۱۳۹۴ دی ۲۷, یکشنبه

راه «توده» و جهان «بینی» اش (16)


محورهای یازده گانه سیاست حزب توده ایران
در برابر جمهوری اسلامی
سرچشمه:
(راه توده)  

ویرایش و تحلیل از
مسعود بهبودی

در همین دوران، حزب ما بسیار کوشید، تا به طیف متنوع و اغلب ماجراجوی "چپ" غیر مذهبی تفهیم کند، 
که ایران وارد مرحله انقلاب سوسیالیستی نشده، شعار حکومت شوراهای کارگری 
که تقلیدی است از انقلاب اکتبر،
جاده را برای مخالفان حکومتی شوراهای عمومی و مردمی صاف می ‌کند،
شعار برپایی "جنگ خلقی"، که انقلاب چین را راهنمای خود قرار داده بود،
 در عمل کشور را به سمت جنگ داخلی و جانشینی "گلوله" به جای "منطق" می ‌برد، 
عملیات‌‌ تروریستی به تقویت اندیشه تسلط دستگاه امنیتی بر تمامی ارگان حکومتی می‌انجامد و...

·        این ادعای علامه راه «توده» را باید نخست تجزیه و بعد تحلیل کرد:

1
در همین دوران، حزب ما بسیار کوشید، تا به طیف متنوع 
و اغلب ماجراجوی "چپ" غیر مذهبی تفهیم کند، که ...

·        علامه راه «توده» نیروهای به اصطلاح چپ را به دو دسته تقسیم می کند:

الف
·        چپ مذهبی  

ب
·        چپ غیر مذهبی  

2
در همین دوران، حزب ما بسیار کوشید، تا به طیف متنوع
 و اغلب ماجراجوی "چپ" غیر مذهبی تفهیم کند

·        خود همین طرز طبقه بندی نیروهای سیاسی ـ قبل از همه ـ قابل بحث است و از توان تئوریکی ترحم انگیز حزب توده ی مورد نظر راه «توده» و خود راه «توده» پرده برمی دارد.
·        معیار تمیز نیروهای سیاسی فعال در جامعه، در این بینش، باور و یا عدم باور به مذهب است.

·        مذهب فرمی از شعور اجتماعی است.
·        مذهب یکی از عناصر روبنای ایده ئولوژیکی جامعه است.
·        معیار قرار دادن مذهب به معنی وارونه کردن دیالک تیک زیربنای اقتصادی  و روبنای ایده ئولوژیکی و ضمنا به معنی کور کردن خویشتن خویش است.

3
در همین دوران، حزب ما بسیار کوشید، تا به طیف متنوع 
و اغلب ماجراجوی "چپ" غیر مذهبی تفهیم کند

·        در دیالک تیک زیربنای اقتصادی و روبنای ایده ئولوژیکی، نقش تعیین کننده از آن زیربنای اقتصادی  است.
·        هر کس که با الفبای مارکسیسم ـ لنینیسم آشنا باشد، نقش تعیین کننده را از آن زیربنای اقتصادی می داند و آن را معیار تعیین ماهیت افراد و گروه ها و احزاب و سازمان ها قرار می دهد.

·        این کرد و کار حزب توده و راه «توده»، به معنی نمایندگی درک ایدئالیستی تاریخ است.
·        به معنی زیر پا گذاشتن مهمترین کشف مارکس موسوم به تز «درک ماتریالیستی تاریخ» است که کشفی همتراز با کشف آتش برای بشریت بوده است و صرفنظر ناپذیر است.   

4
در همین دوران، حزب ما بسیار کوشید، تا به طیف متنوع
 و اغلب ماجراجوی "چپ" غیر مذهبی تفهیم کند

·        معیار قرار دادن باور و یا عدم باور به مذهب اما به معنی سوبژکتیویسم معرفتی است که یکی از مکاتب فلسفه امپریالیستی است.
·        در این انحراف معرفتی ـ نظری، عوامل سوبژکتیو در شناخت چیزها، پدیده ها، سیستم ها و روندهای هستی، نقش تعیین کننده کسب می کنند.
·        در حالیکه نقش تعیین کننده در دیالک تیک اوبژکت شناخت ـ سوبژکت شناخت از آن  اوبژکت شناخت است.
·        ماهیت افراد را جایگاه آنها (موقعیت عینی و اوبژکتیو آنها) در جامعه تعیین می کند و نه ایمان آنها و یا بی ایمانی آنها به خدا و خرافه.    
·        باور به مذهب اولا نقش ثانوی به عهده دارد.
·        ثانیا افسارش به دست منافع طبقاتی افراد است.
·        به همین دلیل مذهب برای دهقان زحمتکش چیزی است و برای ارباب فئودال، چیز بکلی دیگری است.
·        به همین دلیل حزب توده ترجیح می دهد که اعضای خود را از دهقانان و پیشه وران مذهبی انتخاب کند تا از فئودال زاده ها و تاجر زاده های لامذهب.

5
در همین دوران، حزب ما بسیار کوشید، تا به طیف متنوع 
و اغلب ماجراجوی "چپ" غیر مذهبی تفهیم کند

·        معیار قرار دادن باور و یا عدم باور به مذهب از پرسه زدن حزب توده و راه «توده» در سطح پدیده ها خبر می دهد.
·        حزب توده و راه «توده» به سبب بی بضاعتی تئوریکی، قادر به نفوذ در ذات چیزها، پدیده ها، سیستم ها و روندهای جامعه نبوده و نیست.
·        به همین دلیل تا درجه عوام الناس سطحی اندیش ساده لوح سقوط می کند و فقط ظواهر امور را می تواند ببیند و نه ذوات و ماهیات آنها را.

·        به همین دلیل است که نیروهای سیاسی بر اساس ایمان به خدا و خرافه طبقه بندی می شوند و نه بر اساس تعلقات و منافع و مواضع طبقاتی.

·        انگلس این نحوه تحلیل را شروع از کله قلمداد می کند و به چالش بی رحمانه می کشد:
·        مگر جامعه روی سر قرار دارد که شما از سر شروع به  تحلیل می کنید؟
·        مگر جامعه بر شالوده مذهب استوار است که مذهبی بودن و نبودن معیار ارزیابی قرار داده می شود.

6
در همین دوران، حزب ما بسیار کوشید، تا به طیف متنوع 
و اغلب ماجراجوی "چپ" غیر مذهبی تفهیم کند

·        طنز قضیه در این هارت و پورت راه «توده» این است که چنین حزبی با چنین بضاعت نازل از خرد و اندیشه و اسلوب حتی نقش مرشد و رهنما بازی می کند.

·        سؤال اما این است که منظور راه «توده» از چپ مذهبی چیست و حزب توده نسبت به آن چه موضعی داشته است؟

7
در همین دوران، حزب ما بسیار کوشید، تا به طیف متنوع
 و اغلب ماجراجوی "چپ" غیر مذهبی تفهیم کند، 
که ایران وارد مرحله انقلاب سوسیالیستی نشده است.

·        این جفنگ راه «توده» به چه معنی است؟

·        منظور راه «توده» از ورود جامعه به مرحله انقلاب سوسیالیستی چیست؟

8
·        راه «توده» عملا نیروهای چپ به اصطلاح غیر مذهبی را به سه دسته تقسیم می کند:

الف
دهندگان شعار حکومت شورا های کارگری  

·        دسته اول قصد برقراری حکومت شوراها را دارند.

ب
دهندگان شعار برپایی "جنگ خلقی"  

·        دسته دوم  قصد به راه انداختن جنگ خلقی را دارند.  

ت
عاملین عملیات‌‌ تروریستی  

·        دسته سوم طرفدار عملیات تروریستی اند.  

9


·        این طبقه بندی چپ به اصطلاح غیر مذهبی نیز به همان اندازه سطحی، سوبژکتیویستی و ایدئالیستی است که طبقه بندی نیروهای سیاسی به چپ مذهبی و غیر مذهبی بوده است.
·        چون در این طبقه بندی نه ماهیت طبقاتی گروه های سه گانه، بلکه شعار آنها عمده می شود.
·        سوبژکتیویته آنها عمده می شود و اوبژکتیویته (عینیت) آنها فراموش می شود.
  
·        سؤال اما ضمنا این است که جای طبقه حاکمه جدید به نمایندگی اجامر جماران که تعیین کننده دولت است، کجا ست؟

ادامه دارد.

۲ نظر:

  1. بخودم فکر میکنم که تا چه اندازه سوادم در این زمینه ها کمست برای خودم متاسف میشوم که نمی توانم اظها ر نظری قابل قبولی ارایی دهم

    پاسخحذف
  2. خیلی ممنون از هماندیشی
    از قضا ناهید با سوادترین دوست ما ست
    دوست که نه، رفیق ماست.
    چشم ما ست.
    انسانی از جنس کیمیا ست
    گاهی دوست در دوست می اندیشد.
    متفکر ایزوله و تنهاوجود ندارد.

    پاسخحذف