پروفسور دکتر وینفرید شرودر
ستاد دانشگاه فیلیپ ماربورگ آلمان
متخصص در رشته های زیر:
فلسفه آنتیک (جهان باستان کلاسیک)
عصر جدید آغازین
روشنگری
متافیزیک
فلسفه مذهب
فلسفه عملی
تاریخ مفاهیم
آثار:
نیهلیسم اخلاقی
منشائات آته ئیسم
ستاد دانشگاه فیلیپ ماربورگ آلمان
متخصص در رشته های زیر:
فلسفه آنتیک (جهان باستان کلاسیک)
عصر جدید آغازین
روشنگری
متافیزیک
فلسفه مذهب
فلسفه عملی
تاریخ مفاهیم
آثار:
نیهلیسم اخلاقی
منشائات آته ئیسم
پروفسور
وینفرید شرودر
برگردان
شین میم شین
·
تاریخگرائی (هیستوریسم) نامی است برای فلسفه تاریخ بورژوائی واپسین که
در دهه های آخر قرن نوزدهم در آلمان بمثابه واکنشی بر ضد ماتریالیسم
دیالک تیکی و تاریخی و بر ضد پوزیتیویسم
پا به عرصه می نهد و با پیدایش فلسفه حیات و روی
آوردن به تاریخ روحی در رابطه بوده است.
·
برای درک عمیقتر آن مراجعه کنید به اثر ارزشمند ورنر کراوس تحت عنوان «تاریخ ادبیات، بمثابه وظیفه
تاریخی» (1950)
1
·
تاریخگرائی در زبان روسی شامل کلیه صور برخورد تاریخی بر
پدیده های اجتماعی می شود و به فلسفه تاریخ بورژوائی واپسین محدود نمی شود.
2
·
از این رو مفهوم « تاریخگرائی» در ادبیات روسی با مفهوم « تاریخگرائی» در ادبیات آلمانی با هم تفاوت بنیادی دارد.
3
·
هسته تاریخگرائی عبارت است از جایگزین سازی نگرش مبتنی بر
قانونمندی های روند تاریخی با نگرش مبتنی بر ایندیویدوئالیزاسیون (متد منفرد ساز):
الف
·
متد منفردساز به ایزوله کردن و مجزا ساختن پدیده های
اجتماعی از یکدیگر اقدام می کند.
·
به قول ورنر کراوس، «طرفداری ایدئالیستی از ارزش های فردی به معنی
برگشت خصمانه از اجتماع معاصر است.»
·
(ورنر کراوس، «تاریخ ادبیات، بمثابه وظیفه تاریخی»، 1950)
ب
·
تاریخگرائی با نفی هر گونه تئوری پیشرفت تاریخی عجین شده
است.
ت
·
تاریخگرائی تئوری پیشرفت تاریخی را با مفهوم توسعه جایگزین می سازد و توسعه را به معنی توالی، شدن و
فنا شدن، پیدایش و زوال و یا به معنی پشت سر هم ردیف کردن پدیده های تاریخی تعریف
می کند.
پ
·
نتیجه نهائی طرز تفکر منفردساز و توسعه طلب که از دیدگاه
تاریخگرائی بطور بی
واسطه به همدیگر تعلق دارند، عبارت است از رلاتیویسم
تاریخی بی دورنما.
·
مراجعه کنید به رلاتیویسم (نسبیتگرائی) در تارنمای دیارة
المعارف روشنگری
ث
ویلهلم دیلتی (1833 ـ 1911)
فیلسوف، روانشناس، پداگوگ آلمانی
از فلاسفه متعلق به فلسفه حیات (اگزیستانسیالیسم آلمانی)
او پدیده را نه بر بنیان قانونمندی های طبیعی، بلکه بر بنیان خودقانونمندی عالم روحی و روانی انسانی توضیح می داد.
او جزو مؤسسین علوم روحی محسوب می شود.
او ضمنا مؤسس متد هرمه نویتیک و روان شناسی فهمنده است.
او این متد را در آموزش جهان بینی بکار می بندد.
مؤلف آثار بیشمار
فیلسوف، روانشناس، پداگوگ آلمانی
از فلاسفه متعلق به فلسفه حیات (اگزیستانسیالیسم آلمانی)
او پدیده را نه بر بنیان قانونمندی های طبیعی، بلکه بر بنیان خودقانونمندی عالم روحی و روانی انسانی توضیح می داد.
او جزو مؤسسین علوم روحی محسوب می شود.
او ضمنا مؤسس متد هرمه نویتیک و روان شناسی فهمنده است.
او این متد را در آموزش جهان بینی بکار می بندد.
مؤلف آثار بیشمار
·
وبلهلم دیلتی در اثر خود تحت عنوان «بررسی هائی در جهت اثبات
علوم انسانی» (تحریر در سال های 1907 ـ
1910) می
نویسد:
1
·
«وقوف تاریخی به پایان پذیری هر پدیده تاریخی، هر وضع انسانی و یا
اجتماعی، وقوف تاریخی به نسبیت هر نوعی از عقیده، آخرین گام برای رهایش انسان است.
2
·
انسان ببرکت آن مستقل و خود مختار می شود و از هر آنچه
که می بیند، محتوایش را بیرون می کشد، خود را سرتا پا وقف آن می کند، آزاد و رها
می شود.
3
·
انگار هیچ سیستم فلسفی و یا اعتقادی وجود ندارد که انسان
را مقید و مقهور خود سازد.
4
·
انسان بدین طریق، زندگی خود را از مزاحمت شناخت بکمک
مفاهیم آزاد می سازد.
·
(این یاوه ویلهلم دیلتی بدان معنی است که انسان ایدئال بورژوازی واپسین،
خود را از شر تفکر مفهومی آزاد می سازد.
·
از سر تا پا عوامواره و هپیلی هپو می شود. مترجم)
5
·
بدین طریق، روح انسانی در مقابل کلیه یاوه های تفکر
دگماتیکی، خودمختاری کسب می کند و تداوم نیروی خلاق بمثابه حقیقت امر تاریخی مرکزی
در مقابل نسبیت اعتبار کسب می کند.»
·
(ویلهلم دیلتی «بررسی هائی در جهت اثبات علوم انسانی»، جلد 7،
ص 290، 1907 ـ 1910)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر