۱۳۹۶ آذر ۲۶, یکشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۱۲۱)



پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 

و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

پیشکش
به
امیر حسین آریان پور


رابطه
ادامه

۲۱

·    این ضمنا پیش شرط لازم برای استفاده از مفهوم رابطه، در زمینه تجزیه و تحلیل واحد اجتماعی و در زمینه سیستماتیک واحد اجتماعی است.  

·    (سیستماتیک هر چیز به نمودارسازی یکپارچه و مبتنی بر نقشه آن چیز در طبقات، مقولات و دیگر طرح های انتزاعی اطلاق می شود. مترجم)

۲۲
·    بدین طریق، فاصله میان فرد و جامعه به مثابه معیاری برای طبقه بندی جامعه جا زده می شود.

۲۳
·    مفهوم رابطه در قاموس حضرات، اما فقط برای تجزیه و تحلیل فرم های فرمال، عام ـ انتزاعی (ضد تاریخی ـ مشخص) و قابل کمی سازی مناسبات اجتماعی به خدمت گرفته نمی شود.
·    مفهوم رابطه علاوه بر آن، خصلت پسیکوسوسیولوژیکی بی حد و مرزی کسب می کند و در این خصلت پسیکوسوسیولوژیکی (روان شناسی ـ جامعه شناسی) بی حد و مرز نقش تعیین کننده از آن جنبه سوسیولوژیکی قلمداد می شود و نه از آن جنبه پسیکولوژیکی.

۲۴
·     این پیوند، خود را در موارد زیر عیان و نمودار می سازد: 

الف
·    در پیوند تاریخی با «اینترپسیکولوژی» (روانشناسی میان ـ انسانی) ترید 

ب

ژاکوب له وی موره نو
(۱۸۸۹ ـ ۱۹۷۴)
پزشک، روانپزشک و جامعه شناس اطریشی ـ امریکایی
مؤسس پسیکودراما
سوسیومتری
روانپزشکی گروهی

·     در معنی مفهوم رابطه برای سوسیومتری (جامعه پژوهی امپیریکی و یا تجربی) موره نو که در سال ۱۹۳۰ توسط ژاکوب له وی موره نو تأسیس شده است.

پ
·     و به طور کلی در جامعه شناسی گروهی بورژوایی

۲۵
·    حلاجی مفهوم رابطه، به طور کلی، در جامعه شناسی فرمال برای توسعه جامعه شناسی امپیریستی (مبتنی بر تجربه گرایی) نقش مهمی بازی کرده است.
·    برای اینکه آن جزو مفاهیم تحلیلی ـ فرمال است که توسط جامعه شناسی بورژوایی در دوره توسعه اش به خدمت گرفته شده است و ضمنا برای کمی سازی پدیده ها و روندهای اجتماعی و بویژه روندهای پسیکوسوسیولوژیکی کسب اهمیت کرده است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر