پروفسور
دکتر الفرد کوزینگ
برگردان شین میم شین
17
پیر گاسندی (1592 ـ 1655)
فقیه
دانشمند علوم طبیعی
فیلسوف فرانسوی
·
ماتریالیست های آن زمان (گاسندی و هوبس) به مخالفت با
تئوری شعور دکارت برخاستند.
18
توماس هوبس (1588 ـ 1679)
فیلسوف، ریاضی
دان بریتانیائی
تدوینگر بزرگ «تئوری دولت»
در عصر جدید
آغازین
کتاب معروف او
«هیولا» نام دارد.
·
هوبس وجود جوهر روحی را غیر قابل اثبات دانست و اعلام
کرد:
الف
·
اولا چیز متفکر، چیزی است
مربوط به جسم
ب
·
ثانیا تفکر
را نمی توان از ماده ی متفکر مجزا تصور کرد.
·
(هوبس، «دو دلیل در رد نظرات دکارت»)
19
جان تولاند (1670 ـ 1722)
آزاداندیش ایرلندی روشنگری
تغییر مذهب از کاتولیسیسم به پروتستانتیسم
تحصیلکرده فلسفه و تئولوژی
از پیروان جان لاک
مؤلف «نامه های سرنا» (1704)
کتابش تحت عنوان «مسیحیت غیر اسرارآمیز» در سال 1697
در
دابلین علنا سوزانده شد
از طرفداران پانته ئیسم
·
تولاند ـ ماتریالیست انگلیسی ـ تفکر را یکی از فرم های حرکت
ماده می دانست:
·
تفکر را فرم حرکت خود ویژه ی مغز می دانست.
·
(تولاند، «مکتوباتی به سره نا»،
ص 4)
20
·
نظریه ماتریالیستی شعور را، یعنی منشاء مادی داشتن آن
را، در قرن هجدهم ـ قبل از همه ـ ماتریالیست های فرانسوی رواج دادند که بر مبنای
دستاوردهای علوم زیر تدوین شده بود:
الف
·
فیزیولوژی
ب
·
پزشکی
·
(فیزیولوژی عبارت است از علم روندهای حیاتی و فونکسیونال (عملکردی)
ارگانیسم.
·
علاوه بر فیزیولوژی انسانی، فیزیولوژی جانوری و گیاهی
نیز وجود دارد. مترجم)
21
دنیس دیدرو (1713 ـ 1784)
یکی از خلاق ترین اندیشمندان ماتریالیست روشنگری اروپا
از
مؤلفین برجسته دایرة المعارف
و از همکاران و دوستان دآلمبر، روسو، کاندیلا.
·
دیدرو (دیده رو)
احساس، دریافت، تفکر، حافظه، توان تخیل و خلاصه کلیه فرم های فعالیت روانی
انسان ها را نتیجه همکاری مغز و حواس می دانست.
·
(دیدرو، «عناصر قیزیولوژی»، ص 4، 16، 17، 32)
22
·
دیدرو پیوند تنگاتنگ میان تفکر و زبان را خاطرنشان شد و
اندیشه های پرباری را مبنی بر اینکه مغز صدا را تحت کنترل خود دارد، ابراز داشت.
·
(دیدرو، «عناصر قیزیولوژی»، ص 7)
23
·
دیدرو حدس می زد که حساسیت، بنیادی ترین مرحله شعور و
خصیصه عام ماده است.
·
(دیدرو، «عناصر قیزیولوژی»، ص 3، گفتگوهائی با د آلمبر)
24
·
دیدرو در همنظری با هوبس از علوم طبیعی انتظار داشت که
خصیصه حساسیت ماده و ارگان تفکر یعنی مغز را مورد پژوهش مبتنی بر آزمون و آزمایش
قرار دهند.
·
(رد پیگیر نظرات مطروحه در اثر هلوه تیوس، «راجع به انسان
ها»، ص 2)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر