۱۳۹۲ آذر ۲۶, سه‌شنبه

چاله ها و چالش ها (401)


داستان اعدام شدگان ۱۳۶۷ و فرزندان بازمانده آنها 
سهیلا وحدتی
سرچشمه:
اخبار روز
http://www.akhbar-rooz.com       

عفت ماهباز
·        سهیلای عزیز سلام
·        ممنون از نقد کتاب سحر ، که باخبرم کرد که سحر کتابش را سرانجام نوشته .
·        ممنون از سحر و ممنون از حسن
·        و ممنون از مادر سحر که سحر را بدنیا تقدیم کرد و صبورانه و بی هیچ ادعایی زندان را گذراند و سحر را بی خشم کین چنین انسان بزرگ کرد .
·        اما در باره تواب ها نوشتی :
·        "آیا هیچ توابی در زندان چنین رفتاری داشته، یا این نگاه خوش بینانه نویسنده است که دلش می خواسته که آنها در زندان اینگونه رفتار می کرده اند."
·        سهیلا جان سحر بدرستی تصویر کرده:
·        تواب ها هم انسان هائی بودند از جنس مادر سحر
·        اگر انسانیت شان در آن  خراب آباد لغزش داشت ،گاه با شرمندگی گوشه های از آنچه داشتند را به به نمایش می گذاشتند
·        بخصوص که تواب هائی که ذکرشان رفت انسان های آرمانخواهی بودند و به هیچ وجه برای این به زندان نرفته بودند که تواب شوند
·        اما در باره نسل ما نوشتی که "نسل ما داستانی ننوشت و تا به خود آییم نوبت از ما گذشت و قلم به دست نسل پس از ما رسید."

·        نسل ما داستان خود را روایت کرده و به خوبی از پس آن  بر آمده و این نسل پس از ما هستند که خواهند خواند و برداشت های خود را خواهند نوشت و روایت ما را تعبیر خواهند کرد همانگونه که سحر در مورد تواب ها کرد .
با سپاس و مهر تمام

ربابه
آنها که زنده اند!

·        من فقط جمله ای از کامنت عفت ماهباز را مورد تأمل قرار می دهم:

« نسل ما داستان خود را روایت کرده و به خوبی از پس آن  بر امده
 و این نسل پس از ما هستند که خواهند خواند و برداشت های خود را خواهند نوشت  
و روایت ما را تعبیر خواهند کرد همانگونه که سحر در مورد تواب ها کرد .»

1
·        مقوله قرون وسطائی «توبه»   یکی از مقولات بسیار مهم است که هنوز تحلیل عینی و علمی از آن به عمل نیامده است.

2
·        مسئله توبه مسئله ساده ای نیست که عفت ها و سحرها «روایت کنند تا نسل بعدی بخواند و برداشت کند.»

3
·        من نه شوهای تلویزیونی را دیده ام، نه کیهان جمهوری اسلامی را خوانده ام، نه خاطرات این و آن را و یا توبه نامه  های این و آن را.

4
·        حقیقت را باید در تحلیل عینی و علمی طبقات اجتماعی و ماهیت احزاب و جریانات سیاسی و کم و کیف آنها یعنی در خود جامعه و جهان جست و پیدا کرد و نه در خاطرات تصادفی این و آن و نه در یاد مانده های فیلتر شده آن و این.

5
·        خوب آنها که به هر دلیلی شکستند و توبه کردند، به جای خود.
·        بقیه که به هر دلیلی نشکسته اند، توبه نکرده اند و زنده و سر و مر و گنده اند، چه می کنند؟

6
·        خیلی های شان هم از توبره می خورند و هم از آخور.

7
·        اکثرا  یادمانده و خاطره می نویسند تا «نسل بدبخت بعدی بخواند و مسموم شود» و ضمنا از امام کذائی، شیخ رفسنجانی، مشد حسن روحانی، شیرین عبادی، عیسوی و موسوی شب و روز دفاع می کنند و شاید هم از حمایات مادی و معنوی اجنه میهنی و یا  جهانی بهره برمی گیرند.

8
·        شاید بهتر آن باشد که مرده ها را رها کنیم و از زنده ها برای آینده ها بنویسیم تا اگر توانستند به جای آنها، شرم کنند و یا حداقل هشیار باشند.   
9

 آنا فرانک

·        در آلمان هم پس از شکست فاشیسم تا دل تان بخواهد خاطره و یاد مانده از هر ننه مرده ای ـ چه فاشیست و چه آنتی فاشیست ـ نوشته و منتشر شد وحتی فیلم شد.
·        ولی کمتر کسی در پرتو خاطره ها توانست به ریشه های فاشیسم پی ببرد و ارشاد و رستگار شود.
·        در نتیجه این ترفند، فاشیسم ماند، مستور و بی سر و صدا ادامه حیات داد و جان بی دفاع مردم را تسخیر کرد.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر