جمعبندی از
میمحا نجار
سار
حمله ديگر بميرم از بشر
تا
برآرم از ملايک بال و پر
·
معنی تحت اللفظی:
·
بعد به مثابه آدم خواهم مرد تا به فرشته استحاله یابم.
·
از دید مولانا بشریت وقتی تحول کیفی پیدا کند به ملائکه
استحاله می یابد.
ستاره
·
آره.
·
این اما به چه معنی است؟
سار
·
این بدان معنی است که مولانا مثل تئولوژی (فقه، شریعت،
مذاهب) «می اندیشد.»
ستاره
·
درست است.
·
ولی ایرادات این بینش مولانا از چه قرارند؟
سار
حمله ديگر بميرم از بشر
تا
برآرم از ملايک بال و پر
·
ایراد اول بینش مولانا در این بیت، این است که او به
عالم خاص موجودات واهی و خیالی باور دارد.
ستاره
·
منظورت را بهتر بیان کن.
·
منظور از موجودات واهی و خیالی چیست؟
سار
·
منظورم، موجودات غیر واقعی است.
·
موجودات ماورای طبیعی است.
·
موجودات ماورای انسانی است.
·
منظورم عالم اشباح و ارواح است.
·
منظورم عالم اجنه و ملائکه است.
·
این یاوه ها همه از دم، مختص مذاهب و خرافات است.
·
چنین عوالمی محصول تخیل و توهم انسان های بی خبر از خرد
بوده است.
ستاره
·
این بلحاظ طرز تفکر به چه معنی است؟
سار
·
این بلحاظ طرز تفکر، ضد دیالک تیکی است.
ستاره
·
طرز تفکر ضد دیالک تیکی را چه می نامند؟
سار
·
طرز تفکر متافیزیکی می نامند.
ستاره
·
چرا بنظر تو طرز تفکر (متد و یا اسلوب فکری) مولانا
متافیزیکی است؟
سار
·
مولانا برای ارواح (اجنه، ملائکه، پریان و غیره) وجود
مستقل قایل می شود.
·
روح اما در وحدت دیالک تیکی با ماده وجود دارد.
·
روح، مشخص، اوبژکتیو و یا عینی نیست.
·
روح مجرد، انتزاعی، ذهنی و به عبارت دقیقتر، سوبژکتیو
است.
·
به همین دلیل نامرئی و نا محسوس است.
ستاره
·
مفهوم درخور برای این بخش از طرز تفکر متافیزیکی چیست؟
سار
·
مفهومش را نمی دانم
·
ولی استنباطم این است که مولانا میان چیزهای واقعی ـ
عینی و چیزهای روحی و خیالی و ذهنی دیوار می کشد.
·
آن سان که برای هر کدام زندگی مستقل از دیگری قایل می
شود.
·
یعنی دیالک تیک چیزهای واقعی ـ عینی و چیزهای روحی ـ
ذهنی را تخریب می کند.
ستاره
·
آره.
·
اسم این بخش از طرز تفکر متافیزیکی، دوئالیسم (ثنویت)
است.
·
می دانی اسم دیگر این دوئالیسم در اروپا و فلسفه بطور
کلی چیست؟
·
به فرهنگ ایران مربوط می شود.
سار
مانی (216 ـ 276 میلادی)
مانیگرائی با اذن شاپور (240 ـ 270 میلادی) در جنوب غربی
ایران و بابل اشاعه می یابد.
بهرامشاه به تحریک روحانیت زرتشتی، مانی را دستگیر می کند.
مانی 60 ساله در زندان می میرد.
آموزش دوئالیستی مانی:
آموزش مانی بر دو طبیعت (دو جوهر، دو اصل) و سه دوران مبتنی
است.
دوران اول، زمان جدائی دو طبیعت یاد شده است.
دوران دوم، زمان آمیزش دو طبیعت یاد شده است.
دوران سوم، زمان جدائی قطعی و نهائی دو طبیعت یاد شده است.
·
مؤسس دوئالیسم، مانی پیامبر بوده است.
·
بنابرین باید مانیگرائی باشد.
ستاره
·
درست است.
·
منیچه ئیسم است.
·
می توانی دوئالیسم را با مثالی ساده تبیین داری؟
سار
·
آره.
·
مثلا می توان گفت که مولانا دیالک تیک سرو و صنوبر و بید
و مفهوم درخت را تخریب می کند و از همدیگر جدا می سازد.
·
بعد میان آنها دیوار می کشد.
·
آن سان که مفهوم انتزاعی درخت، بدون سرو و صنوبر و غیره تشکیل
می شود و ادامه حیات می دهد.
·
مفهوم انتزاعی خر بدون وجود خر های مختلف، تشکیل می شود و ادامه
حیات می دهد.
·
مفهوم انتزاعی انسان بدون وجود حسن و حسین و علی و ولی تشکیل
می شود و وجود پیدا می کند.
·
تصویر و یا عکس کوزه در آئینه، بدون وجود کوزه تشکیل می
شود و وجود پیدا می کند.
·
حتی بمراتب بدتر، این
مفاهیم انتزاعی، عالمی را هم برای
خود تشکیل می دهند.
·
عالم مفاهیم
را.
ستاره
·
آره.
·
هگل همین عالم
مفاهیم و مقولات و افکار و غیره را عالم ارواح می نامد.
·
می دانی طنز قضیه کجا ست؟
ادامه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر