۱۳۹۴ دی ۲۸, دوشنبه

رئالیسم (2)


پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان شین میم شین

II
رئالیسم از نقطه نظر تاریخ ایده ها

1
رئالیسم افراطی
(رئالیسم افلاطونی)

1
·        رئالیست ها اغلب ادعا می کنند که حتی زمانی که اصلا انسانی وجود نداشته باشد، «بشریت» ـ بمثابه عام ـ وجود خواهد داشت.

2
·        همانطور که «خانه» ـ بمثابه عام ـ حتی زمانی که هیچ خانه منفردی وجود نداشته باشد، وجود خواهد داشت.

3
·        این طرح افراطی رئالیسم ـ از نقطه نظر تاریخ ایده ها ـ به آموزش ایده ای افلاطون برمی گردد.
·        از این رو ست که آن را رئالیسم افلاطونی هم می نامند.

4
·        عناوین دیگر این رئالیسم عبارتند از رئالیسم مفاهیم عام، رئالیسم افراطی و رئالیسم ماورای افراطی.

5
·        نمایندگان اصلی رئالیسم را افراد زیر تشکیل می دهند:

الف

آنسلم فون کانتربری (1033 ـ 1109)
فیلسوف و تئولوگ قرون وسطی
بنیانگذار اسکولاستیک
نماینده اصلی اسکولاستیک آغازین
  
·        آنسلم فون کانتربری

2

ویلهلم فون شامپه (1070 ـ 1121)
فیلسوف فرانسوی
کشیش رئالیست

·        ویلهلم فون شامپه  که سرسخت ترین نماینده رئالیسم در اسکولاستیک قرون وسطی بوده اند.

2
رئالیسم میانه رو
(رئالیسم ارسطوئی)

1
·        رئالیسم افراطی درجریان توسعه اسکولاستیک، تحت تأثیر نظرات ارسطو تضعیف می شود.
·        فرم تضعیف شده رئالیسم افراطی را رئالیسم ارسطوئی و یا رئالیسم میانه رو نیز می نامند.

2

·        در وهله اول، زیر فشار حملات مداوم نمایندگان نومینالیسم  بود که رئالیست ها به تجدید نظر در مواضع فکری رئالیسم افراطی به میراث مانده مجبور می شوند.

·        مراجعه کنید به نومینالیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

2
·         رئالیسم میانه اما رو فرق ماهوی با رئالیسم افراطی ندارد.

3
·        رئالیسم میانه رو نیز عام را واقعی می داند، ولی بخش سوم فرمولبندی فوق الذکر را، یعنی حکم «مفاهیم عام قبل از چیزهای منفرد وجود دارند!» را تغییر می دهد و به جای واژه «قبل»، واژه «در» را می گذارد:
·        «مفاهیم عام در چیزهای منفرد وجود دارند!»

4
·         ولی بلافاصله تأکید می ورزد که عام تعین تشکیل دهنده منفرد است:
·        «در منفرد، عام واقعیت می یابد»
·        «به عبارت دقیقتردر منفرد، فردی و خاص، عام واقعیت می یابد)»
·         و به این طریق دوباره سر و کله رئالیسم افراطی پیدا می شود.

5
·        ادعای اینکه «مفاهیم عام در چیزهای منفرد وجود دارند»، بدان معنی است که «بدون مفاهیم عام، چیزهای منفرد نمی توانستند، بوجود آیند»
·        و این فرقی با «مفاهیم عام قبل از چیزهای منفرد وجود دارند!» ندارد.

6
·        وجود مفاهیم عام در چیزهای منفرد برای رئالیسم میانه رو، فقط بمعنای واقعیت یابی عام، بصورت چیزهای منفرد و در چیزهای خاص و منفرد اعتبار دارد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر