۱۳۹۴ فروردین ۱۸, سه‌شنبه

دایرة المعارف بورژوائی واپ‍سین (۲۷۳)


پروفسور دکتر هانس یورگ  سندکولر
 فصل هفتم
ماتریالیسم 
برگردان شین میم شین

بخش ششم
ماتریالیسم و علوم طبیعی در قرن ۱۹  
ادامه
۲۹
 فردیناند لاسال (۱۸۲۵ ـ ۱۸۶۴) 
نویسنده و سیاستمدار و رهبر جنبش رفرمیستی کارگری آلمان
تصورات او از سوسیالیسم با نظرات مارکس و انگلس در تضاد قرار داشت 
و به انشعاب در جنبش کارگری و حزب طبقه کارگر آلمان منجر شد.
مبتکر، مؤسس و اولین رهبر حزب سوسیال ـ دموکرات آلمان

·      از سوی دیگر، نقش روسمسلر در مقابل جنبش کارگری تحت رهبری لاسال نمودار می گردد که بی تفاوتی سیاسی علوم طبیعی در زمینه تأثیرات خرده بورژوائی بر توسعه و تکامل سیاسی پرولتاریائی به دنبال داشته است.
·      به همان سان که فویرباخ حدس زده بود.
·      روسمسلر می نویسد:
·      بالاخره آیا همان علمای علوم طبیعی طرفدار حل «مسائل اجتماعی» نبوده اند که اکنون ما را تحت فشار قرار می دهند و به نزدیکی حزب پیشرفت به جنبش رفرمیتسی کارگری وا می دارند؟

۳۰
·      کمتر کسی از طبیعت پژوهان و علمای علوم طبیعی در سال های ۴۰ و ۵۰ قرن ۱۹ تئوری های خود را صریحا بطرز ماتریالیستی اثبات می کردند. 

الف
·      ماتریالیسم علوم طبیعی (علم الاشیائی) صریح در سال های ۵۰ قرن ۱۹ اما بدون در بر داشتن ماتریالیسم معرفتی ـ نظری (رئالیسم) قابل تصور نبوده است. 

ب
·      این  ماتریالیسم معرفتی ـ نظری (رئالیسم) گاهی بطرز خودپو اراده خود را به کرسی می نشاند و گه در چالش با طبیعتفلسفه گمانورز (مبتنی بر حدس و گمان) فرمولبندی می شد.

ت
·      فراخوان فویرباخ مبنی بر حرکت از نافلسفه به موازات جریان مشابهی در علوم طبیعی صورت گرفته است.
·      گردهمائی طبیعت پژوهان و پزشکان آلمانی به دعوت لورنس اوکن در سال ۱۸۲۲ در شهر لایپزیگ نشاندهنده پیش شرط علمی ـ انستیتوئی مهم و پیش شرط مهم لازم برای جامعه شناسی علمای علوم طبیعی در جهت پیشبرد رئالیسم علوم طبیعی بوده است. 

پ
·      در سال های بعد از ۱۸۴۰ نظراتی که قبلا طرفدار وحدت علوم طبیعی و فلسفه بوده اند، مشتری و طرفدار نداشته است.

ث

·      کارل گوستاو کاروس ـ پزشک ـ با اشاره به تئوری طبیعت گوته در اولین گردهمائی راجع به حلاجی علوم طبیعی می گوید:
·      افکار گوته راجع به «سیر علوم طبیعی بطور کلی» باید اخطای باشد برای کسانی که توجه به دانش را صرفا به نیت تسهیل تحصیل حوایج حیاتی عادی توصیه می کنند.»
·  گوته اهمیت علوم طبیعی را در آن می دانست که «با علوم طبیعی و در علوم طبیعی، به انسان و به کل جهان، روشن شود که شکوفائی هماهنگ اشیاء طبیعی و قوانین طبیعی چگونه ماهیت وجودی هستی را تشکیل می دهند.» 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر