پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
اوتوریته
ادامه
۱۱
·
بدین طریق
در واحد های اقتصادی بزرگ و در دیگر واحد های بزرگ جامعه، اوتوریته های معینی
تشکیل می شوند.
۱۲
·
خصلت و
محتوای اجتماعی روابط اوتوریته ای به واسطه مناسبات اجتماعی ـ اقتصادی رقم می
خورند.
۱۳
·
در هر اوتوریته
سوبژکتیو و یا شخصی در تحلیل نهایی محتوای اجتماعی اوتوریته واقعیت می یابد.
(رئالیزه می شود.)
۱۴
·
در جامعه
طبقاتی مبتنی بر مالکیت خصوصی بر وسایل تولید، روابط اوتوریته ای نیز خصلت طبقاتی
دارند.
۱۵
·
به همین
دلیل در جامعه سرمایه داری، میان اوتوریته های طبقه کارگر و اوتوریته های بورژوایی
تضاد آشتی ناپذیر وجود دارد.
۱۶
·
تحت شرایط
مبتنی بر مالکیت اجتماعی بر وسایل تولید، تعین کننده ی خصلت روابط اوتوریته ای،
منافع مجموعه ی جامعه است.
۱۷
·
در جامعه
سوسیالیستی و کمونیستی رفته رفته اشخاصی، کلکتیو هایی و نهاد هایی و همچنین خدمات
و اقداماتی اوتوریته کسب می کنند که تأثیر، رفتار و خصوصیات شان به بهترین وجهی به
انطباق منافع افراد و کلکتیو ها با الزامات جامعه منجر می شوند.
۱۸
·
این ضمنا
شالوده لازم برای ذوب تنگاتنگ (عمیق) اوتوریته
شخصی و سوبژکتیو با محتوای اجتماعی اش
است.
۱۹
·
در جامعه
سوسیالیستی بنا بر اصل سانترالیسم دموکراتیک داربست اوتوریته ای هماهنگ یکپارچه ای
تشکیل می شود.
۲۰
·
اوتوریته
اشخاص، کلکتیو ها و نهاد ها اما به طور اوتوماتیک (خود به خودی) از فونکسیون و
جایگاه اجتماعی آنها تشکیل نمی شود.
۲۱
·
اوتوریته
با عمل نمونه واره، با عمل سرمشق واره، با
تشکیل لیاقت ها و توانایی های نوین، با خصوصیات و خصایل شخصیتی و اخلاقی تشکیل می
شود و تحکیم می یابد.
۲۲
·
درک دیالک
تیکی ـ ماتریالیستی از رابطه میان اوتوریته سوبژکتیو و شخصی و محتوای اجتماعی ـ فونکسیونال آن در تضاد آشتی ناپذیر با درک سوبژکتیو ـ ایدئالیستی
(درک ایدئالیستی ذهنی) از رابطه میان اوتوریته سوبژکتیو و شخصی و محتوای اجتماعی ـ فونکسیونال آن قرار دارد:
الف
·
درک
سوبژکتیو ـ ایدئالیستی (درک ایدئالیستی ذهنی)، اوتوریته را عمدتا به درجه ی خصوصیات
شخصیتی و پسیکولوژیکی اشخاص و گروه ها تنزل و تقلیل می دهد.
ب
·
درک
اوبژکتیو ـ ایدئالیستی (درک ایدئالیستی عینی)، اوتوریته را از تعین الهی (تقدیر الهی، مشیت الهی) و یا از
تعین ایده ای اشخاص و نهادها استخراج می کند.
·
(بدین طریق
اوتوریت های زیر تشکیل می شوند:
·
انبیاء،
ائمه، اولیا، فقها، علما و غیره. مترجم)
۲۳
·
هم درک
سوبژکتیو ـ ایدئالیستی (درک ایدئالیستی ذهنی) و هم درک اوبژکتیو ـ ایدئالیستی (درک
ایدئالیستی عینی)، اوتوریته را از شالوده اجتماعی عینی اش را منفصل می سازند.
۲۴
·
به همین
سان، با مفاهیم پرستیژ و رل (نقش) رایج در جامعه شناسی بورژوایی، بر فونکسیون
طبقاتی و بر منافع طبقاتی اوتوریته های شخصی، گروهی و نهاد ها، سرپوش نهاده می
شود.
۲۵
·
ماتریالیسم
تاریخی، شالوده تئوریکی و متدئولوژیکی (پایه و اساس نظری و اسلوبی) برای پژوهش های
مشترک روابط اوتوریته ای توسط علوم اجتماعی مارکسیستی مختلف را تشکیل می دهد.
·
مراجعه کنید به تقسیم کار، کلکتیو، پرستیژ، رل (نقش)
اجتماعی در دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر