۱۳۹۵ مرداد ۱۱, دوشنبه

سیری در نقل قولی از امید مهرگان (30) (بخش آخر)


تحلیلی از
یدالله سلطان پور  
  
دلایل اوبژکتیو و سوبژکتیو آیین شهادت
 در جریانات فاشیستی، فوندامنتالیستی و احزاب استالینیستی

·        دلیل اوبژکتیو (عینی) ایدئالیزه کردن شهامت و شهادت و رشادت و شجاعت و بطور کلی، سوبژکتیویته در احزاب استالینیستی، سطح توسعه فوق العاده نازل نیروهای مولده در جامعه است.
·        احزاب استالینیستی در کشورهائی پیروز می شوند و یا مشغول فعالیت سیاسی می شوند که طبقه کارگر در آن کشورها، یا اقلیتی انگشت شمار است و یا به تعداد انگشتان دست آدمیان است و وسایل تولید و علم و فن و فلسفه و فکر و فرهنگ در وضع وخیمی قرار دارند.

·        این اما به چه معنی است؟    

1
دلایل اوبژکتیو و سوبژکتیو آیین شهامت و شهادت
 در احزاب استالینیستی

·        استالینیسم در اتحاد شوروی، نتیجه جبری شرایط عینی بوده است.
·        بخش اعظم جمعیت روسیه ـ حتی ـ با تولید سرمایه داری بیگانه بوده اند.
·        با انضباط کاری و کارخانه ای، با روشنگری، خود اندیشی و  خودمختاری، بیگانه بوده اند.

2
·        حزب بلشویک در شرایطی زمام امور را به دست می گیرد که تهیه نان در جامعه معضلی عظیم بوده است.
·        گزارشگران بی طرف از فقر عریان در جامعه گزارش می دهند.
·        از خیل عظیم بی خانمانان بی همه چیز در هر گوشه خیابان گزارش می دهند.

·        این فقر عریان معنائی جز سطح توسعه فوق العاده نازل نیروهای مولده ندارد.

·        سطح توسعه نازل نیروهای مولده اما به چه معنی است؟
 
3
دلایل اوبژکتیو و سوبژکتیو آیین شهامت و شهادت
 در احزاب استالینیستی

·        سطح توسعه نازل نیروهای مولده به معانی زیر است:

الف
·        سطح توسعه نازل نیروهای مولده اولا به معنی عقب ماندگی توده های مولد و زحمتکش بلحاظ آموزشی، پرورشی، تربیتی، حرفه ای، علمی، فنی، فکری و فرهنگی است.

·        توده های مولد و زحمتکش در قلب نیروهای مولده قرار دارند.
·        نیروهای مولده زنده اند.
·        نیروهای مولده انسانی اند.
·        تجسم نیروهای مولده مادی و فکری و روحی و روانی اند.

·        جامعه شوروی می بایستی به خودپروری بپردازد:
·        خودپروری یعنی پرورش خویشتن خویش.
·        جامعه شوروی می بایستی به آموزش و پرورش توده های میلیونی عقب مانده از قافله تمدن و فرهنگ و روشنگری بپردازد.

ب
·        سطح توسعه نازل نیروهای مولده ثانیا به معنی عقب ماندگی وسایل، ساز و برگ و فوت و فن تولید است.

·        این ضمنا بدان معنی است که جامعه شوروی، قبل از تولید مایحتاج حیاتی جامعه (نان، مسکن، پوشاک، مدرسه، دانشگاه، بیمارستان، بهداشت و غیره)  و یا همزمان با آن، باید وسایل تولید مایحتاج حیاتی جامعه را تولید کند.

·        ما در این صورت با دیالک تیک تولید وسایل تولید و تولید مایحتاج حیاتی سروکار داریم.

·        برای تولید مایحتاج حیاتی جامعه و برای تولید همزمان وسایل تولید به توسعه آموزش و پرورش و علم و فن در همه زمینه ها نیاز می افتد.

·        جامعه شوروی در منگنه تهاجم ارتجاع داخلی و مداخله نظامی و محاصره اقتصادی خارجی می بایستی از عهده انجام کار عظیمی برآید.
·        وقت تنگ بود و درنگ به معنی مرگ بود.

·        تحت این شرایط عینی ناهنجار، استالینیسم پدید می آید و رشد می کند.

·        مراجعه کنید به استالینیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

 
3
دلایل اوبژکتیو و سوبژکتیو آیین شهامت و شهادت
 در احزاب استالینیستی

·        می توان گفت که استالینیسم انعکاس شرایط عینی در آیینه  ضمیر جامعه بوده است.
·        استالینیسم تصویر سوبژکتیو شرایط اوبژکتیو حاکم در جامعه عقب مانده است.

·        اگر بشریت بختیار می بود و انقلاب سوسیالیستی نه در روسیه تزاری، بلکه در کشورهای سرمایه داری پیشرفته (بریتانیای کبیر، فرانسه، آلمان، امریکا و غیره) پیروز می شد، استالینیسمی هم احزاب کمونیستی را به گند نمی کشید و به دست خود گور انقلاب سوسیالیستی را نمی کند.

·        اما منظور از شرایط اوبژکتیو حاکم چیست که به شکل استالینیسم (به مثابه شرایط سوبژکتیو) در آئینه ضمیر جامعه منعکس می شود؟

4
دلایل اوبژکتیو و سوبژکتیو آیین شهامت و شهادت
 در احزاب استالینیستی

·        منظور دیالک تیک وجود اجتماعی و شعور اجتماعی است.

·        در مقوله ماتریالیستی ـ تاریخی وجود اجتماعی، دیالک تیک نیروهای مولده و مناسبات تولیدی تجرید می یابد.

·        نیروهای مولده محتوای مناسبات تولیدی به مثابه فرم است.

·        میان مناسبات تولیدی و نیروهای مولده رابطه دیالک تیکی فرم و محتوا حاکم است.
·        وجود اجتماعی در آئینه ضمیر جامعه منعکس می شود و نتیجه این انعکاس، شعور اجتماعی است.
 
5

·        در مقوله ماتریالیستی ـ تاریخی شعور اجتماعی همه دارائی فکری، علمی، هنری، قضائی، حقوقی، مذهبی، خرافی و غیره جامعه تجرید می یابد.
·        ما در این زمینه با دیالک تیک زیربنای اقتصادی و روبنای ایده ئولوژیکی سروکار پیدا می کینم.

·        به همین دلیل است که در ما در استالینیسم با میراث ایده ئولوژیکی فئودالیسم و کاپیتالیسم و غیره نیز سروکار پیدا می کنیم.
·        یکی از میراث های ایده ئولوژیکی فئودالیسم همین فضیلت اشرافی شهامت و شجاعت و رشادت و شهادت است.

·        مراجعه کنید به اثر لئو تولستوی تحت عنوان «جنگ و صلح»       

6
دلایل اوبژکتیو و سوبژکتیو آیین شهامت و شهادت
 در احزاب استالینیستی
  
·        می توان گفت که در جامعه شوروی و بویژه در احزاب استالینیستی، جای خالی شعور علمی و انقلابی (مارکسیسم ـ لنینیسم) با شور و شوق و شعر و شعار «انقلابی» پر می شود.

·        وقتی کسی با دست خالی به مبارزه با گرگ و شیر و کفتار و پلنگ مجبور شود، تنها چاره ای که برایش باقی می ماند، اسلحه سازی از جسم و جان و خشم و خروش خویش است.
·        بدین طریق است که در احزاب استالینیستی، جای خالی عقل کل اندیش را، جای خالی فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی را، قوای عاطفی، احساسی، غریزی می گیرند.  
 
7
دلایل اوبژکتیو و سوبژکتیو آیین شهامت و شهادت
 در احزاب استالینیستی

·        بدین طریق است که تمیز احزاب استالینیستی از جریانات اگزیستانسیالیستی، فاشیستی، فوندامنتالیستی، آوانتوریستی و آنارشیستی دشوار می گردد.

·        بی دلیل نیست که احزاب استالینیستی به جریانات فئودالیستی می پیوندد و یا از آنها  جریانات فئودالیستی  انشعاب می کنند و شق القمر می کنند.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر