۱۳۹۵ تیر ۲۴, پنجشنبه

شعور (روح) (3)


پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
 برگردان شین میم شین

17

پیر گاسندی (1592 ـ 1655)
فقیه
دانشمند علوم طبیعی
 فیلسوف فرانسوی

·        ماتریالیست های آن زمان (گاسندی و هوبس) به مخالفت با تئوری شعور دکارت برخاستند.

18

توماس هوبس (1588 ـ 1679)
فیلسوف، ریاضی دان بریتانیائی
 تدوینگر بزرگ «تئوری دولت»
در عصر جدید آغازین
کتاب معروف او «هیولا» نام دارد.

·        هوبس وجود جوهر روحی را غیر قابل اثبات دانست و اعلام کرد:

الف
·         اولا چیز متفکر، چیزی است مربوط به جسم

ب
·         ثانیا تفکر را نمی توان از ماده ی متفکر مجزا تصور کرد.
·        (هوبس، «دو دلیل در رد نظرات دکارت»)

19

جان تولاند (1670 ـ 1722)
آزاداندیش ایرلندی روشنگری
تغییر مذهب از کاتولیسیسم به پروتستانتیسم
تحصیلکرده فلسفه و تئولوژی
از پیروان جان لاک
مؤلف «نامه های سرنا» (1704) 
کتابش تحت عنوان «مسیحیت غیر اسرارآمیز» در سال 1697
 در دابلین علنا سوزانده شد
از طرفداران پانته ئیسم

·        تولاند ـ ماتریالیست انگلیسی ـ تفکر را یکی از فرم های حرکت ماده می دانست:
·        تفکر را فرم حرکت خود ویژه ی مغز می دانست.
·        (تولاند، «مکتوباتی به سره نا»،  ص 4)

20
·        نظریه ماتریالیستی شعور را، یعنی منشاء مادی داشتن آن را، در قرن هجدهم ـ قبل از همه ـ ماتریالیست های فرانسوی رواج دادند که بر مبنای دستاوردهای علوم زیر تدوین شده بود:

الف
·        فیزیولوژی

ب
·        پزشکی

·        (فیزیولوژی عبارت است از علم روندهای حیاتی و فونکسیونال (عملکردی) ارگانیسم.
·        علاوه بر فیزیولوژی انسانی، فیزیولوژی جانوری و گیاهی نیز وجود دارد. مترجم)

21

دنیس دیدرو (1713 ـ 1784)
یکی از خلاق ترین اندیشمندان ماتریالیست روشنگری اروپا 
 از مؤلفین برجسته دایرة المعارف
و از همکاران و دوستان دآلمبر، روسو، کاندیلا.

·        دیدرو (دیده رو)  احساس، دریافت، تفکر، حافظه، توان تخیل و خلاصه کلیه فرم های فعالیت روانی انسان ها را نتیجه همکاری مغز و حواس می دانست.
·        (دیدرو، «عناصر قیزیولوژی»، ص 4، 16، 17، 32)

22
·        دیدرو پیوند تنگاتنگ میان تفکر و زبان را خاطرنشان شد و اندیشه های پرباری را مبنی بر اینکه مغز صدا را تحت کنترل خود دارد، ابراز داشت.
·        (دیدرو، «عناصر قیزیولوژی»، ص 7)

23
·        دیدرو حدس می زد که حساسیت، بنیادی ترین مرحله شعور و خصیصه عام ماده است.
·        (دیدرو، «عناصر قیزیولوژی»، ص 3، گفتگوهائی با د آلمبر)

24
·        دیدرو در همنظری با هوبس از علوم طبیعی انتظار داشت که خصیصه حساسیت ماده و ارگان تفکر یعنی مغز را مورد پژوهش مبتنی بر آزمون و آزمایش قرار دهند.
·        (رد پیگیر  نظرات مطروحه در اثر هلوه تیوس، «راجع به انسان ها»، ص 2)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر