۱۳۹۶ دی ۴, دوشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۱۲۷)



  پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 

و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

پیشکش
به
امیر حسین آریان پور

 
آموزش
ادامه 
 
۲۳
·    انقلاب علمی و فنی که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم در کلیه عرصه های حیات اجتماعی رخنه و  نفوذ می کند، خواهان میزان عالی تری از آموزش است. 

۲۴
·    مسائل انقلاب علمی و فنی، فقط توسط شخصیت های «همه جانبه» تحصیل کرده و «ملل آموزش دیده» به نفع جامعه و افراد (اعضای جامعه) قابل حل اند. 

۲۵
·    آموزش لازم در این زمینه اولا شامل حال آموزش عمومی بنیادی می شود که به روی اعضای جامعه در خدمات علمی، فنی، اقتصادی، سیاسی و اخلاقی و معارف تجربی را می گشاید.
·    ثانیا شامل حال آموزش تخصصی می شود. 

۲۶
·    شالوده آموزش مدرن را معارف و نظریات علمی ـ  طبیعی (علم الاشیائی) و علمی ـ اجتماعی (علوم اجتماعی) تشکیل می دهند که فهم قانونمندی های الزامات عینی را امکان پذیر می سازند و اعضای جامعه را به درک معنای زندگی قادر می سازند. 

۲۷
·    گرایش نئوهومانیستی قرون ۱۸ و  ۱۹ در تکمیل مکاتب هومانیستی قدیم و بخشا بر ضد آنها،  توجه بیشتری به  آموزش علمی ـ طبیعی (علم الاشیائی) مبذول داشته و وحدت آن را با علوم انسانی (فکری) سنتی دنبال کرده است.  

۲۸
·    امروزه آموزش علمی ـ طبیعی به بخش علمی آموزش عمومی بدل شده است.

۲۹
·    علوم طبیعی در تشکیل جهانتصویر و جهان بینی اعضای جامعه بشری نقش تعیین کننده ای بازی کرده اند.  

۳۰
·    توسعه علوم اجتماعی ماتریالیستی ـ دیالک تیکی از اهمیت چشمگیر برخوردار است. 

۳۱
·    با کشف قانونمندی های عینی در توسعه جامعه بشری توسط بنیانگزاران سوسیالیسم علمی ـ مارکس و انگلس ـ تئوری یکپارچه ای برای تشکیل و تحول مناسبات اجتماعی به نفع کل و جزء (جامعه و اعضای جامعه)  در اختیار بشریت قرار داده شده است.

۳۲
·    در مارکسیسم ـ لنینیسم، ۳ دستاورد گرانقدر زیر به وحدت می رسند:

الف
·    دستاورد های هومانیستی ازمنه ماضی

ب
·    ارزیابی عینی (رئالیستی) ـ انتقادی از مضارع

پ
·    پیش بینی مبتنی بر علم مستقبل

۳۳
·    بدین طریق شرایط لازم برای استخراج معنا و هدف آموزش از الزامات اجتماعی و تعیین آن از نقطه نظر ماتریالیستی ـ دیالک تیکی فراهم آمده است.

۳۴
·    این بدان معنی است که آموزش دوران ما هم باید حاوی معارف و نظریات علمی ـ اجتماعی و علمی ـ طبیعی (علوم اجتماعی و علوم طبیعی) باشد و هم باید از زندگی و از قواعد و هنجارهای به محک زده شده در همزیستی افراد انسانی، کلکتیوها و ملل کسب شود.   

۳۵
·    منظور از آموزش مترقی عبارت است از وحدت نگرش های علمی، باورهای جهان بینانه و هنجارهای اخلاقی.   

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر