مطلب دریافتی
حریفی می ره که طوطی بخره که براش حرف بزنه.
مغازه دار گولش می زنه و بهش جغد می فروشه به جای طوطی.
بعد از چند روز که برای غذاش میاد دوباره مغازه،
فروشنده می گه :
«بگو، ببینم طوطی ات حرفم می زنه؟»
حریف می گه :
«نه.
ولی به حرفای من بدقت گوش میده!»
حریفی می ره که طوطی بخره که براش حرف بزنه.
مغازه دار گولش می زنه و بهش جغد می فروشه به جای طوطی.
بعد از چند روز که برای غذاش میاد دوباره مغازه،
فروشنده می گه :
«بگو، ببینم طوطی ات حرفم می زنه؟»
حریف می گه :
«نه.
ولی به حرفای من بدقت گوش میده!»
·
حکایتی ساده و تأمل انگیز!
·
چه حقیقت امر تکاندهنده ای در این حکایت موجز و مختصر
گنجانده شده است؟
·
ما برای کشف این حقیقت امر گمشده به تحلیل این حکایت، خطر
می کنیم تا خواننده برداشت شتابزده ما را بلکه تدقیق، تصحیح و یا حتی بکلی رد کند
و به شناخت بهتر مناسبات اجتماعی کمک رساند.
جغد ـ سمبل عقل و خرد
حکم اول
حریفی می ره که طوطی بخره که براش حرف بزنه.
حکم اول
حریفی می ره که طوطی بخره که براش حرف بزنه.
·
حکم ظاهرا کاملی است:
·
نقال حکایت از رفتن حریفی به مغازه پرنده فروشی حکایت می
کند و از نیت باطنی او پرده برمی دارد.
·
می توان گفت که او دیالک تیک وسیله و هدف را به شکل دیالک
تیک طوطی و حرف بسط و تعمیم می دهد.
·
نقال حکایت بظاهر هر چه در این زمینه گفتنی بود، بر زبان می
راند.
·
چرا فقط بظاهر؟
1
·
برای اینکه شناخت او، در حد شناخت حسی و تجربی است.
·
ولی با طناب نسبتا سست شناخت حسی و تجربی ـ علیرغم ضرورت و
اهمیت چشمگیر آنها ـ نمی توان به چاه عمیق شناخت چیزها، پدیده ها و سیستم ها اندر
شد و سالم و سلامت بیرون آمد.
·
شناخت حسی و تجربی هر آنچه را که در سطوح ظاهری چیزها،
پدیده ها و سیستم ها جاری است، حتی المقدور کشف و افشا می کند.
·
ولی در آنسوی سطوح تصادفی و ظاهری، یعنی در اعماق چیزها،
پدیده ها و سیستم ها، روندهای خروشان ضرور و ماهوی در جریان اند که از چنگ شناخت حسی
و تجربی در امان می مانند.
·
برای کشف و افشای این روندهای نامرئی و ناملموس درونی به شناخت
نظری (تئوریکی) نیاز مبرم است.
2
·
شناخت حسی و تجربی بی واسطه و چه بسا حتی مستقیم است.
·
درک اینکه حریفی برای خرید طوطی ئی به مغازه ای می رود و
نیتش از خرید طوطی لذت بردن از شیرین زبانی های طوطی است، دشوار نیست.
·
اما هم نیاز حقیقی حریف و هم چرائی این نیاز حریف قابل تأمل
است.
·
برای درک علل اجتماعی و پسیکولوژیکی ـ سوسیولوژیکی (علل
مبتنی بر روانشناسی و جامعه شناسی) و غیره
این نیاز و کردوکار به شناخت نظری نیاز بی چون و چرا هست.
·
مراجعه کنید به دیالک تیک حسی و عقلی، دیالک تیک تجربی ـ
نظری (امپیریکی ـ تئوریکی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
حکم دوم
مغازه دار گولش می زنه و بهش جغد می فروشه به جای طوطی.
مغازه دار گولش می زنه و بهش جغد می فروشه به جای طوطی.
·
نقال در این حکم خویش، اطلاعات تجربی جدیدی را در اختیار
شنونده می گذارد:
·
پرنده فروش به جای طوطی، جغد می فروشد.
·
یعنی وسیله نامناسبی را در اخیتار حریف قرار می دهد، وسیله
ای که به هر دردری می خورد، مگر به درد برآوردن نیاز حریف، یعنی شیرین زبانی.
·
اینجا هم شناخت حسی و تجربی حد و مرز خود را نشان مردم می
دهند.
·
نه نقال و نه شناخت حسی و تجربی قادر به توضیح علل و دلایل
این به اصطلاح کلاهبرداری نیستند.
1
·
برای درک این کردوکار نیز به شناخت نظری نیاز مبرم هست.
·
در آن صورت شنونده درخواهد یافت که نه فریبی، بلکه ضرورتی،
نه وسیله نامناسب و نابجائی، بلکه وسیله مناسب و بجائی فروخته می شود.
·
شنونده ضمنا در پرتو شناخت نظری درخواهد یافت که تصور
پیشینش از حریف و نیت حریف سطحی و بکلی نادرست بوده است.
2
·
شنونده حکایت در خواهد یافت
که حریف بیشتر از همنشینی سخنگو، همنشینی سخن شنو لازم داشته است.
·
زیر بار روانی سنگینی قرار داشته است و از تنهائی فلج کننده
ای در رنج بوده است.
·
و ضمنا در خواهد یافت که پرنده فروش با درایت تجربی و معرفتی
خویش به نیاز حریف پی برده و وسیله مناسبی را در اختیار او قرار داده است:
·
جغد به مثابه شنونده همیشه بیدار دردهای مردافکن بیشمار حریف بوده است.
حکم سوم
بعد از چند روز که حریف برای خرید غذای طوطی میاد دوباره مغازه، فروشنده می گه:
«بگو، ببینم طوطی ات حرفم می زنه؟»
حریف می گه :
«نه.ولی به حرفای من بدقت گوش میده!»
بعد از چند روز که حریف برای خرید غذای طوطی میاد دوباره مغازه، فروشنده می گه:
«بگو، ببینم طوطی ات حرفم می زنه؟»
حریف می گه :
«نه.ولی به حرفای من بدقت گوش میده!»
·
هر شنونده ساده لوح متکی بر شناخت حسی و تجربی، اکنون از
خنده منفجر خواهد شد و در دل خویش به ریش حریف خواهد خندید و «عوامفریبی» پرنده
فروش را خواهد ستود.
·
حقیقت ماجرا اما از قراری بکلی دیگر است:
·
هم حریف از این داد و ستد، عمیقا راضی بوده و هم فروشنده به
نیاز حریف واقف بوده و پرنده مورد نیاز او را در اختیارش قرار داده است.
·
برای درک روندهای جاری در اعماق آدمیان و جامعه و جهان علاوه
بر شناخت حسی و تجربی به شناخت عقلی و نظری نیاز مبرم هست.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر