پروفسور
دکتر هورست هولتسر
فصل
هشتم
علوم
اجتماعی / جامعه شناسی
برگردان
شین میم شین
بخش
هفتم
توسعه
جامعه شناسی بورژوائی
در
کشورهای مختلف سرمایه داری
پیشکش به
سرگرد عطارد
سردار سلحشور
توده و حزب توده
در
(۲۷ مهر ماه ۱۳۳۳) تيرباران شد.
فرانکلین هنری گیدینگز
(1855 ـ 1931)
«اصول جامعه شناسی» (1896)
«بررسی هایی در تئوری جامعه بشری» (1922)
«تمدن و جامعه» (1932)
·
گیدینگز به مراتب قوی تر از اسمال،
خواهان پژوهش اجتماعی تجربی است.
1
هربرت اسپنسر (1820 ـ 1903)
فیلسوف و جامعه شناس
مؤسس تئوری اوولوسیون و از پیشقراولان سوسیال ـ داروینیسم
·
گیدینگز در آثار فوق الذکر خود،
طرح های کومته، اسپنسر، ترید و دورکهایم را نمایندگی می کند و می کوشد که از آنها
قوانین تجربی ملموس راجع به مناسبات اجتماعی در عصر خود را استخراج کند.
2
·
گیدینگز در آثار خود از تزی شروع
به حرکت می کند که بنا بر آن، «توسعه اجتماعی فقط مرحله ای از اوولوسیون کیهانی»
است.»
·
(«اصول جامعه
شناسی» (1911)، ص 327)
·
مراجعه کنید به اوولوسیون، روولوسیون (انقلاب) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
3
·
بنظر گیدینگز، توسعه اجتماعی،
بخشا نتیجه اوولوسیون ناآگاهانه است.
·
(همانجا، ص 380)
4
·
بنظر او، «توسعه اجتماعی، بخشا
نتیجه برنامه ریزی آگاهانه است»، که جامعه را به مثابه «ارگانیسم» پدیده می آورد.
·
(همانجا)
5
·
فونکسیون جامعه ی سازمان یافته ـ به
مثابه قله توسعه از مبارزه برای بقا در جوامع بدوی تا وحدت اخلاقی در جوامع مدرن ـ
از طرق زیر تبلور و تحکیم می یابد:
الف
·
از طریق قبول و رد افراد و شخصیت
های مختلف
ب
·
از طریق اجبار و ایثار (تحمیل و خدمت)
افراد و شخصیت های مختلف
·
(گیدینگز، «دیگر مسائل جامعه شناسی» در مجله «انجمن
جامعه شناسان امریکا»، شماره 15، ص 60)
6
·
بنظر گیدینگز، «هوشمندانه، تحمل
پذیر و مدد رسان خواهد بود، اگر ابتکار عمل را به دست گیریم، مسئولیت پذیریم و نقش
مؤثری در پیوند دسته جمعی بازی کنیم»
·
(همانجا، ص 252)
7
·
بنظر گیدینگز، (ضمنا به نظر اسمال
و وان)، کاپیتالیسم «رام» (افسار زده شده) فرم جامعه سازمان یافته است که در آن فونکسیون
یاد شده می تواند به بهترین وجهی تحقق یابد.
8
·
وظیفه جامعه شناس، بویژه پژوهش اجتماعی
تجربی، عبارت است از توصیف طرز تشکیل نوع نمونه (تیپ) روحی و خصلتی مناسب آن.
9
·
گیدینگز، این نوع نمونه را نوعی از
«شعور اجتماعی» محسوب می دارد.
·
(گیدینگز، «جامعه شناسی استنتاجی»، 1901)
10
·
بنظر گیدینگز، «شعور اجتماعی چیزی
جز احساس و یا تفکر نیست که در آن واحد در همه افراد بشری صورت می گیرد و یا در
تجمعات و یا اجتماع (همبود) از یکی به دیگری منتقل می شود.
·
روح اجتماعی عبارت است از نمود
ارواح فردی بیشمار در تأثیر متقابل.
·
این تأثیر متقابل چنان صورت می
گیرد که همه همزمان احساس واحدی را و یا حالت واحدی را استنباط می کنند.
·
به قضاوت واحدی می رسند.
·
شاید هم مثل همدیگر عمل کنند.
·
به عبارت کوتاه، روح اجتماعی عبارت
است از وحدت افراد بیشمار و یا وحدت توده.»
·
(گیدینگز، «اصول جامعه شناسی»، ص 12 )
11
·
بنظر گیدینگز، «شعور اجتماعی» را
می توان به طرز تجربی در «رفتار پلورالیستی»، یعنی در رفتار مشترک افراد در شرایط تحریک
آنها به انجام اعمال بزرگ دید.
·
(گیدینگز، «بررسی هائی در تئوری جامعه بشری»،
1926، ص 252)
12
·
«رفتار پلورالیستی، موضوع اصلی روانشناسی اجتماعی
است که اغلب جامعه شناسی نامیده می شود.
·
رفتار پلورالیستی، موضوع اصلی علم آماری
ـ اسلوبی است که اولا رفتار پلورالیستی را به فاکتور هائی (عواملی) تجزیه می کند.
·
ثانیا مسائل زیر را در رابطه با آن
توضیح می دهد:
الف
·
همپیوندی (انتگراسیون) آن را
ب
·
تمایز پذیری آن را
ت
·
فونکسیون پذیری آن را
·
(همانجا)
(پلورالیسم به وجود گروه ها،
سازمان ها، نهادها، نظرات، اندیشه ها، ارزش ها و جهان بینی ها در کلیه عرصه های هر
جامعه و یا دولت اطلاق می شود که بطرز برابر حقوق در جوار یکدیگر قرار دارند و بر
سر نفوذ و قدرت با یکدیگر رقابت می ورزند.
پلورالیسم فلسفی به نگرش فلسفی و تئوری ئی اطلاق
می شود که بنا بر آن، واقعیت از اصول مستقل بیشمار تشکیل یافته است که فاقد شالوده مشترکند. مترجم)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر