۱۳۹۶ شهریور ۲۶, یکشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۷۲)

پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 

و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
اوتوریته
ادامه
 
۱۱
·    بدین طریق در واحد های اقتصادی بزرگ و در دیگر واحد های بزرگ جامعه، اوتوریته های معینی تشکیل می شوند.

۱۲
·    خصلت و محتوای اجتماعی روابط اوتوریته ای به واسطه مناسبات اجتماعی ـ اقتصادی رقم می خورند. 

۱۳
·    در هر اوتوریته سوبژکتیو و یا شخصی در تحلیل نهایی محتوای اجتماعی اوتوریته واقعیت می یابد. (رئالیزه می شود.) 

۱۴
·    در جامعه طبقاتی مبتنی بر مالکیت خصوصی بر وسایل تولید، روابط اوتوریته ای نیز خصلت طبقاتی دارند.

۱۵
·    به همین دلیل در جامعه سرمایه داری، میان اوتوریته های طبقه کارگر و اوتوریته های بورژوایی تضاد آشتی ناپذیر وجود دارد. 

۱۶
·    تحت شرایط مبتنی بر مالکیت اجتماعی بر وسایل تولید، تعین کننده ی خصلت روابط اوتوریته ای، منافع مجموعه ی جامعه است. 

۱۷
·    در جامعه سوسیالیستی و کمونیستی رفته رفته اشخاصی، کلکتیو هایی و نهاد هایی و همچنین خدمات و اقداماتی اوتوریته کسب می کنند که تأثیر، رفتار و خصوصیات شان به بهترین وجهی به انطباق منافع افراد و کلکتیو ها با الزامات جامعه منجر می شوند.  

۱۸
·    این ضمنا شالوده لازم برای ذوب تنگاتنگ (عمیق)  اوتوریته شخصی و سوبژکتیو  با محتوای اجتماعی اش است. 

۱۹
·    در جامعه سوسیالیستی بنا بر اصل سانترالیسم دموکراتیک داربست اوتوریته ای هماهنگ یکپارچه ای تشکیل می شود.  

۲۰
·    اوتوریته اشخاص، کلکتیو ها و نهاد ها اما به طور اوتوماتیک (خود به خودی) از فونکسیون و جایگاه اجتماعی آنها تشکیل نمی شود.

۲۱
·    اوتوریته با عمل نمونه واره،  با عمل سرمشق واره، با تشکیل لیاقت ها و توانایی های نوین، با خصوصیات و خصایل شخصیتی و اخلاقی تشکیل می شود و تحکیم می یابد. 

۲۲
·    درک دیالک تیکی ـ ماتریالیستی از رابطه میان اوتوریته سوبژکتیو و شخصی  و محتوای اجتماعی ـ فونکسیونال آن  در تضاد آشتی ناپذیر با درک سوبژکتیو ـ ایدئالیستی (درک ایدئالیستی ذهنی) از رابطه میان اوتوریته سوبژکتیو و شخصی  و محتوای اجتماعی ـ فونکسیونال آن  قرار دارد:  

الف
·    درک سوبژکتیو ـ ایدئالیستی (درک ایدئالیستی ذهنی)، اوتوریته را عمدتا به درجه ی خصوصیات شخصیتی و پسیکولوژیکی اشخاص و گروه ها تنزل و تقلیل می دهد. 

ب
·    درک اوبژکتیو ـ ایدئالیستی (درک ایدئالیستی عینی)، اوتوریته را  از تعین الهی (تقدیر الهی، مشیت الهی) و یا از تعین ایده ای اشخاص و نهادها استخراج می کند. 

·    (بدین طریق اوتوریت های زیر تشکیل می شوند:
·    انبیاء، ائمه، اولیا، فقها، علما و غیره. مترجم)

۲۳
·    هم درک سوبژکتیو ـ ایدئالیستی (درک ایدئالیستی ذهنی) و هم درک اوبژکتیو ـ ایدئالیستی (درک ایدئالیستی عینی)، اوتوریته را از شالوده اجتماعی عینی اش را منفصل می سازند.  

۲۴
·    به همین سان، با مفاهیم پرستیژ و رل (نقش) رایج در جامعه شناسی بورژوایی، بر فونکسیون طبقاتی و بر منافع طبقاتی اوتوریته های شخصی، گروهی و نهاد ها، سرپوش نهاده می شود. 

۲۵
·    ماتریالیسم تاریخی، شالوده تئوریکی و متدئولوژیکی (پایه و اساس نظری و اسلوبی) برای پژوهش های مشترک روابط اوتوریته ای توسط علوم اجتماعی مارکسیستی مختلف را تشکیل می دهد. 

·    مراجعه کنید به تقسیم کار، کلکتیو، پرستیژ، رل (نقش) اجتماعی  در دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی  

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر