پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
همه پرسی
(پرس و جو)
ادامه
۲۵
·
در فرمولبندی سؤالات تجسسی در هر مورد منفرد با مسائل زیر
مواجه می شویم:
الف
سؤالات تعینی و حقایق اموری
۱
·
هدف از این سؤالات کسب احکام و اطلاعاتی راجع به مشخصات و
پدیده هایی است که با جواب درخور (منطبق) به طرز روشن تعیین می شوند.
۲
·
به عنوان مثال سؤالات مربوط به مسائل زیر:
الف
·
سؤالات مربوط به سن و سال
ب
·
سؤالات مربوط به حرفه
پ
·
سؤالات مربوط به فونکسیون اجتماعی
ت
·
سؤالات مربوط به درجه تحصیلات مدرسی و غیره
۳
·
سؤالات تعینی را می توان بی نیاز از ترجمه (بی نیاز از
تبدیل به سؤالات عامه فهم) در پرسشنامه درج کرد.
ب
سؤالات مربوط به دانش
۱
·
هدف از این سؤالات کسب
احکام و اطلاعاتی است که دانش معیینی را پیش شرط قرار می دهند.
۲
·
به عنوان مثال سؤالات مربوط به مسائل زیر:
الف
·
سؤالات مربوط به سطح تولید
ب
·
سؤالات مربوط به درجه فنی گشتن (تکنیزاسیون) کارخانه تحت
مالکیت خلق
پ
·
سؤالات مربوط به درجه نوسانات در بخش کارخانه ای را
ت
·
سؤالات مربوط به همکاری زحمتکشان در برنامه ریزی
ث
·
سؤالات مربوط به سطح کار مشترک سوسیالیستی
ج
·
سؤالات مربوط به روابط همکاری در عرصه ریاست کارخانه و غیره
۳
·
به این جور سؤالات مربوط
به دانش همیشه نمی توان بدون ترجمه شان جواب روشن داد.
۴
·
این جور سؤالات مربوط به دانش باید در سؤالات آزمایشی (تست)
متعدد طرح شوند.
۵
·
در طرح این جور سؤالات باید سطح معرفتی پاسخگویان در نظر
گرفته شود.
۶
·
دانش افراد در زمینه مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، جهان
بینانه و یا اخلاقی چه بسا آلوده به حدسیات است.
۷
·
اعتبار احکام مربوط به این مسائل باید با کسب اطلاعات دیگر
به محک زده شود.
۸
·
گاهی پاسخگو حامل دانش و معارف مورد نظر است.
·
ولی به هنگام مصاحبه در وضع روحی مناسبی برای بازتولید
معارف نیست.
۹
·
توان تبیین پاسخگویان چه بسا بسته به عوامل زیر مخدوش، مسدود
و محدود می شود:
الف
·
بسته به درجه دشواری تبیین اطلاعات
ب
·
بسته به شرایط هیجانی مثلا «ترس از امتحان پس دادن»
پ
·
بسته به عوامل تصادفی دیگر
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر