۱۳۹۱ مهر ۱۷, دوشنبه

دیالک تیک کمیت و کیفیت (29)

  نفی (3) (بخش آخر)
پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان شین میم شین

12
·        نفی دیالک تیکی بدو صورت تحقق می یابد:

الف
·        اگر ما با سیستم اولترا ثابت (مافوق ثابت) سر و کار داشته باشیم، سیستم در کلیت خود، ببرکت نفی دیالک تیکی، نحوه رفتار عالی تر کسب می کند.

ب
·        اگر ما با سیستم مولتی ثابت (کثیرالثبات) سر و کار داشته باشیم، ببرکت نفی دیالک تیکی، زیرسیستم های منفرد نحوه رفتار عالی تر کسب می کنند و بدین طریق، ثبات کل سیسم حفظ می شود.
 
·        بویژه در مورد دوم معلوم می شود که نفی دیالک تیکی با وحدتی از جهش کیفی سیستمشکن و جهش کیفی سیستم نگهدار سر و کار دارد.

·        (به عبارت دیگر، نفی دیالک تیکی در مورد سیستم های مولتی ثابت خود دیالک تیک سیستمشکن و سیستم نگهدار است.
·        مثال: درختان به هنگام قحط آب و باران، میوه ها و حتی بخشی از شاخه های خود را برای صرفه جوئی در آب، خشک می کنند، یعنی زیرسیستم هائی را فدا می کنند (سیستمشکنی)، تا کل درخت، یعنی سیستم کلی را حفظ کنند. (سیستم نگهداری)  مترجم)

13
·        نفی دیالک تیکی در معنای دوگانه اش ـ بمثابه وحدتی از جهش های کیفی سیستمشکن و جهش های کیفی سیستم نگهدار ـ در عین حال، بیانگر وحدت دیالک تیکی پیوست و گسست در روند توسعه است.

14
·        نفی دیالک تیکی ـ بمثابه بخشی از روند توسعه هر سیستم پویای مادی در هیئت مشخص خود ـ  در وهله اول وابسته به عوامل زیرین است:

الف
·        وابسته به شرایط داخلی سیستم است.

ب
·        وابسته به ساختار سیسم است.

ت
·        وابسته به نوع سیستم است.

پ
·        وابسته به درجه سازمان (سازمانیابی) سیسم است.

15
·        هر سیستم فقط زمانی قادر به نفی دیالک تیکی است، که بتواند در مقابل تأثیرات محیط  با تغییر متناسب نحوه رفتار خود واکنش نشان دهد و تأثیرات محیط باید برای سیستم، قابل حل و فصل باشند.

16
·        در غیر این صورت، یعنی اگر تأثیرات مخرب محیط ثبات سیستم را در هم بشکنند، آنگاه عمر سیستم به پایان می رسد و تار و مار می گردد.

17
·        یک همچو تغییر کیفی سیستمشکن ناگهانی، توسعه پیشرونده سیستم را متوقف و امکان ناپذیر می سازد.


طرحی از مجله ارجمند هفته

18
·        این همان چیزی است که انگلس و لنین «نفی عریان» نامیده اند:
·        این نفی، نه نفی دیالک تیکی، بلکه نفی متافیزیکی است. 

19
نفی متافیزیکی

·        مشخصه درک متافیزیکی نفی عبارت از این است که آن کلیه نفی های واقعی ـ عینی سیستم های پویای مادی را به مثابه نفی متافیزیکی تلقی می کند.

20
·        درک متافیزیکی نفی، گشتاور منفی نفی را مطلق می کند، در نفی فقط جنبه ویرانگر و مخرب را می بیند و قادر به درک نفی دیالک تیکی بمثابه وحدتی از جهش های کیفی سیستمشکن و جهش های کیفی سیستم نگهدار نیست.

21
·        چنین برداشتی می تواند در کردوکار عملی ـ سیاسی مخالفت با سیستم حاکم را سبب شود، ولی نمی تواند راهگشای تحول سیستم گردد.
·        زیرا فاقد برنامه سازنده خاص خویش است.

مراجعه کنید به نفی نفی، نتیجه نفی در تارنمای دیارة المعارف روشنگری
پایان
ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر