۱۳۹۱ دی ۵, سه‌شنبه

توضیح مکاتب مهم مربوط به «تئوری شناخت» (57)

اسپینوزیسم (1)
پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور دکتر مانفرد اشتارک
برگردان شین میم شین
  
 بنه دیکتوس اسپینوزا (1632 ـ 1677)
فیلسوف هلندی، مؤسس راسیونالیسم و انتقاد مدرن از انجیل
نماینده راسیونالیسم ماتریالیستی
جهان بینی او پانته ئیستی بوده است.

·        اسپینوزیسم، بررسی مسائل زیر را در برمی گیرد:

الف
·        فلسفه پانته ئیستی ـ ماتریالیستی اسپینوزا را در برمی گیرد.

·        (پانته ئیسم عنوانی است برای جهان بینی ئی که منکر تفاوت ماهوی میان خدا و جهان است.
·        پانته ئیسم مدعی انطباق به نحوی از انحای خدا و جهان است. مترجم) 

·        مراجعه کنید به پانته ئیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ب
·        تأثیر و تحول فلسفه پانته ئیستی ـ ماتریالیستی اسپینوزا را در روشنگری فرانسه و آلمان، بویژه در قرن هجدهم میلادی،  در برمی گیرد.

ت
·        تأثیر و تحول فلسفه پانته ئیستی ـ ماتریالیستی اسپینوزا را در ادبیات و در فلسفه کلاسیک بورژوائی آلمان در برمی گیرد.

1
·        فلسفه اسپینوزا ـ عمدتا ـ از بخش اخلاقی ـ سیاسی ئی با محتوای زیر تشکیل می یابد:

الف
·        از آزاد سازی حیات انسانی از قید و بند مرحله بدوی ـ مذهبی که در آن، انسان تحت سلطه چیزها و مناسبات قرار دارد، تشکیل می یابد.

ب
·        از اعتلای حیات انسانی به پله عالیتر، آنجا که انسان به شناخت جهان نایل می آید، آگاهانه در جهان می زید و حیات خود را با قوانین «طبیعی» تطبیق می دهد، تشکیل می یابد.

ت
·        این به معنی غلبه بر شیوه زندگی و فرم های معرفتی (شعورین) فئودالیسم و فرم های معرفتی روحانیت است.

2

·        اسپینوزا در آثار تئولوژیکی ـ سیاسی خود (در سال 1670) برای اولین بار انجیل را مورد انتقاد راسیونالیستی  و ضد متافیزیکی قرار داد و بدین طریق مبانی لازم را برای انتقاد علمی از انجیل پیریزی می کند:

الف
·        بنظر اسپینوزا، چون انجیل توسط انسان ها نوشته شده، پس باید به آن هم همانند همه نوشته های دیگر بطور تاریخی برخورد شود.

ب
·        اعتقاد به اعجاز از نادانی  و از عدم شناخت علل حقیقی پدیده ها سرچشمه می گیرد.

 توماس هوبس (1588 ـ 1679)
ریاضی دان، تئوریسن دولتی و فیلسوف انگلیسی در
عصر جدید آغازین
کتاب معروف او «هیولا» نام دارد.

ت
·        اسپینوزا ـ در همنظری با ماتریالیست های جهان باستان و توماس هوبس ـ ترس را سرچشمه خرافات مذهبی می داند.

پ
·        او مذهب را در خدمت نگهداشتن مردم در یوغ ستم و بندگی تلقی می کند.

3
·        اسپینوزا با درک نقش سیاسی مذهب، به نظرات بعدی روشنگری، بویژه به نظرات ماتریالیست های فرانسه که این موضع را دنبال می گیرند، نزدیک می شود.

4
·        اسپینوزا شرایط اجتماعی ئی را در نظر دارد که نه فقط از ستم روحانیت، بلکه همچنین از ستم دولتی آزاد باشد.

الف
·        اسپینوزا از دولت دموکراتیک سخن می راند.

ب
·        نظریه اسپینوزا مبنی بر این که دولت باید ضامن شکوفائی آزاد ماهیت انسانی باشد و بشریت نباید زیر یوغ قوانین بیگانه مذهبی و دولتی قرار گیرد، از اهمیت انقلابی برای آموزش حقوق دولتی  برخوردار بوده است.

ت
·        اسپینوزا مفهوم دولت را به پله نوینی ارتقا می دهد که برای آن زمان، تازگی خاصی داشته است.

پ
·        اسپینوزا مدافع پیگیر و سرسخت حقوق طبیعی  بوده است.
·         
·        مراجعه کنید به حقوق طبیعی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری.

5
·        بنظر اسپینوزا فرامین اخلاقی نمی توانند به بهتر شدن انسان ها منجر شوند.
·        برای اینکه حیات سیاسی تحت سلطه امیال، علایق و قدرت طلبی ها ست.

الف
·        شناخت او از این نکته که با اخلاق دستوری مبتنی بر امر و نهی نمی توان نظام نوینی را برقرار ساخت و باید به تشکیل جامعه ای با قانونیت درونی پرداخت، خود را در حکم نبوغ آمیز او در رساله سیاسی اش (1677 میلادی) نمایان می سازد:

ب
·        «اگر اداره جامعه درست باشد، امنیت دولت به موضعگیری اخلاقی انسان ها نسبت به اداره درست جامعه موکول نخواهد بود.»

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر