ویرایش
و تحلیل از
فریدون
ابراهیمی
سوره بقره
آیه (٧٩)
فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ
بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَٰذَا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ لِيَشْتَرُوا
بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا ۖ فَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا كَتَبَتْ
أَيْدِيهِمْ وَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا يَكْسِبُونَ
پس واى بر آنها كه نوشته اى با دست خود مى نويسند،
سپس
مىگويند:
«اين، از طرف خدا ست.
تا آن
را به بهاى كمى بفروشند.
پس
واى بر آنها از آنچه با دست خود نوشتند
و
واى بر آنان از آنچه از اين راه به دست مى آورند!»
·
این آیه، حاکی از آن است که عده ای
ادای پیامبر اسلام را در می آورند و بسان او آیه نازل می کنند.
·
یعنی سخنانی را اختراع می کنند و
به عنوان وحی الهی جا می زنند.
·
پیامبر اسلام، ظاهرا آچمز شده است.
·
به همین دلیل، دست به تهدید می
زند:
·
وای بر شما.
·
سؤال انگیز خرید و فروش آیات منسوب
به خدا ست.
·
ظاهرا در آن زمان، آیه نازل کردن و
فروختن آیات، ممر درآمدی بوده است.
سوره بقره
آیه (٨٠)
وَقَالُوا
لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّا أَيَّامًا مَعْدُودَةً ۚ قُلْ أَتَّخَذْتُمْ عِنْدَ اللَّهِ
عَهْدًا فَلَنْ يُخْلِفَ اللَّهُ عَهْدَهُ ۖ أَمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا
لَا تَعْلَمُونَ
و
گفتند:
«هرگز
آتش دوزخ، جز چند روزى، به ما نخواهد رسيد.»
بگو:
«آيا
پيمانى از خدا گرفته ايد؟!
و
خداوند هرگز از پيمانش تخلف نمى ورزد
يا چيزى را كه نمى دانيد به خدا نسبت مى دهيد»
·
این آیه حاکی از اآن است که عده ای
ابدیت عذاب الهی را به انکار برخاسته اند و نسبیتی را وارد آن دگم (جزم) کرده اند.
·
از لحن حاکم بر این آیه معلوم است
که پیامبر کلافه شده است.
·
چون اثبات ابدیت عذاب الهی به همان
سان دشوار است که اثبات نسبیت عذاب الهی.
·
تنها راهی که پیامبر اسلام برای
خروج از مخمصه پیدا کرده، طرح سؤالی مبنی بر پیمان با خدا ست.
·
از جملات پایانی این آیه، به تته
پته افتادن پیامبر نعره می کشد:
·
«خدا
زیر قولش نمی زند.
·
نکند، شما الکی چیزی را به خدا
نسبت می دهید.»
·
چنین مقابله ای، فقط می تواند از
موضع ضعف صورت گیرد و نه از موضع قوت.
سوره بقره
آیه (٨١)
بَلَىٰ
مَنْ كَسَبَ سَيِّئَةً وَأَحَاطَتْ بِهِ خَطِيئَتُهُ فَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ
النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ
آرى،
كسانى كه كسب گناه كنند و آثار گناه، سراسر وجودشان را بپوشاند،
آنها اهل آتشند
و جاودانه در آن خواهند بود.
·
این آیه نیز از موضع ضعف است.
·
پیامبر به جای استدلال منطقی، دست
به تهدید می زند:
·
عذاب الهی ابدی خواهد بود.
·
این تنها سخنی است که پیامبر در
مقابل منکرین و مخالفین برای گفتن دارد.
·
تهدید به جای استدلال منطقی و
تجربی برای اثبات نظر.
·
پیامبر برای اثبات بطلان آیات
مخالفین، آیه نازل می کنند.
·
این کرد و کار پیامبر معنایی جز
گیر افتادن در بن بست منطقی ندارد.
سوره بقره
آیه (٨٢)
وَالَّذِينَ
آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ ۖ هُمْ
فِيهَا خَالِدُونَ
و
آنها كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده اند، آنان اهل بهشتند
و هميشه در آن خواهند ماند.
·
در این آیه، محتوای آیه قبلی
وارونه و تکرار می شود:
·
مؤمنین بر خلاف مخالفین در بهشت
خواهند بود.
·
ضمنا علافی در بهشت هم بسان عذاب
الهی در دوزخ، ابدی خواهد بود.
سوره بقره
آیه (٨٣)
وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ لَا
تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ
وَبِالْوَالِدَيْنِ
إِحْسَانًا وَذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ
وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا
الزَّكَاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِنْكُمْ وَأَنْتُمْ مُعْرِضُونَ
و (به ياد آوريد) زمانى را كه از بنى اسرائيل
پيمان گرفتيم
كه
جز خداوند يگانه را پرستش نكنيد
و
به پدر و مادر و نزديكان و يتيمان و بينوايان نيكى كنيد
و به مردم نيك بگوييد
نماز را برپا داريد و زكات بدهيد.
سپس (با اينكه پيمان بسته بوديد) همه شما
ـ جز
عده كمى –
سرپيچى
كرديد
و (از وفاى به پيمان خود) روى گردان شديد.
·
معلوم نیست که مخاطب پیامبر و یا
خدا در این آیه کیست؟
·
چه کسی باید پیمان منعقده میان بنی
اسرائیل و خدا را به یاد آورد؟
·
در هر صورت خدا از بنی اسرائیل قول
گرفته که فقط خود او را بپرستند و ضمنا به والدین و یتیمان و فقرا کمک کنند و به
مردم نیک بگویند.
·
معلوم نیست که منظور خدا و یا رسول
خدا از مفهوم تق و لق «نیک گفتن به مردم» چیست.
·
ضمنا مگر نماز و زکات در یهودیت هم
وجود داشته است؟
·
خلاصه غیر از تعداد انگشت شماری، همه بنی اسرائیل
زیر قولش زده است.
·
بی وفا از آب در آمده است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر