۱۳۹۱ دی ۲, شنبه

آشنائی با تئوری رهائی نهائی (22)

 اثری از مجله ارجمند هفته
یدالله سلطان پور
با سپاس از روزبه مهرگان

دکترین توتالیتاریسم بمثابه دام ایدئولوژیکی

·        کدام پیش شرط های مادی و کدام تضادهای عینی در گذار از روسیه تزاریستی به روسیه سوسیالیستی موجد این معضل بوده اند؟
·         
·         تنها در این صورت است که ما در میدان مبتنی بر متد مقایسه ای تئوریسین های توتالیتاریسم، یعنی در میدانی که به جای توضیح چیزها به توصیف پدیده ها اکتفا می شود، وارد کارزار ایدئولوژیکی نخواهیم شد.
·         
·         تنها در این صورت است که ما حق مندانه، در باره تاریخ خویش، به داوری خواهیم نشست، تاریخی که ما هم به نوبه خود، نسبت بدان احساس مسئولیت می کنیم.
·         تنها در این صورت است که ما در میدان خود و نه در میدان دشمن وارد نبرد خواهیم شد.
·        تنها در این صورت است که ما می توانیم از نمایندگان کاپیتالیسم، برای صدها میلیون قربانی جنگ های امپریالیستی، استعمار، فقر و ذلت توده ای پاسخ بخواهیم، بدون آنکه به بهانه اردوگاه های کار در دوره استالین، زیر فشار قرار گیریم و گوشه نشین شویم  .

·        فرق ما با سرمایه داری این است که آن هرگز اشتباه نمی کند.

·         سرمایه داری می تواند جنگ های جهانی مهیب و ویرانگر به راه اندازد، توده های میلیونی مردم جهان را به فقر و بیماری و ذلت محکوم کند، به استعمار ملل دیگر بپردازد و آنها را وابسته خویش سازد، ولی نمی تواند اشتباه بکند.
·        همه این جنایات غول آسا از ماهیت آن سرچشمه می گیرند و به دلیل همین ماهیت جنایتکارش، نظامی غلط و نادرست است و باید سرنگون شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر