۱۳۹۵ خرداد ۱, شنبه

سیری در شعری از آذر و رضوان (21)


ویرایش و تحلیل از
ربابه نون

به چشمم چیستی؟
انبوه رازی
دو دست درد سوز دلنوازی
به گوش بیدلان، نجوای سازی

به چشمم چیستی؟
آغوش سیمی
طواف روزگاران قدیمی
به شبگیر از ره صحرا رسیده
تن از بوی گل آلوده نسیمی

·        سؤال این بود که منشاء عشق شورانگیز مؤمنین به انبیاء و اولیاء و ائمه و فقها و غیره، مثلا به حضرت محمد و حضرات علی و فاطمه و زینب و حسن و حسین و قمر بنی هاشم و غیره چیست؟

·        برای درک دلایل و علل این دیالک تیک عشق، به مفهوم فلسفی «وساطت» نیاز هست.


·        وساطت به چه معنی است؟    

1
·        در مفهوم فلسفی وساطت، همه فرم های واسطه وارگی، دلال وارگی، میانجیگری، حلالی و کاتالیز، لابیگری و غیره تجرید می یابند:

الف
·        دیر آشنا ترین فرم وساطت، دلال وارگی است:
·        دلال در بازار های ملی و بین المللی، معامله میان خریدار و فروشنده را وساطت می کند.

·        دلال خودش تغییری نمی یابد.
·        دلال همان می ماند که بوده است.

·        فقط متاع مورد نظر، از فروشنده به خریدار منتقل می شود.
·        دلال فقط به دریافت پشیزی از مشتری و یا فروشنده بسنده می کند.
    
ب
·        فرم دیگر وساطت فونکسیون قاشق چای خوری است:
·        قاشق کوچولوی چای خوری، میان جبه قند و چای، میان عسل و دهن وساطت می کند.
·        آن سان که حبه قند در چای حل می شود و عسل توسط آدمیان عسل خوار قلع و قمع می شود.

·        خود قاشق چای خوری بدون کمترین تغییر از استکان و قوطی سعل بیرون می آید و در نعلبکی می نشیند.
    
ت
·        فرم دیگر وساطت، فونکسیون وسیله و ابزار کار است:
·        تبر میان دهقان و کنده درخت، وساطت می کند:
·        اگر دهقان را سوبژکت بنامیم و کنده درخت را اوبژکت، تبر فونکسیون وساطت میان سوبژکت و اوبژکت را به عهده می گیرد.
·        ما در همه این موارد متنوع وساطت، با دیالک تیک سوبژکت ـ واسطه ـ اوبژکت سر و کار پیدا می کنیم:
·        دیالک تیک دهقان ـ تبر ـ کنده درخت.
·        دیالک تیک عفت ـ قاشق ـ عسل
·        دیالک تیک نرگس ـ چرخ خیاطی ـ پارچه بسط و تعمیم دیالک تیک سوبژکت ـ واسطه و یا وسیله ـ اوبژکت اند.
   
2
·        انبیاء و اولیاء و ائمه و فقها و غیره، مثلا حضرت محمد و حضرات علی و فاطمه و زینب و حسن و حسین و قمر بنی هاشم و غیره نیز فونکسیون واسطه میان خدا و بندگان خدا را به عهده دارند:
·        می توان گفت که در این موارد، دیالک تیک سوبژکت ـ واسطه ـ اوبژکت به شکل دیالک تیک الله ـ انبیاء و غیره ـ بندگان بسط و تعمیم می یابد.

·        عشق بندگان خدا به انبیاء و اولیاء و ائمه و فقها و غیره، عشقی مصلحتی ـ تقلبی ـ قلابی است.
·        یعنی اصلا عشق به معنی واقعی کلمه نیست.

·        هدف بندگان خدا ابراز عشق به شخص شخیص الله است.

·        انبیاء و اولیاء و ائمه و فقها و غیره، نقش و فونکسیون دلال و واسطه و نامه رسان را دارند.

·        بندگان خدا اما «از  بد حادثه به آنان پناه می برند» تا دعا و ندبه و ضجه و زاری شان به گوش خدا برسد.

·        سؤال اما این است که بندگان خدا برای رساندن پیام خود به گوش خدای قدر قدرت همه جا حاضر و بر همه چیز ناظر، به واسطه چه احتیاجی دارند؟

3
·        مفهوم تئولوژیکی (فقهی)  شفاعت نیز فرمی از بسط و تعمیم مفهوم وساطت است.
·        انبیاء و اولیاء و ائمه و فقها و غیره، شفیع روز جزا هستند.

·        ملائکه الهی در روز عادی ـ حتی ـ هر ننه قمری را به صدها فرسنگی بارگاه خدا راه نمی دهند، چه رسد به اینکه در روز قیامت راه دهند.

·        به همین دلیل هر کس بسته با جایگاه اجتماعی اش به یکی از انبیاء و اولیاء و ائمه و فقها و غیره پناه می برد تا فونکسیون وساطت میان خود و خدا را امکان پذیر سازد.
·        دیالک تیک عشق میان بندگان خدا و انبیاء و اولیاء و ائمه و فقها و غیره به همین دلیل تشکیل می شود.

4
·        اکنون سؤال زیر، زیر ـ زیرکی پیش می آید و سینه سپر می کند و جواب می طلبد:
·        این وساطت میان خدا و بندگان خدا توسط انبیاء و اولیاء و ائمه و فقها و غیره، مثلا این شفاعت در روز جزا، انعکاس آسمانی ـ انتزاعی چه چیز مشخص زمینی است؟

5
·        این فرم وساطت میان خدا و بندگان خدا، انعکاس آسمانی ـ انتزاعی وساطت ملازمان و مشاوران سلاطین و خوانین میان توده های مولد و زحمتکش و اعضای هیئت و یا طبقه حاکمه است.

·        ما هنوز در دمدمه های قرون وسطی فئودالی بسر می بریم و نویسنده رئالیست نداریم.

·        اگر احیانا نویسنده رئالیستی از کره مریخ به کربلای عیران می آمد، در زمینه وساطت و شفاعت اجامر با عبا و عمامه و بی عبا و عمامه میان بندگان گناهکار و خلفا کتاب های مفصل می نوشت:
·        ثروت و سرمایه هنگفتی در این زمینه از جیب ملت به کیسه خلفا سرازیر شده است.
·        تعجبی ندارد که خلفازاده ها ماشین های آخرین سیستم می رانند و به در و دیوار خلایق می زنند.
·        چه بسا برای نجات دختربچه ای و یا پسربچه ای از دوزخ اوین، میلیون ها تومان به دلالان و شفیعان فئودالی ـ فوندامنتالیستی زمین داده شده است.

وساطت  توانگر کند، فرد را
خبر کن حریف جهانگرد را

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر