محورهای
یازده گانه سیاست حزب توده ایران
در برابر جمهوری اسلامی
سرچشمه:
(راه توده)
ویرایش و تحلیل از
مسعود بهبودی
قرار دادن آرزوهای گاه شیرین، به جای واقعیات انکار ناپذیر و اغلب تلخ
و سپس رفتن به سوی تحلیل رویداد های گذشته
و یا اتخاذ سیاست در برابر حوادث روز،
هرگز گره گشا نبوده و نخواهد شد.
در برابر جمهوری اسلامی
سرچشمه:
(راه توده)
ویرایش و تحلیل از
مسعود بهبودی
قرار دادن آرزوهای گاه شیرین، به جای واقعیات انکار ناپذیر و اغلب تلخ
و سپس رفتن به سوی تحلیل رویداد های گذشته
و یا اتخاذ سیاست در برابر حوادث روز،
هرگز گره گشا نبوده و نخواهد شد.
·
معنی تحت اللفظی:
·
جایگزینی واقعیات (؟) با آرزو ها و بعد تحلیل حوادث گذشته و یا موضعگیری
سیاسی نسبت به حوادث روز، نادرست است.
1
قرار دادن آرزوهای گاه شیرین، به جای واقعیات انکار ناپذیر و اغلب تلخ
و سپس رفتن به سوی تحلیل رویداد های گذشته
و یا اتخاذ سیاست در برابر حوادث روز،
هرگز گره گشا نبوده و نخواهد شد.
قرار دادن آرزوهای گاه شیرین، به جای واقعیات انکار ناپذیر و اغلب تلخ
و سپس رفتن به سوی تحلیل رویداد های گذشته
و یا اتخاذ سیاست در برابر حوادث روز،
هرگز گره گشا نبوده و نخواهد شد.
·
مؤلف راه «توده» در این جمله، به
فلسفه بافی آغاز می کند.
·
هدف و آماج راه «توده» در این جمله،
انتقاد از اپوزیسیون مخالف با ارتجاع فئودالی ـ فوندامنتالیستی ـ روحانی است.
·
راه «توده» به اوپوزیسیون مورد نظر
که طیفی را تشکیل می دهند، دو ایراد متدئولوژیکی دارد:
الف
قرار دادن آرزوهای گاه شیرین، به جای واقعیات انکار ناپذیر و اغلب تلخ
و سپس رفتن به سوی تحلیل رویداد های گذشته
قرار دادن آرزوهای گاه شیرین، به جای واقعیات انکار ناپذیر و اغلب تلخ
و سپس رفتن به سوی تحلیل رویداد های گذشته
·
ایراد اول راه «توده» به طرز تحلیل
(متد و اسلوب فکری) اپوزیسیون مورد بحث
این است که آنها آرزو های شیرین خود را به جای واقعیات انکار ناپذیر تلخ قرار می
دهند و بعد شروع به تحلیل می کنند.
1
·
آنچه که راه «توده» به چالش می کشد،
فرمی از سوبژکتیویسم معرفتی است.
·
به زبان فلسفی وارونه کردن دیالک
تیک سوبژکت ـ اوبژکت است.
·
در عرصه تئوری شناخت، نقش تعیین
کننده در دیالک تیک اوبژکت شناخت ـ سوبژکت شناخت از آن اوبژکت شناخت است.
·
چون اگر خر اوبژکت و یا موضوع
شناخت باشد، محتوای شناخت، در خود خر است و نه در خرشناس.
·
چون خریت خر در خود خر است و نه در
خرشناس و خرسوار و خر چران و خرفروش (سوبژکت شناخت).
2
·
جایگزینی اوبژکت شناخت با آرزو های
خود، جایگزینی خر واقعی ـ عینی با خر آرزوئی و ایدئال خود و بعد تحلیل خر، هرگز
نمی تواند به شناخت خر منجر شود.
·
حق در این زمینه با فیلسوف راه
«توده» است.
3
·
مسئله اما این است که ما در روند
همین تحلیل و تحلیل های دیگر گشتاورهای جدی سوبژکتیویسم معرفتی را در طرز «تحلیل» مؤلفین
راه «توده» و مؤلف همین مطلب کشف و نقد کرده ایم:
جنبه
ویرانگر و نادرست یک سیاست مدعی ترقیخواهی
زمانی آشکار می شود که پیروزی ارتجاع، پیروزی
آن سیاست و شکست ارتجاع، شکست آن باشد.
·
راه «توده» پس از ماستمالی کردن
اوبژکت شناخت، یعنی پس از سرپوش نهادن بر ماهیت طبقاتی سیستم اجتماعی ـ اقتصادی
حاکم، به مقایسه نظر خود با نظر سوبژکت شناخت معینی می پردازد.
·
این تئوری شناخت راه «توده» را
سوبژکتیویسم معرفتی می نامند که یکی از مکاتب معرفتی ـ نظری امپریالیستی است.
ب
و یا اتخاذ سیاست در برابر حوادث روز،
هرگز گره گشا نبوده و نخواهد شد.
و یا اتخاذ سیاست در برابر حوادث روز،
هرگز گره گشا نبوده و نخواهد شد.
·
ایراد دوم راه «توده» به اپوزیسیون
مخالف ارتجاع فئودالی ـ فوندامنتالیستی ـ روحانی، موضعگیری آنها نسبت به حوادث روز
است.
1
·
صرفنظر از فرمولبندی هشلهف راه
«توده»، این ایراد، اصلا ایراد به معنی واقعی کلمه نیست.
·
چون هر عضو هر جامعه، حتی نسبت به
حوادث روز موضع سیاسی اکتیو و یا پاسیو می گیرد.
·
افکار عمومی حتی نسبت به حوادث
طبیعی از قبیل سیل و زلزله موضع سیاسی می گیرند و حوادث طبیعی را با سیستم اجتماعی
ـ اقتصادی مرتبط می سازند و کاستی های دولت مربوطه را به نقد می کشند.
2
·
از قضا این انتقاد ـ قبل از همه و
بیش از همه ـ بر طرز «تفکر» و طرز «تحلیل»
خود راه «توده» وارد است.
·
این خود راه «توده» است که حوادث
روز را چنان عمده و مطلق می کند که ماهیت طبقاتی طبقه حاکمه و سیستم اجتماعی ـ
اقتصادی حاکم پرده پوشی می شود.
3
·
این خود راه «توده» است که به بازی
با پدیده ها، دسترس پذیرها و اقدامات سطحی می پردازد و از تعیین ماهیت طبقاتی طبقه
حاکمه و دیگر نیروهای سیاسی و حتی خویشتن
خویش سر باز می زند.
·
به همین دلیل ما تئوری شناخت راه
«توده» را پوزیتیویستی دانسته ایم.
ت
و یا اتخاذ سیاست در برابر حوادث روز،
هرگز گره گشا نبوده و نخواهد شد.
و یا اتخاذ سیاست در برابر حوادث روز،
هرگز گره گشا نبوده و نخواهد شد.
·
ماهیت طبقاتی طرز «تحلیل» خود راه «توده» در نقد ایرادات اپوزیسیون مخالف ارتجاع فئودالی ـ فوندامنتالیستی ـ روحانی آشکار
می گردد:
·
دلیل راه «توده» در نقد نظر و عمل
اپوزیسیون مورد نظر این است که این نظر و عمل آنها «گره گشا» نبوده و نخواهد بود.
·
از همین مفهوم «گره گشائی» طرز
تفکر پراگماتیستی راه «توده» آشکار می گردد.
·
معیار تعیین کننده برای راه «توده»
نه حقیقت عینی، بلکه فایده حاصل از نظر و عمل افراد و احزاب است.
·
تعیین کننده سود است و نه حقیقت.
·
اگر نظر و عمل اپوزیسیون مورد نظر
مفید می افتاد، به قول مؤلف راه «توده»، «گرهگشا» می گشت، راه «توده» اعتراضی
نداشت.
·
چون این نظر و عمل مفید فایده
نبوده و نخواهد بود، پس از دید راه «توده» نادرست و ویرانگر است.
·
این چیزی جز پراگماتیسم نیست که
یکی از مکاتب فلسفی امپریالیسم است.
·
مراجعه کنید به پراگماتیسم در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پ
و
یا اتخاذ سیاست در برابر حوادث روز،
هرگز گره گشا نبوده و نخواهد شد.
هرگز گره گشا نبوده و نخواهد شد.
·
معیار صحت و سقم نظر و عمل اما نه
سودمندی آنها، بلکه سرسپردگی آنها به حقیقت عینی است.
·
به قول لنین، حقیقت همیشه عینی
است.
·
یعنی مستقل از آدم ها و احزاب و
گروه ها ست.
·
مراجعه کنید به حقیقت در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
4
این امر، از همان ابتدای شکل گیری انقلاب 57
و سال های اول پیروزی انقلاب
گریبان بسیاری از سازمان ها، احزاب و شخصیت های سیاسی ایران را گرفت
و به همین جهت آنها نتوانستند در انطباق با آن چه که خارج از اراده این و آن در صحنه وجود داشت،
سیاست اتخاذ کنند و بر سیر حوادث بی وقفه ای که در کشور روی می داد
تاثیر مثبت بگذارند.
1
این امر، از همان ابتدای شکل گیری انقلاب 57
و سال های اول پیروزی انقلاب
گریبان بسیاری از سازمان ها، احزاب و شخصیت های سیاسی ایران را گرفت
این امر، از همان ابتدای شکل گیری انقلاب 57
و سال های اول پیروزی انقلاب
گریبان بسیاری از سازمان ها، احزاب و شخصیت های سیاسی ایران را گرفت
و به همین جهت آنها نتوانستند در انطباق با آن چه که خارج از اراده این و آن در صحنه وجود داشت،
سیاست اتخاذ کنند و بر سیر حوادث بی وقفه ای که در کشور روی می داد
تاثیر مثبت بگذارند.
1
این امر، از همان ابتدای شکل گیری انقلاب 57
و سال های اول پیروزی انقلاب
گریبان بسیاری از سازمان ها، احزاب و شخصیت های سیاسی ایران را گرفت
·
کدام امر؟
·
·
منظور مؤلف راه «توده» از «این
امر»، دو «ایراد» متدئولوژیکی او به اپوزیسیون مورد نظر است:
قرار
دادن آرزوهای گاه شیرین، به جای واقعیات انکار ناپذیر و اغلب تلخ
و سپس رفتن به سوی تحلیل رویداد های گذشته
و یا اتخاذ سیاست در برابر حوادث روز
2
این امر، از همان ابتدای شکل گیری انقلاب 57
و سال های اول پیروزی انقلاب
گریبان بسیاری از سازمان ها، احزاب و شخصیت های سیاسی ایران را گرفت
و سپس رفتن به سوی تحلیل رویداد های گذشته
و یا اتخاذ سیاست در برابر حوادث روز
2
این امر، از همان ابتدای شکل گیری انقلاب 57
و سال های اول پیروزی انقلاب
گریبان بسیاری از سازمان ها، احزاب و شخصیت های سیاسی ایران را گرفت
·
از دید راه «توده»، عامل تعیین
کننده در موضعگیری «بسیاری از سازمان ها، احزاب و شخصیت های سیاسی ایران» نسبت به ارتجاع فئودالی
ـ فوندامنتالیستی ـ روحانی، طرز تحلیل آنهت از «واقعیات انکار ناپذیر و اغلب تلخ» بوده است.
·
مفهوم تق و لق «واقعیات انکار
ناپذیر» احتمالا ترجمه ناشیانه ی مفهوم «حقایق امور» نمایندگان پوزیتیویسم است.
·
اصطلاح «پوزیتیویسم»
برای نامیدن موضعگیری اساسی معرفتی ـ نظری و متدئولوژیکی
ئی بکار می رود که تنها دسترس پذیرها یعنی حقایق امور «مثبت» (قابل ادراک) حاصله
از طریق مشاهده را منبع و سرچشمه هر شناختی می
داند.
·
این جمله راه «توده» اما به چه
معنی است؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر