سعدی
(دکتر حسین رزمجو: بوستان سعدی، ص 116 )
چه خوش گفت،
بهلول فرخنده خوی
چو بگذشت بر
عارفی جنگجوی:
« گر این مدعی دوست
بشناختی
به پیکار دشمن
نپرداختی»
شین میم شین
حافظ
فاش میگویم و از گفته خود دلـشادم
بـنده عشقـم و از هر دو جهان آزادم
·
معنی تحت اللفظی این بیت:
·
آشکارا اعلام می دارم و از این بابت شادم:
·
من بنده عشقم و برای دنیا و عقبی تره هم خرد نمی کنم.
·
حافظ در این بیت، از عشق انتزاعی برای تبلیغ تئوری تسلیم
و تحمل و رضا بهره برمی گیرد و همان اندرز ایدئولوژیکی سعدی را مو به مو به خورد
خواننده می دهد:
سعدی
گر این مدعی
دوست بشناختی
به پیکار دشمن
نپرداختی
·
این رهنمود سعدی هم ماهیتا همان رهنمود غیر مستقیم حافظ
است:
·
اگر کسی عاشق باشد، باید برای دنیا و عقبی تره خرد نکند.
·
البته سعدی و حافظ این رهنمود ارتجاعی را فقط به خورد توده
های مردم می دهند و آنها را از نظر فکری و ایدئولوژیکی خلع سلاح می کنند، تا از
اتحاد و مبارزه برای بهبود وضع زندگی شان صرفنظر کنند.
·
به چه دلیل ما این ادعا را بر زبان می رانیم؟
·
نظری به آثار سعدی و حافظ می اندازیم تا صحت و سقم نظر خود
را با اتکا به فاکت های عینی کشف کنیم:
1
سعدی
دکتر حسین رزمجو: بوستان
سعدی، ص 77
بخور، مردم آزار
را خون و مال
که از مرغ بد،
کنده به، پر و بال
·
معنی تحت اللفظی این بیت:
·
خون مردم آزار را بریز و اموالش را مصادره کن.
·
چرا؟
·
برای اینکه بهتر است که مرغ بد پر و بالش کنده شود.
·
این رهنمود سعدی به سلاطین و خوانین بزرگ و کوچک است.
1
·
این همان سعدی است که خطاب به عارف پیکارجو از قول بهلول
دانا، صرفنظر از پیکار را توصیه می کند و در صورت عدم تمکین او را به کفر و الحاد
متهم می سازد:
سعدی
گر این مدعی
دوست بشناختی
به پیکار دشمن
نپرداختی
·
اینجا دیگر از دوست شناسی کذائی برای عفو مردم آزار
کذائی خبری نیست.
·
اوپورتوینسم سعدی و حافظ همین جاها نمایان می گردد.
2
بخور، مردم آزار
را خون و مال
·
این نوعی فتوا از سوی شیخ شیراز است:
·
سعدی بدین طریق دست
سلاطین و خوانین فئودالی را در اعمال ستم بر اعضای جامعه باز می گذارد.
·
ترفند ایدئولوژیکی سعدی استفاده از مفاهیم انتزاعی است.
·
فقط کافی است که دهقان یاغی ئی ، تاجری و یا پیشه وری و یا
صنعتگری و یا حتی فئودالی، مردم آزار تلقی شود تا خوردن مالش حلال و ریختن خونش
واجب گردد.
3
بخور، مردم آزار
را خون و مال
·
این فتوای سعدی ضمنا نوعی بدآموزی مدنی است.
·
شعر سعدی در جامعه عقب مانده تا درجه قانون ارتقا داده می
شود.
·
با بیتی از سعدی و یا حافظ «استدلال» می شود و حقی باطل
جلوه داده می شود.
·
با نشخوار بیتی در
فرم ضرب المثلی قتل بیگناهی توجیه «تئوریک» می شود.
·
به جرئت می توان گفت که حتی در کشتارهای زمان سیطره شاه و یا شیخ نقش ایدئولوژیکی
منفی سعدی و حافظ انکار ناپذیر است.
4
بخور، مردم آزار
را خون و مال
·
همان کسانی که به بهانه عشق به دوست انتزاعی، توده های مولد
و زحمتکش را به تسلیم و تحمل و رضا دعوت
می کنند، همان کسانی اند که دست خونالود طبقه حاکمه را در تعدی و تجاوز بر حقوق طبقات
اجتماعی دیگر باز می گذارند.
5
که از مرغ بد،
کنده به، پر و بال
·
سعدی حتی دلیل می آورد تا فتوا و رهنمودش به طبقه حاکمه از
سوی توده های مولد و زحمتکش پذیرفته شود.
·
شیوه تبلیغ ایدئولوژیکی سعدی سنجیده ترین شیوه تبلیغ
بطور کلی است که امروزه طبقه حاکمه در کشورهای متروپول به خدمت می گیرد:
·
سعدی بظاهر به شاه و شاهزاده رهنمود می دهد.
·
ولی فقط بظاهر.
·
چون آثار و افکار و اشعار سعدی وسیعا اشاعه داده می شود و
توده های مولد و زحمتکش را بلحاظ ایدئولوژیکی و تئوریکی مسموم می کند.
·
شیوه استدلال سعدی کاملا توده ای است:
·
دلیل حلال بودن مال و جان مردم آزار را سعدی از طبیعت
ارائه می دهد:
·
همانطور که مرغ بد را باید بال و پر کند و بریان کرد، به
همان سان هم باید مردم آزار را سلب مالکیت کرد و خونش را سرکشید.
·
احتمالا جلادان شاه و شیخ هم همین استدلال سعدی را کرده
اند و مال و جان سرداران صدیق توده های مولد و زحمتکش را مورد تعدی و تجاوز قرار
داده اند.
6
بخور، مردم آزار
را خون و مال
که از مرغ بد،
کنده به، پر و بال
·
شیوه استدلال سعدی را اکنون دیری است که ایدئولوگ های امپریالیسم
مو به مو به خدمت گرفته اند.
·
به چه دلیل ما به این نیتجه رسیده ایم؟
·
برای پاسخ به این پرسش باید اسلوب استدلال سعدی را کشف
کنیم.
الف
بخور، مردم آزار
را خون و مال
که از مرغ بد،
کنده به، پر و بال
·
سعدی برای استدلال در زمینه مسائل جامعه (سلب مالکیت و
اعدام مردم آزار) از طبیعت (جانوران) مثال می آورد:
·
همانطور که کندن بال و پر مرغ بد واجب و ضروری است، سلب مالکیت
و تصاحب زن و بچه و دار و ندار مردم آزار کذائی و ریختن خونش حلال است.
·
تیمورهای لنگ از شنیدن این فتاوی از ته دل باید کیف کرده
باشند.
·
خدا کند که برای تهییج و تشجیع دار و دسته خود بر زبان
نرانده باشند.
·
ما این ترفند نظری سعدی را که امروزه امپریالیسم وسیعا
مورد استفاده قرار می دهد:
·
سوسیالیزاسیون (اجتماعی کردن) مسائل طبیعی می نامیم.
ب
·
روی دیگر مدال عبارت است از ناتورالیزاسیون مسائل اجتماعی:
·
مثال بارز آن را سوسیال ـ داروینیسم عرضه می کند که یکی دیگر
از مکاتب فلسفی امپریالیستی است:
·
همانطور که جانوران و گیاهان قوی از اطعام و امحای جانوران
و گیاهان ضعیف گذران می کنند، ملت های قوی هم باید از قبل ملل ضعیف زندگی کند.
·
بدین طریق قتل و غارت میلیونی کشورهای بلحاظ اقتصادی رشد
نیافته توجیه تئوریکی می شود.
ت
بخور، مردم آزار
را خون و مال
که از مرغ بد،
کنده به، پر و بال
·
شاید تاکنون از هزاران استاد دانشگاه و خطاب و مجتهد و
ملا، کسی نبوده که سؤال ناقابل زیر را حداقل از خود بپرسد:
·
معیار عینی برای تشخیص و تعیین مرغ بد کدام است؟
·
چگونه می توان مرغ خوب را از مرغ بد تمیز داد؟
·
و چرا در این جور موارد از بهانه عشق کذائی به دوست
انتزاعی برای نجات جان مرغ و مردم آزار خبری نیست؟
·
چرا کسی در این جور موارد به بهانه عشق قید دنیا و عقبی
را نمی زند تا مردم نفسی به راحتی بکشند؟
ادامه دارد
من سالهای سال با شعر خوابیدم وبیدار شدم بردنش بمسایل دیالکتیک از حالت معنوی بمادیات بفکر اندرم انداخت عشقم بشعررا خدشه دار نکردوبی برایم دو چهره اش کرد ادامه بدیدحافظ میگوید===بده ساقی ان اب اندیشه سوز ک گر شیر نوشد شود بیشه سوز ==== بمن ده با روم شیر گیر ===بهم بر رنم دام این گرگ پیر حوب اگر این برود تفسیر دیالکتیک ان بچه شکل تفسیر میشود
پاسخحذفhttp://hadgarie.blogspot.de/2012/12/2_14.html
پاسخحذف