پروفسور دکتر هانس شولتسه
برگردان
شین میم شین
بورژوازی
و تاریخ
·
به زبان سیستمتئوری می
توان گفت که کلیه طبقات استثمارگر در تفسیر تاریخ، جنبه سمانتیکی را تابع جنبه
پراگماتیکی ساخته اند و در تحلیل نهائی، حقیقت را تابع جانبداری.
1
·
طبقات استثمارگر همین موضعگیری را در برخورد به مسائل
معرفتی ـ نظری (تئوری شناخت) تاریخ نیز
دارند.
·
تعویض پیدرپی نظریات بورژوائی در این زمینه نمونه وار
است:
2
·
ایدئولوگ های ترقی خواه بورژوازی انقلابی آغازین این
اندیشه را مطرح کرده اند که بر حیات اجتماعی، همانند طبیعت قوانینی حاکمند و این
قوانین قابل شناخت اند.
3
·
پس از رسیدن بورژوازی به قدرت، ورود طبقه کارگر به میدان
تاریخ، تشدید تضادهای آشتی ناپذیر میان بورژوازی و پرولتاریا و کشف قوانین روند
توسعه تاریخی از سوی بنیانگذاران مارکسیسم، ایدئولوگ های بورژوائی به ایده
قانونمندی تاریخ پشت پا زده اند.
4
·
برای اثبات و توجیه این انکار قانونمندی تاریخ، فرم خاصی از فلسفه بورژوائی تاریخ پا به عرصه نهاده است که به زبان غیرمارکسیستی
عناوین «نقد شناخت تاریخ»، «فلسفه صوری تاریخ» و امثالهم را دارد.
5
ویلهلم ویندلباند (1848 ـ 1915)
فیلسوف، استاد دانشگاه آلمانی
نماینده نئوکانتیانیسم و فلسفه ارزش
·
نمایندگان اصلی این جریان، نئوکانتیانیست هائی از قبیل ویندل باند و ریکرت بوده
اند.
6
هاینریش
ریکرت (1863 ـ 1936)
فیلسوف
و استاد دانشگاه آلمانی
نئوکانتیانیست،
فیلسوف ارزش
·
نظریات آنان و نظریات فلسفه
حیات هنوز هم ازسوی مخالفان ماتریالیسم تاریخی، برای انکار وجود قانونمندی
های عینی در روند تاریخ مورد استفاده قرار می گیرند.
7
·
بنا بر این نظریات، کلیه پدیده ها مطلقا منحصر بفرد و
غیرقابل تکرار و لذا غیر قابل مقایسه با هم و غیر قابل تعمیم اند.
8
·
بنا بر این نظریات، آماج معرفتی علم تاریخ نه قوانین، بلکه حقایق امور خاص تاریخی است، حقایق
اموری که نه قابل توضیح، بلکه فقط قابل توصیف اند
·
(متد توصیف منحصر بفرد)
9
·
به جای متدهای گزینش از انبوهه اطلاعات و توضیح فاکت های
تاریخی قابل استخراج از تئوری علمی، استفاده از باصطلاح «حس حقیقت یاب ورزیده» یعنی «شهود»، «الهام» توصیه می شود و بر پیشانی هر
توضیح مبتنی بر تئوری، مهر «توضیح دگماتیکی» زده می شود.
10
·
با این ادعا که تاریخ خصلت آشفته و پر هرج و مرج دارد،
هرتلاشی در راستای درس گرفتن از تاریخ و اقدام به پیش بینی تاریخی به تهمت «سوء
استفاده نخوت بار» از تاریخ بی اعتبار می گردد.
11
هانس روتفلز (1891 ـ 1976)
مورخ آلمانی ـ امریکائی
منادی تز «غیرقابل تحقیق بودن آماج»
·
این نظریات در تز مبتنی بر بی معنائی تاریخ و در تز
«غیرقابل تحقیق بودن آماج» تاریخ (روتفلز) به اوج
می رسد.
12
·
با توسل به آنها، قانونمندی و آماجگرائی روند تاریخ و
همچنین امکان شناخت عقلی تاریخ انکار می گردد و آینده تاریخی بکلی مبهم و ناپیدا
تلقی می شود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر