۱۳۹۱ مهر ۱۲, چهارشنبه

قانون (8)

 پروفسور گونتر کروبر
برگردان شین میم شین

3
·        در مغایرت با قوانین علی فیزیک که که قاعدتا می توانند بمثابه معادلات دیفرانسیل با مشتقات زمانی نشان داده شوند، مشخصه اصول اکسترنال  نمایش انتگرالی آنها ست.

الف
·        اصول اکسترنال رفتار سیستم را بمثابه کل نشان می دهند و این امر چنان صورت می گیرد که انگار سیستم راهی آماج های معینی است.

4
·        در عرصه جامعه نیز قوانینی از نوع قوانین غیرعلی وجود دارند.

الف
·        انسان ها بنا بر شرایط عینی و با شناخت این امر که کدام تأثیرات اجتماعی می توانند بوسیله کدام علل اجتماعی صورت گیرند، آگاهانه به تعیین آماج هائی برای خود می پردازند و در کردوکار اجتماعی خود در جهت تحقق آنها حرکت می کنند.

ب
·        این امر بویژه در مورد نظام اجتماعی سوسیالیستی صادق است.

ت
·        ماهیت بسیاری از قانونمندی های اجتماعی در سوسیالیسم را پیوندهای ضرور، عام و ماهوی میان آماج های کردوکار اجتماعی انسان ها و وسایل نیل به آنها تشکیل می دهند.

پ
·        البته این آماج ها، آماج های سوبژکتیف نیستند که بطور دلبخواهی و بنا بر منافع و حوایج فردی تعیین شده باشند، بلکه آماج های اجتماعی اند که خود از قوانین دیگر، یعنی از قوانین عینی توسعه  جامعه نشئت می گیرند.

5
·        قوانین غیرعلی قوانین مستقلی نیستند، بلکه تنها بر بنیان قوانین علی تشکیل می یابند.
·        در زمینه قوانین غیرعلی اجتماعی می توان این حقیقت امر را بوضوح دید.
·        کافی است توجه کنیم که پیوند میان آماج و وسیله عبارت است از پیوند میان تأثیر مورد نظر (معلول) و علت مناسب برای تحقق آن.

6
·        قوانین بقای فیزیکی نیز مستقل از قوانین فیزیکی دیگر و بی علت نیستند.
·        این امر را می توان در این حقیقت امر مشاهده کرد که کلیه قوانین بقا با برخی از خواص متقارن ماده و مکان و زمان در رابطه اند.

7
·        اما اصول اکسترنال برعکس، در پیوند با معادلات حرکتی سیستم های فیزیکی قرار دارند که فرم معادلات دیفرانسیل به خود می گیرند و در مشتقاتی از زمان خودنمائی می کنند و این یکی از شاخص های قوانین علی است.

8
قوانین ساختاری

·        در رابطه با قوانین ساختاری باید توجه داشت که ساختار هر سیستم مادی را می توان بمثابه برشی از توسعه  سیستم در نقطه زمانی معینی تصور کرد.

9
·        این ساختار بلحاظ ژنتیکی ناشی از ساختارهای دیگر است و از این رو می توان آنها را نتیجه تأثیر متقابل ساختارهای قبلی با فاکتورهای محیط زیست دانست، یعنی نتیجه تعویض نقش بغرنج مناسبات علی متنوع دانست.

10
·        هر قانون بمثابه پیوند ضرور با شرایط عینی معینی پیوند  دارد.

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر