پروفسور
دکتر هورست هولتسر
بخش
هفتم
توسعه
جامعه شناسی بورژوائی
در
کشورهای مختلف سرمایه داری:
قسمت
اول
جامعه
شناسی در ایالات متحده امریکا
پیشکش به
سرگرد عطارد
سردار سلحشور
توده و حزب توده
در
(۲۷ مهر ماه ۱۳۳۳) تيرباران شد.
58
·
فرعیسیستم «سیاست» بنا بر این نظر،
به صورت زیرعرصه مسلط و غالب در سیستم اجتماعی در می آید.
59
·
فرعیسیستم «سیاست» به مثابه مرجع
هنجاربندی سیستم و انتگراسیون (همپیوندی) سیستم در می آید.
60
·
فرعیسیستم «سیاست»، به زبان
سیبرنتیکی، به مثابه تنظیمگر در می آید که تعیین کننده ارزش واقعی (بایدی) است و
وظیفه حفظ سیستم (به مثابه فاصله تنظیم به زبان سیبرنتیکی) از طریق خاموش کردن
عوامل اخلالگر را به عهده دارد.
61
·
اقدامات سیستمتئوریسین های
سیبرنتیکی اصولا از حد تلاش های پارسونس فراتر نمی روند.
·
ولی تا حدودی به رفع ضعف های ایده
ئولوژیکی پارسونس منجر می شوند.
62
·
«جامعه» در طرح سیبرنتیکی نیز به سیستم
ماشینی استحاله می یابد و به کمک برنامه فونکسیونی به مثابه «سیستم» حفظ می
شود.
63
·
فرق «جامعه» در طرح سیبرنتیکی با
«جامعه» در جامعه شناسی پارسونس این است که این کار نه به واسطه «دست نامرئی»،
بلکه به واسطه «تنظیمگر» صورت می گیرد.
·
یعنی به واسطه فرعیسیستم «سیاست»
صورت می گیرد که بدون آن، «دایره تنظیم» نمی تواند دایره تنظیم باشد.
·
مراجعه کنید به سیبرنتیک در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
64
·
فرعیسیستم «سیاست» به مثابه مرکز (فرماندهی.
مترجم) محسوب می شود که به واسطه آن،
هنجاربندی ها، تصمیمگیری ها و رهبری های سیستم کلی جامعه صورت می گیرند.
65
·
فرعیسیستم «سیاست»، بدین طریق فقط
به مثابه سوبژکت کارگردان این سیستم کلی نمودار نمی گردد.
·
تفسیر بخش «سیاست»، علاوه بر آن،
به مثابه بازتولید وفادارانه ی ایده ئولوژی دولت آزاد ـ اداره شونده و به مثابه
سازماندهنده ی جامعه نمودار می گردد.
·
دولتی که روی هم رفته، کلیت جامعه
را در مد نظر دارد و توسط سیستمتئوریسین های سیبرنتییک نیز به مثابه دولت خیریه (دولت
رفاه) به نمایش گذاشته می شود.
·
(دولت رفاه به دولتی اطلاق می شود که به
اقدامات همه جانبه در جهت ارتقای وضع اجتماعی، مادی و فرهنگی شهروندان دست می زند.
مترجم)
66
·
سیستمتئوری سیبرنتیکی، بدین طریق
به دو آماج زیر جامه عمل می پوشاند:
الف
·
سیستمتئوری سیبرنتیکی، اولا به
ایده ئولوژی مهم برای مونوپولیسم دولتی (انحصارگرائی دولتی) شالوده «علمی» فراهم می آورد.
·
آن سان که سازماندهی حیات اجتماعی
مفید برای همه مردم، فقط در سایه وجود دولت مقتدر خودمدافع امکان پذیر جا زده می
شود.
·
دولتی که با تکیه بر اقتدار عظیم
به طرز خودمختار عمل می کند.
ب
·
سیستمتئوری سیبرنتیکی، ثانیا (اگر
این ایده ئولوژی را از آخر به اول بخوانیم)، تعدیل ایده ئولوژیکی این مسئله را
نمودار می سازد که گویا دولت در سرمایه داری انحصاری ـ دولتی نمی تواند نسبت به
هرج و مرج اقتصادی و آنتاگونیسم طبقات اجتماعی بی طرف باشد.
·
بلکه باید کما فی السابق، به مثابه
مرجع وساطت حاکمیت و ایده ئولوژی نظام سرمایه داری عمل کند.
67
·
سیستمتئوری سیبرنتیکی، البته در
این اواخر، بخش مهمی از اعتبار خود را از دست داده است:
الف
·
بحران عمیق سرمایه داری
(امپریالیسم) از نکات زیر پرده برداشته است:
1
·
از «تحریف عملی» آشکار و غیر قابل
انکار دکترین کیفیت قابل اداره و رهبری سیستم
سرمایه داری
2
·
از «تحریف عملی» آشکار و غیر قابل
انکار دکترین کیفیت بلحاظ سیاسی «قابل
اجرای» سیستم سرمایه داری
3
·
از «تحریف عملی» آشکار و غیر قابل
انکار دکترین هارمونی (هماهنگی، فقدان تضاد) سیستم سرمایه داری
4
·
از تحریف ایده ئولوژیکی نظرات اصلی
و بنیادی سیبرنتیکی
68
·
اما علیرغم اینها همه، سیستمتئوری
سیبرنتیکی تا کنون، موضع مستحکمی در جامعه شناسی ایالات متحده امریکا دارد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر