پروفسور
ولفگانگ پطر ایش هورن
برگردان
شین میم شین
1
·
بنابرین، خیر، خوبی و یا نیکی اخلاقی
همیشه باید به شرح زیر درنظر گرفته شود:
الف
·
در محتوا و تأثیرگذاری اش
ب
·
بمثابه جنبه ای در وابستگی به
توسعه اجتماعی واقعی
ت
·
بمثابه جنبه ای در وابستگی به مبارزه
برسر پیشبرد منافع اجتماعا تعیین شده ی گروه های اجتماعی مختلف.
2
·
از این رو، هر خیر، خوبی و یا نیکی
اخلاقی حاوی محتوای مشخص، تاریخی و طبقاتی معینی است.
3
·
خیر، خوبی و یا نیکی «درخود» (فی
نفسه) با معنی ماورای تاریخی و مطلق وجود
ندارد.
4
·
انگلس می نویسد:
·
«تصورات
مربوط به خیر و شر از ملتی تا ملتی دیگر، از عصری تا عصری دیگر چنان عوض شده اند،
که گاهی حتی به ضد یکدیگر بدل شده اند.
·
ولی اگر کسی ادعا کند که «خیر، شر
نیست و شر، خیر نیست و اگر خوب و بد و یا خیر و شر را با هم مخلوط کنیم، آنگاه
فاتحه اخلاقمندی خوانده می شود و هرکس می تواند، هرچه دلش می خواهد بکند و یا نکند»،
باید به او گفت که مسئله به این سادگی ها نیست.
·
اگر مسئله به این سادگی ها می بود،
آنگاه دیگر بحث بر سر خیر و شر لازم نمی آمد و هر کس می بایستی بداند، خیر و شر
کدامند.
·
اما امروز کار از چه قرار است؟
·
امروز برای ما کدامین اخلاق موعظه
می شود؟
·
اخلاق امروزی در وهله اول اخلاق
فئودالی ـ مسیحی است.
·
علاوه بر آن اخلاق، اخلاق مدرن بورژوائی
و اخلاق آتی پرولتری نیز وجود دارند.
·
اکنون سؤال این است که کدامیک از
اینها را باید اخلاق حقیقی محسوب داشت؟
·
باید گفت که هیچکدام از آنها حاوی
اعتبار مطلق نیست.
·
اما بی تردید، اخلاقی حاوی بیشترین
و ماندگارترین عناصر خواهد بود، که درعصرحاضر طرفدار تحول وضع موجود باشد، یعنی
طرفدار آینده باشد، یعنی پرولتری باشد.»
·
(کلیات
مارکس و انگلس، جلد 20، ص 86)
5
·
این نظر ماتریالیسم تاریخی در
رابطه با خیر، خوبی و یا نیکی اخلاقی نه تنها حاوی توضیح تئوریکی خیر، خوبی و یا
نیکی است، بلکه علاوه بر آن حاوی توضیح محتوائی تغییرمعنی آن است:
الف
·
این نظر، قبل از همه، ارزیابی
تاریخی ـ انتقادی از امری ارائه می دهد، که در زمان معینی از سوی قوای اجتماعی
مختلف، بمثابه خیر، خوبی و یا نیکی تلقی و تبلیغ می شود.
·
(پوزیتیویسم مخالف این ارزیابی است)
·
مراجعه کنید به پوزیتیویسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
2
·
این نظر، علاوه بر آن، به انتقاد تئوریکی
از تصورات کنسرواتیو (مبتنی بر محافظه کاری) و ارتجاعی از خیر، خوبی و یا نیکی اخلاقی می
پردازد.
3
·
این نظر ضمنا به اثبات صحت تصورات
مترقی و انقلابی از خیر، خوبی و یا نیکی اخلاقی و حمایت تئوریکی از آن بر می خیزد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر