۱۳۹۱ آبان ۷, یکشنبه

تدارک تئوریک توضیح «تئوری شناخت» (76)

  مشاهده (1)
پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان شین میم شین
 
·        مشاهده به معانی زیر است:

الف
·        مشاهده به نوعی از کردوکار عملی اطلاق می شود.

ب
·        مشاهده به نوعی از روابط عملی انسان ها نسبت به جهان عینی پیرامون شان اطلاق می شود.

ت
·        مشاهده به نوعی از روابط عملی انسان ها نسبت به خودشان اطلاق می شود.
·        (خود نگری)
پ
·        مشاهده ضمنا بمثابه متد شناخت تلقی می شود که از ادراک آماجگرای حسی بی واسطه و یا با واسطه، مستقیم و یا غیرمستقیم ابژکت مورد نظر تشکیل می گردد.


1
·        مشاهده را در فرم بنیادی اش می توان در حیوانات نیز یافت.

2
·        مشاهده از رفتار بطور غریزی مشروط حیوانات نسبت به محیط زیست ناشی می شود و فرم عمل (اکت) نویروفیزیولوژیکی ئی را دارد.

3
·        خودویژگی این عمل نویروفیزیولوژیکی وابسته به خصوصیات انواع جانوران تعیین می شود و بوسیله تحریکات ناشی از شرایط محیط زیست مربوطه بوجود می آید.

4
·        مشاهده اما بصورت توسعه یافته اش با کردوکار کاری پیوند دارد و لذا فرم مناسبات عملی خاص انسانی با واقعیت عینی را تشکیل می دهد.

5
·        ساده ترین روند کار با مشاهدات آغاز می شود.

6
·        انسان ابتدائی که ابزار کارخود را از مواد معین و در فرم معین می سازد، قبلا باید تأثیرات اشیاء ساخته شده از این مواد را در فرم مورد نظر، در کردوکار عملی خویش مشاهده کرده باشد.

7
·        او ضمنا در روند کار مشاهدات جدیدی را جامه عمل می پوشاند، با خواص جدید اشیاء پیرامون خود آشنا می شود و آن خواص را مورد بهره برداری قرار می دهد.

8
·        مشاهده از رفتار فعال انسان با محیط زیست خویش حکایت می کند.

9
·        مشاهده فقط از ادراک منفعل تشکیل نمی یابد.

·        مراجعه کنید به ادراک در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

10
·        پیش شرط مشاهده اغلب عبارت است از قرار گرفتن آگاهانه سوبژکت شناسنده و کوشنده در مقابل ابژکت (موضوع) شناخت.

11

·        گشتاور فعال مشاهده را در واقعیات امور زیر می توان دید:

الف
·        اولا در اینکه ابژکت مشاهده شونده ـ قاعدتا ـ آگاهانه انتخاب می شود.

ب
·        ثانیا در اینکه مشاهده برای آماج معینی صورت می گیرد.

ت
·        ثالثا در اینکه مشاهده از هر دو نظر هدفمند است.

12
·        حتی در صورتی که مشاهده بطور تصادفی صورت گیرد، یعنی نه ابژکت مورد مشاهده آگاهانه انتخاب شود و نه آماج مشاهده از قبل تعیین شود، مشاهده تنها زمانی ارزش عملی کسب خواهد کرد و برای شناخت مهم خواهد بود که به شرح زیر باشد:

الف
·        با مشاهدات دیگر مورد مقایسه قرار گیرد.

ب
·        الهامبخش مشاهدات جدید باشد.

ت
·        الهامبخش تشخیصات جدید باشد.

پ
·        در چارچوب سیستم نظری موجودی قرار داده شود و الی آخر.

13
·        به عبارت دیگر، زمانی که کردوکار فعال عملی و نظری (تئوریک) انسان بتواند مشاهده تصادفا انجام گرفته را در پیوندهای موجود نظم و ترتیب بخشد.

14
·        بنابرین هر مشاهده ای نه تنها حاکی از رابطه عملی انسان با محیط زیست خویش است، بلکه همزمان عناصر نظری او نسبت به جهان را نیز در بر دارد.

15
·        این وحدت رابطه عملی و رابطه نظری با جهان، خود را بویژه در مشاهده علمی آشکار می سازد.

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر