتیجه کنش پداگوژیکی

پ
·    به معنی توسعه اجتماعی

۸
·    سمت و سوی آموزش، همواره به مجموعه توسعه شخصیت معطوف است.
·    بی اعتنا به این حقیقت امر که آموزش به کدام یک از موارد زیر مربوط می شود: 

الف
·    آموزش فکری 

ب
·    آموزش پلی تکنیکی

پ
·    آموزش فیزیکی (ورزشی) (تربیت بدنی)

ت
·    آموزش اتیکی (اخلاقی)

ث
·    آموزش استه تیکی

ج
·    آموزش عمومی

ح
·    آموزش حرفه ای

۹
·    آموزش با پرورش پیوند ناگسستنی دارد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر