۱۳۹۶ دی ۵, سه‌شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۱۲۷)

 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 

و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

پیشکش
به
امیر حسین آریان پور

 
آموزش
ادامه
۳۶
·    نقش (رل) و فونکسیون اجتماعی آموزش را نمی توان فقط بر پایه میزان توسعه تاریخی و استکمال (تکمیل، کمال یابی) دانش بشری به طور کلی ارزیابی کرد. 

۳۷
·    قرن های متمادی آموزش انسان ها به جایگاه اجتماعی آنها گره خورده بود.

۳۸
·    امکان کسب آموزش، بسته به موضعی که افراد در هیرارشی (سلسله مراتب) اجتماعی داشتند، وسیع تر و یا محدودتر می گشت. 

۳۹
·    آموزش در کلیه نظامات مبتنی بر استثمار، امتیاز محفوظ طبقات حاکمه می ماند. 

۴۰
·    طبقات حاکمه نعمات آموزشی موجود را تصرف می کنند و از آنها برای تحکیم قدرت خویش و مدافعه از قدرت خویش بهره برمی گیرند. 

۴۱
·    امکانات آموزشی طبقات حاکمه به همان میزان در تضاد با امکانات آموزشی توده زحمتکش قرار دارند که امکانات آموزشی مالکین در تضاد با امکانات آموزشی بی همه چیزان قرار داشته است.

۴۲

·    شعار فرانسیس بیکن مبنی بر اینکه «دانش، قدرت است و قدرت، دانش» (توانا بود، هر که دانا بود)، از فونکسیون اجتماعی آموزش و از خصلت طبقاتی آموزش،  پیشاپیش پرده برمی دارد.

۴۳
·    طبقات حاکمه در همه دوران های آموزشی، قدرت دانش را به خدمت می گیرند و از ان بر ضد توده های زحمتکش استفاده می کنند.

۴۴
·    در روند توسعه قانونمند نیروهای مولده  و در روند توسعه مبارزات طبقاتی، طبقات حاکمه مجبور گشته اند که عناصر آموزشی و نعمات آموزشی معینی را گام به گام در اختیار توسعه (تکامل) عمومی مولدین نعمات مادی قرار دهند. 

۴۵
·    به همین دلیل، توسعه سیستم تحصیلی در کشورهای توسعه یافته سرمایه داری به هیچوجه بیانگر اقدامات هومانیتر عمومی طبقات حاکمه نیست. 

۴۶
·    پیشرفت آموزش در نظام سرمایه داری توسط جبر استفاده ی مؤثر از نیروی کار انسانی دیکته می شود. 

۴۷
·    سیستم آموزشی در نظام سرمایه داری از تضاد چرکین زیر رنج می برد: 

الف
·    تقویت و ترویج آموزش، به مثابه ظرفیت توسعه سرمایه داری، از سویی

ب
·    حفظ وابستگی ایده ئولوژیکی ـ سیاسی مولدین «تحصیلکرده» (آموزش دیده)،  به طبقه حاکمه، از سوی دیگر

·    (دیالک تیک تحصیل و تابعیت طبقاتی. مترجم)

۴۸
·    طبقات حاکمه از سویی باید نعمات آموزشی را در اختیار توده های مولد و زحمتکش قرار دهند و از سوی دیگر باید سطح آموزش را همزمان، چنان پایین آورند که حاکمیت آنان به میزان بسیار ناچیزی به خطر افتد.

۴۹
·    به همین دلیل تفاوت بزرگی میان محتوای آموزشی در به اصطلاح مدارس خلقی (فولکس شوله) و مدارس عالی پدید آمده است. 

ادامه دارد.

۱ نظر:

  1. ویرایش:
    شعار فرانسیس بیکن مبنی بر اینکه «دانش، قدرت است و قدرت، دانش» (توانا بود، هر که دانا بود)، از فونکسیون اجتماعی آموزش و از خصلت طبقاتی آموزش، پیشاپیش پرده برمی دارد.

    طبقات حاکمه در همه دوران ها، قدرت دانش را به خدمت می گیرند و از ان بر ضد توده های زحمتکش استفاده می کنند.

    پاسخحذف