محورهای
یازده گانه سیاست حزب توده ایران
در برابر جمهوری اسلامی
سرچشمه:
(راه توده)
ویرایش و تحلیل از
مسعود بهبودی
گذشته از سکوی دیروز
امروز از سکوی امروز
(راه توده 83– اردیبهشت 1378)
قرار دادن آرزوهای گاه شیرین، به جای واقعیات انکار ناپذیر و اغلب تلخ
و سپس رفتن به سوی تحلیل رویدادهای گذشته
و یا اتخاذ سیاست در برابر حوادث روز،
هرگز گره گشا نبوده و نخواهد شد.
این امر، از همان ابتدای شکل گیری انقلاب 57 و سال های اول پیروزی انقلاب
گریبان بسیاری از سازمانها، احزاب و شخصیت های سیاسی ایران را گرفت
و به همین جهت آنها نتوانستند در انطباق با آن چه که خارج از اراده این و آن در صحنه وجود داشت،
سیاست اتخاذ کنند و بر سیر حوادث بی وقفه ای که در کشور روی میداد
تاثیر مثبت بگذارند.
در برابر جمهوری اسلامی
سرچشمه:
(راه توده)
ویرایش و تحلیل از
مسعود بهبودی
گذشته از سکوی دیروز
امروز از سکوی امروز
(راه توده 83– اردیبهشت 1378)
قرار دادن آرزوهای گاه شیرین، به جای واقعیات انکار ناپذیر و اغلب تلخ
و سپس رفتن به سوی تحلیل رویدادهای گذشته
و یا اتخاذ سیاست در برابر حوادث روز،
هرگز گره گشا نبوده و نخواهد شد.
این امر، از همان ابتدای شکل گیری انقلاب 57 و سال های اول پیروزی انقلاب
گریبان بسیاری از سازمانها، احزاب و شخصیت های سیاسی ایران را گرفت
و به همین جهت آنها نتوانستند در انطباق با آن چه که خارج از اراده این و آن در صحنه وجود داشت،
سیاست اتخاذ کنند و بر سیر حوادث بی وقفه ای که در کشور روی میداد
تاثیر مثبت بگذارند.
·
اکنون بالاخره به محورهای یازده
گانه می رسیم:
1
گذشته از سکوی دیروز
امروز از سکوی امروز
گذشته از سکوی دیروز
امروز از سکوی امروز
·
این سرتیتر راه «توده» راجع به
محورهای یازده گانه است.
·
منظور مؤلف این «تحلیل»، تحلیل
گذشته از سکوی گذشته و تحلیل حال حاضر از سکوی حال حاضر است.
·
در این سرتیتر راه «توده»، تئوری شناخت
آن آشکار می گردد.
·
سؤال اول این است که چرا مؤلفین راه
«توده»، حرف خود را با دقت لازم فرمولبندی نمی کنند؟
·
مثلا چرا نمی نویسند:
·
تحلیل گذشته از سکوی گذشته و تحلیل
امروز از سکوی امروز؟
2
گذشته از سکوی دیروز
امروز از سکوی امروز
گذشته از سکوی دیروز
امروز از سکوی امروز
·
دلیل این بی اعتنائی به فرمولبندی دقت
مند نظر، یا بی ایمانی به توانائی انسان به شناخت چیزها، پدیده ها، سیستم ها و
روندهای هستی است و یا سقوط به منجلاب ایراسیونالیسم (خردستیزی) است.
·
تئوری شناخت ایدئالیستی هزاران بار
بهتر از تئوری شناخت ایراسیونالیستی است.
·
چون طرفداران تئوری شناخت ایدئالیستی،
جملات خود را با دقت و وسواس درخور فرمولبندی می کنند.
·
آنها همه بدون استثناء، خود را
نسبت به فرم فرمولبندی جملات خود مسئول می دانند.
·
نمایندگان ایراسیونالیسم (خردستیزی)
اما نه اعتنائی به صحت و استانداریت مفاهیم دارند و نه حوصله فرمولبندی دقیق و پر
وسواس جملات خود را دارند.
3
·
الف برزگر در دفتر چهارم. دوره دوم
(1365) شورای نویسندگان و هنرمندان ایران، پژوهشی تحت عنوان «اندیشه ها، مفاهیم و زبان فارسی در قلمرو "ولایت
فقیه"» منتشر کرده است که باید به باز انتشار آن مبادرت ورزیم.
·
او به احتمال قوی در حد بضاعت مفهومی
ـ فلسفی اش از همین پدیده پرده برمی دارد.
4
گذشته از سکوی دیروز
گذشته از سکوی دیروز
·
اکنون باید تمامی بضاعت تخیلی خود
را بسیج کرد و از خود پرسید:
·
چگونه می توان گذشته را از سکوی
گذشته تحلیل کرد؟
5
·
برای تحلیل گذشته از سکوی گذشته
باید خود را در گذشته ی برباد رفته مومیائی کرد.
·
فقط در آن صورت می توان گذشته را
از سکوی گذشته توجیه کرد.
·
برای اینکه کسی نمی تواند گذشته را
پشت سر گذاشته باشد و بدان نیندیشیده باشد.
·
اما کسی که به گذشته اندیشیده باشد،
دیگر نمی تواند گذشته را از سکوی زمان حال تحلیل نکند.
·
آدم که سهل است، هر خری ـ حتی اگر
خود نخواهد ـ در گذر از کوره تجارب زندگی به کسب دانش تجربی نایل می آید.
·
تجربه، زادگاه دانش تجربی
است.
·
کودک خردسالی که دستش به آتش می خورد
و می سوزد.
·
آتش را نه از سکوی دیروزش، بلکه از
سکوی فردای دیروز، یعنی از سکوی امروز حلاجی می کند.
·
سؤال اما این است که چرا راه «توده»
اصرار بر این دارد که آتش دیروز را از سکوی دیروز «تحلیل» کند؟
·
چرا باید راه «توده» کودک تر از
کودک خردسال مجرب باشد؟
6
گذشته از سکوی دیروز
گذشته از سکوی دیروز
·
دلیل این سقوط معرفتی ـ نظری راه «توده»،
پایگاه اجتماعی ارتجاعی راه توده است.
·
راه «توده» می خواهد به جای نقد
گذشته، ضمنا به جای انتقاد از خود و تصحیح خط مشی مطلقا غلط حزب توده دیروز، به
ماستمالی هر دو بپردازد.
·
راه «توده» می خواهد هم رستاوراسیون (پیروزی
ارتجاع فئودالی ـ فوندامنتالیستی ـ روحانی) بهمن 58 را انقلاب جا بزند و دفاع از آن
را توجیه و ماستمالی کند.
·
به همین دلیل باید از روی جنازه
خرد اندیشنده بگذرد و به منجلاب خردستیزی بیفتد.
·
به همان منجلابی که نمایندگان
فاشیسم و همشیره اش فوندامنتالیسم افتاده اند.
·
مؤسس خردسیتزی، شخص شخیص نیچه بوده
است.
7
گذشته از سکوی دیروز
گذشته از سکوی دیروز
·
راه «توده» یا همیشه با تفکر مفهومی
بیگانه بوده و یا بطرز شرم انگیزی از آن فاصله گرفته است.
·
راه «توده» با مفاهیم فلسفی بطور کلی بیگانه است.
·
به همین دلیل با ایراسیونال ها «می
اندیشد.»
·
پرت و پلا می بافد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر