داستان
اعدام شدگان ۱۳۶۷ و فرزندان بازمانده آنها
سهیلا وحدتی
سرچشمه:
اخبار روز
http://www.akhbar-rooz.com
عفت ماهباز
·
سهیلای عزیز سلام
·
ممنون از نقد کتاب سحر ، که باخبرم کرد که سحر کتابش را
سرانجام نوشته .
·
ممنون از سحر و ممنون از حسن
·
و ممنون از مادر سحر که سحر را بدنیا تقدیم کرد و
صبورانه و بی هیچ ادعایی زندان را
گذراند و سحر را بی خشم کین چنین انسان بزرگ کرد .
·
اما در باره تواب ها نوشتی :
·
"آیا هیچ توابی در زندان چنین رفتاری داشته، یا این نگاه خوش بینانه نویسنده است که دلش می
خواسته که آنها در زندان اینگونه
رفتار می کرده اند."
·
سهیلا جان سحر بدرستی تصویر کرده:
·
تواب ها هم انسان هائی بودند از جنس مادر سحر
·
اگر انسانیت شان در آن خراب آباد لغزش داشت ،گاه با شرمندگی گوشه های
از آنچه
داشتند را به به نمایش می گذاشتند
·
بخصوص که تواب هائی که ذکرشان رفت انسان های آرمانخواهی بودند و به هیچ وجه برای
این به زندان نرفته بودند که تواب شوند
·
اما در باره نسل ما نوشتی که "نسل ما داستانی ننوشت
و تا به خود آییم نوبت از ما گذشت و قلم به دست نسل پس از ما رسید."
·
نسل ما داستان خود را روایت کرده و به خوبی از پس آن بر آمده و این نسل پس از ما هستند که خواهند خواند و برداشت های خود
را خواهند نوشت و روایت ما را تعبیر خواهند کرد همانگونه که سحر در مورد
تواب ها کرد .
با سپاس و مهر تمام
با سپاس و مهر تمام
ربابه
آنها که زنده اند!
·
من فقط جمله ای از کامنت عفت ماهباز
را مورد تأمل قرار می دهم:
«
نسل ما داستان خود را روایت کرده و به خوبی از پس آن بر امده
و
این نسل پس از ما هستند که خواهند خواند و برداشت های خود
را خواهند نوشت
و روایت ما را تعبیر خواهند کرد همانگونه که سحر
در مورد تواب ها کرد .»
1
·
مقوله قرون وسطائی «توبه» یکی از
مقولات بسیار مهم است که هنوز تحلیل عینی و علمی از آن به عمل نیامده است.
2
·
مسئله توبه مسئله ساده ای نیست که
عفت ها و سحرها «روایت کنند تا نسل بعدی بخواند و برداشت کند.»
3
·
من نه شوهای تلویزیونی را دیده ام،
نه کیهان جمهوری اسلامی را خوانده ام، نه خاطرات این و آن را و یا توبه نامه های این و آن را.
4
·
حقیقت را باید در تحلیل عینی و علمی
طبقات اجتماعی و ماهیت احزاب و جریانات سیاسی و کم و کیف آنها یعنی در خود جامعه و
جهان جست و پیدا کرد و نه در خاطرات تصادفی این و آن و نه در یاد مانده های فیلتر شده
آن و این.
5
·
خوب آنها که به هر دلیلی شکستند و
توبه کردند، به جای خود.
·
بقیه که به هر دلیلی نشکسته اند،
توبه نکرده اند و زنده و سر و مر و گنده اند، چه می کنند؟
6
·
خیلی های شان هم از توبره می خورند
و هم از آخور.
7
·
اکثرا یادمانده و خاطره می نویسند تا «نسل بدبخت بعدی
بخواند و مسموم شود» و ضمنا از امام کذائی، شیخ رفسنجانی، مشد حسن روحانی، شیرین
عبادی، عیسوی و موسوی شب و روز دفاع می کنند و شاید هم از حمایات مادی و معنوی
اجنه میهنی و یا جهانی بهره برمی گیرند.
8
·
شاید بهتر آن باشد که مرده ها را
رها کنیم و از زنده ها برای آینده ها بنویسیم تا اگر توانستند به جای آنها، شرم
کنند و یا حداقل هشیار باشند.
9
آنا فرانک
·
در آلمان هم پس از شکست فاشیسم تا
دل تان بخواهد خاطره و یاد مانده از هر ننه مرده ای ـ چه فاشیست و چه آنتی فاشیست ـ
نوشته و منتشر شد وحتی فیلم شد.
·
ولی کمتر کسی در پرتو خاطره ها
توانست به ریشه های فاشیسم پی ببرد و ارشاد و رستگار شود.
·
در نتیجه این ترفند، فاشیسم ماند،
مستور و بی سر و صدا ادامه حیات داد و جان بی دفاع مردم را تسخیر کرد.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر