احسان طبری
(1295 ـ 1368)
چگونه بحث کنیم؟
نامه مردم شماره 194
(27 اسفند 1358)
تحلیلی از
شین میم شین
تز بیستم
این را هم باید دانست که بحث کردن کار ساده
ای نیست.
شما که می خواهید از اندیشه، مشی و تاریخ
حزب دفاع کنید،
باید فردی مطلع باشید،
باید
بتوانید با وقوف بر مسئله و نیز با ایمان
از تز خود دفاع کنید،
باید فردی کاملاً صدیق باشید.
·
طبری در این تز، منظورش را از بحث
تشریح می کند:
1
شما
که می خواهید از اندیشه، مشی و تاریخ حزب دفاع کنید
·
بحث از دید احسان طبری، برای دفاع از سه چیز زیر است:
الف
·
برای دفاع از اندیشه حزب توده است.
·
معلوم نیست که منظور طبری از اندیشه
حزب توده چیست؟
ب
·
برای دفاع از مشی حزب توده است.
ت
·
برای دفاع از تاریخ حزب توده است.
2
شما
که می خواهید از اندیشه، مشی و تاریخ حزب دفاع کنید
·
حالا می توان فهمید که چرا بحث «کار
ساده ای نیست.»
·
بحث به نظر احسان طبری (و به نظر
همه مدعیان همه جریانات مذهبی و سیاسی) یعنی دفاع از مشی دار و دسته خویش.
·
این به چه معنی است؟
3
ویلیام جیمز (1842 ـ 1910)
روانشناس،
فیلسوف پراگماتیست آمریکائی
مؤسس روانشناسی آمریکائی
استاد دانشگاه هاروارد
آثار:
پراگماتیسم: نامی جدید برای طرز تفکر های قدیم
معنای حقیقت
مؤسس روانشناسی آمریکائی
استاد دانشگاه هاروارد
آثار:
پراگماتیسم: نامی جدید برای طرز تفکر های قدیم
معنای حقیقت
شما
که می خواهید از اندیشه، مشی و تاریخ حزب دفاع کنید
·
این به معنی دفاع از مشی دار و
دسته خود به عوض دفاع از حقیقت است که به قول لنین، عینی است.
·
این یعنی پراگماتیسم که یکی از
مکاتب امپریالیستی است.
4
شما
که می خواهید از اندیشه، مشی و تاریخ حزب دفاع کنید
·
طبری با تحریف مفهوم بحث، فاتحه
بالا بلندی بر بحث و خود اندیشی و هماندیشی می خواند.
·
چون بنا بر این تحریف از مفهوم بحث،
هر کس از مشی دار و دسته خود دفاع می کند و تنها چیزی که کسی برایش تره خرد نمی
کند، حقیقت عینی است.
·
اما بدون قرار دادن حقیقت عینی در
کانون بحث، بحث به دوئل، پرت و پلا و هارت و پورت استحاله می یابد.
·
چنین «بحثی» جز خرد کردن اعصاب خود
و «هماندیشان» فایده ای ندارد و ضمنا به قول درست طبری «کار ساده ای نیست» و به
عبارت درست تر، اصلا کار نیست، بلکه اتلاف وقت گرانبها ست.
·
این هنوز چیزی نیست:
4
شما
که می خواهید از اندیشه، مشی و تاریخ حزب دفاع کنید
·
مسئله زا تر و مشکل تر از آن، دفاع
از تاریخ حزب توده و تاریخ هر دار و دسته دیگر است.
·
برای اینکه تاریخ هر حزب و هر دار
و دسته ای ـ در بهترین حالت ـ ترکیبی از خدمات، خطاها و خریت ها ست.
·
اگر قرار بر این باشد که اعضای حزب
توده ـ چشم و گوش و هوش بسته ـ از تاریخ حزب توده دفاع کنند، تنها چیزی که در روند
این دفاع، نفله و نابود و فراموش می شود، حقیقت عینی است.
5
شما
که می خواهید از اندیشه، مشی و تاریخ حزب دفاع کنید
·
ضمنا معلوم نیست که چرا طبری هر دو
پای خود را در لنگه کفشی کرده و از طلاب می طلبد که از تاریخ حزب توده به هر قیمت
دفاع کنند.
·
بدشواری می توان حزب کمونیستی در
کره ارض یافت که چنین رهنمودی به طلاب دهد.
·
نتیجه همین ایدئالیزه کردن و دگماتیزه
کردن تاریخ حزب توده و دفاع کورکورانه و ایرئالیستی و ایراسیونالیستی از آن، همین
می شود که شده است:
·
هر ننه مرده ای ـ به هر دلیلی ـ خطاها
و یا خریت هائی از تاریخ حزب توده پیدا کرده و از آنها موضوعاتی برای بحث با توده
ای ها سرهمبندی کرده است:
·
موضع حزب توده هزار سال قبل در
زمینه نفت شمال، استرداد طلاهای ایران و انتقاد از مصدق و غیره.
·
نتیجه نهائی این دفاع کورکورانه از
تاریخ حزب توده اما چه می شود؟
6
شما
که می خواهید از اندیشه، مشی و تاریخ حزب دفاع کنید
·
نتیجه نهائی این تماتیزه کردن (موضوع
بحث کردن)، ایدئالیزه کردن و دگماتیزه کردن تاریخ حزب توده
اولا این می شود که بحث از محتوا و معنا تهی شود.
·
به قول خود احسان طبری و احتمالا
بنا بر تجربه شخصی توده ای ها
«
به شکل «جر و من جر» و «دوئل لفظی» در آید.
چیزی
که مفت نمیارزد
و
«راهی به دهی نیست» و وقت تلف کردن است.
طبری تز اول
7
·
نتیجه دوم این تماتیزه کردن (موضوع
بحث کردن)، ایدئالیزه کردن و دگماتیزه کردن تاریخ حزب توده،
این می شود که هر کثافتی از دار و دسته های وابسته طبقه حاکمه و ارتجاع فئودالی،
فاشیستی، آوانتوریستی، فوندامنتالیستی و حتی وابسته به امپریالیسم، مبرا از هر خطا
و خیانت و خریت قلمداد می شوند.
·
در نتیجه، موضوع بحث در اتهامات طبقه
حاکمه بر حزب توده، خلاصه شود.
8
·
نتیجه سوم این تماتیزه کردن (موضوع
بحث کردن)، ایدئالیزه کردن و دگماتیزه کردن تاریخ حزب توده، آن می شود که دار و
دسته ها و شخصیت های وابسته به طبقه حاکمه به آب زمزم شسته شوند.
·
آن سان که جبهه کثافت ملی و نهضت
خباثت آزادی و مصدق و این و آن مطهر مادر زاد قلمداد شوند و کسی به بررسی خیانت ها
و خطاها و خریت های آنها نپردازد.
9
·
نتیجه چهارم این تماتیزه کردن (موضوع
بحث کردن)، ایدئالیزه کردن و دگماتیزه کردن تاریخ حزب توده، این می شود که توده ای
ها انتقاد از خود را فراموش کنند و با فراموش کردن انتقاد از خود، انتقاد اجتماعی را،
روشنگری علمی و انقلابی را و عملا دفاع سرسختانه از حقیقت عینی و توده را فراموش
کنند و بسان مذهبی های خرفت و خر به دفاع کورکورانه و به هر قیمت از دگم های مرده
و کپک زده و پوسیده بپردازند.
10
·
نتیجه پنجم این تماتیزه کردن (موضوع
بحث کردن)، ایدئالیزه کردن و دگماتیزه کردن تاریخ حزب توده، آن می شود که اعضای
حزب توده به مشتی کلاش بی شعور، پخمه و کودن بدل شوند و از هر صداقت و شفافیت و
شخصیت و هویت توده ای تهی شوند.
·
یعنی به زباله ای از جنس زباله های
طبقات اجتماعی انگل بدل شوند.
11
·
دفاع صادقانه و سرسختانه از حقیقت
عینی، چیزی تجملی برای فخرفروشی، خودنمائی و عوامفریبی نیست.
·
دفاع از حقیقت عینی به توده ای،
هویت توده ای و شخصیت توده ای می بخشد.
·
دفاع از حقیقت عینی مشعل شعور توده
ای را در ضمیر توده ای شعله ور می سازد.
·
دفاع از حقیقت عینی، پیوند توده ای
را با توده برقرار می سازد و تحکیم می بخشد.
12
·
سؤالی که ذهن ما را از دیرباز به
خود مشغول داشته، این است که چرا طبری و یاران به این روز افتاده اند؟
·
چون این فقط طبری نیست که با چنگ و
دندان به تماتیزه کردن (موضوع بحث کردن)، ایدئالیزه کردن و دگماتیزه کردن تاریخ حزب
توده چسبیده است.
·
تمامی نوشته های جوانشیر که بخشا
توسط حیدر مهرگان ویرایش و منتشر شده اند، محتوائی جز این ندارند.
الف
·
شاید یکی از دلایل این مسئله بی
سوادی فلسفی رهبری حزب توده باشد.
·
سران حزب توده به دلیل فقر فلسفی،
ناتوان از بحث با همنوعان خویش بوده اند و برای استتار این ناتوانی، موضوع بحث و میدان
بحث را بزعم خود، پیشاپیش تعیین کرده اند.
·
شلیک به ران خویش، جز این نمی
تواند باشد.
ب
·
دلیل دیگرش شاید کپیه کردن رسم و
روال جاری در اتحاد شوروی استالینیستی بوده است:
1
·
توجیه به عوض توضیح
2
·
ماستمالیزه کردن زورکی به عوض انتقاد
از خود و تصحیح خط مشی
3
·
هارت و پورت به عوض هماندیشی
4
·
تولید و بازتولید خرافه به عوض
روشنگری علمی و انقلابی و الی آخر.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر