۱۳۹۵ خرداد ۲, یکشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (101)


ویرایش و تحلیل از
فریدون ابراهیمی

سوره بقره
آیه (١٧١)  
وَمَثَلُ الَّذِينَ كَفَرُوا كَمَثَلِ الَّذِي يَنْعِقُ بِمَا لَا يَسْمَعُ إِلَّا دُعَاءً وَنِدَاءً ۚ صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَعْقِلُونَ
مثل (تو در دعوت) كافران،
بسان كسى است كه
 (گوسفندان و حيوانات را براى نجات از چنگال خطر)
صدا مى‏ زند
 ولى آنها چيزى جز سر و صدا نمى ‏شنوند
 (و حقيقت و مفهوم گفتار او را درك نمى‏كنند.
 اين كافران، در واقع)
كر و لال و نابينا هستند
از اين رو چيزى نمى ‏فهمند!
  
·        کریم در این آیه، به توصیف رابطه حضرت محمد با کفار می پردازد:

1
مثل كافران،
بسان كسى است كه
 صدا مى‏ زند
 ولى آنها چيزى جز سر و صدا نمى ‏شنوند

·        این جمله کریم، هم بلحاظ فرمولبندی تق و لق و بی در و پیکر است و هم بلحاظ محتوا و معنا.
·        آش کریم چنان شور است که مترجم حزب الله هم متوجه می شود و دست به تصحیح سخن کریم می زند.

·        کسی هم نیست که بگوید:
·        مرد حسابی این کلام خدا ست.
·        جزم است.
·        تو به چه حقی و با چه مجوزی به تغییر جزم الهی خطر می کنی؟

2
مثل (تو در دعوت) كافران،
بسان كسى است كه
 (گوسفندان و حيوانات را براى نجات از چنگال خطر)
صدا مى‏ زند
 ولى آنها چيزى جز سر و صدا نمى ‏شنوند

·        رابطه حضرت محمد با کفار، پس از تصحیح مترجم حزب الله، به رابطه شبان با گوسفندان شباهت پیدا می کند.
·        این ایده را حضرت محمد از عیسی ابن مریم گرفته است:
·        در انجیل هم بشریت به گله گوسفند تشبیه می شود و عیسی ابن مریم به چوپان.

·        تنها تفاوتی که میان قرآن کریم و انجیل حضرت عیسی وجود دارد، این است که بشریت گوسفند واره انجیل، زبان فهم اند، ولی کفار گوسفند واره قرآن، زبان نفهم اند.
·        در نتیجه، حضرت محمد هر چه داد می زند و از خطر گرگان هشدار می دهد، بی فایده است.
·        چون کفار زبان او را نمی فهمند.

3
مثل (تو در دعوت) كافران،
بسان كسى است كه
 (گوسفندان و حيوانات را براى نجات از چنگال خطر)
صدا مى‏ زند
 ولى آنها چيزى جز سر و صدا نمى ‏شنوند

·        هدف و آماج کریم در این آیه، تحقیر کفار است.
·        تحقیر سطح فهم و شعور کفار است.

·        اگر کریم فرصت پیدا کند و سری به فیس آباد بزند، متوجه خواهد شد که عیرانی جماعت، همین کسب و کار او را فوت آب اند و طرفداران اجامر فئودالی ـ فوندامنتالیستی را و هر نفسکش دگر اندیشی را، نفهم محسوب می دارند.
·        یعنی عملا در همان 1300 سال قبل سیر و سلوک می کنند و از صدر اسلام حتی قدمی به پیش بر نداشته اند.

4

·        ترفند دیگر کریم این است که حضرت محمد را به عنوان فردی خیرخواه جا می زند که سودای نجات کفار از چنگال گرگ دارد.
·        ایرادات این ادعای کریم اما از چه قرارند؟ 

5
·        اولین ایراد این ادعای کریم این است که خودش بارها گفته که سوراخ ـ سنبه های دل کفار را مهر و موم کرده است و نور ایمان قادر به نفوذ در آنها نیست.
·        خود حضرت محمد هم می داند.

·        سؤال فقط این است که چرا علیرغم این دانش، باز هم دست از سر کفار زبان نفهم برنمی دارد و می خواهد که آنها را از چنگال خطر نجات دهد؟ 

6
·        ایراد دیگر این آیه این است که کریم فراموش کرده که حضرت محمد رسول او ست و فقط چیزهائی را به خلایق ابلاغ می کند که کریم فرمان دهد.

·        سؤال این است که اگر کفار زبان نفهم اند، پس کریم چرا به رسولش فرمان می دهد که کفار را از چنگال خطر نجات دهد؟  

7
(اين كافران، در واقع)
كر و لال و نابينا هستند
از اين رو چيزى نمى ‏فهمند!

·        اکنون تفاوت اصلی گوسفندان خدا در انجیل با کفار گوسفند واره در قرآن، آشکار می گردد:

الف
·        گوسفندان خدا در انجلیل، آدم اند و می توانند ببینند، بشنوند و حرف بزنند.

ب
·        کفار گوسفند واره در قرآن، اما نه می توانند ببینند، نه می توانند بشنوند و نه می توانند حرف بزنند.
·        این هنوز چیزی نیست:

8
(اين كافران، در واقع)
كر و لال و نابينا هستند
از اين رو چيزى نمى ‏فهمند!

·        کفار از دید کریم، چون کر و لال و کور اند، پس لایعقلون اند.
·        یعنی از نعمت عقل بی بهره اند.

·        این ادعای کریم اما به چه معنی است؟  

الف
(اين كافران، در واقع)
كر و لال و نابينا هستند
از اين رو چيزى نمى ‏فهمند!

·        این ادعای کریم اولا بدان معنی است که مسلمانان، اهل عقل اند.

ب

·        این ثانیا بدان معنی است که پیش شرط خردمندی، حواس سه گانه اند.

·        این نظر کریم به چه معنی است؟  

9
(اين كافران، در واقع)
كر و لال و نابينا هستند
از اين رو چيزى نمى ‏فهمند!

·        این نظر کریم به تئوری شناخت اسلام مربوط می شود:
·        بنا بر این آیه ی قرآن کریم، شناخت حسی بر شناخت عقلی تقدم دارد:
·        پیش شرط شناخت عقلی (راسیونال)، شناخت حسی (سنسوئال) است.
·        می توان گفت که کریم در این آیه دیالک تیک حسی و عقلی را نمایندگی می کند و نقش تعیین کننده را از آن حسی می داند.

·        این به چه معنی است؟    

10

·        این بدان معنی است که کریم در تئوری شناخت، موضع حسگرائی (سنسوئالیسم) اتخاذ کرده است.
·        حسگرائی فرمی از تجربه گرائی (امپیریسم)  است.

·        اسلام را می توان پیشاهنگ حسگرائی محسوب داشت.

·        مراجعه کنید به حسگرائی، تجربه گرائی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری     

11

جان لاک (1632 ـ 1704)
فیلسوف انگلیسی
پدر حسگرائی مدرن
نماینده اصلی امپیریسم (تجربه گرائی)

·        جان لاک ـ پدر حسگرائی مدرن ـ ایده ها را به دو دسته تقسیم بندی می کند و آنها را مضامین (محتواهای) ادراک می نامد:

الف
·        ایده های ساده

ب
·        ایده های مرکب که از ایده های ساده تشکیل می یابند.

·        بنظر جان لاک، منشاء ایده های ساده به شرح زیرند:

1
·        احساس حسی و بازتاب

2
·        ادراک درونی و برونی، یعنی ادراک چیزهای برونی و درونی

·        جان لاک بازتاب را قاطعانه بمثابه امری که به قوه خود از احساس حسی ناشی شود، تلقی نمی کند، بلکه آن را تا حدودی ناشی از کردوکار خلاق روح می داند.
·         او بدین طریق، از اصل   حسگرائی عدول می کند.

·        چون بنا بر اصل حسگرائی، کلیه دانش انسانی از ادراک حسی نشئت می گیرد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر