۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۴, سه‌شنبه

ابن رشدیسم


پروفسور مانفرد بور
برگردان شین میم شین

·       ابن رشدیسم فلسفه پانته ئیستی ـ ماتریالیستی ـ ضد تئولوژیکی است که در قرن دوازدهم میلادی از سوی متفکری عرب بنام ابن رشد توسعه داده شده و در قرون وسطای اروپا ـ بویژه در قرن 13 و 14 میلادی ـ تأثیر بزرگی بجا نهاده است.

·       مراجعه کنید به پانته ئیسم (همه خدائی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

1
 ابوعلی سینا (980 ـ 1037)
تولد در بخارا و رحلت در همدان
پزشک، فیزیکدان، فیلسوف، حقوقدان، ریاضی دان، ستاره شناس و کیمیاگر
کتاب اصلی او
قانون الطب
اصول عام (تئوری پزشکی)
فهرست الفبائی داروها (داروها و شیوه تأثیربخشی آنها)
امراض عضوی (پاتولوژی و تراپی)
امراض عمومی (جراحی و امراض عمومی)
تولید داروهای شفابخش
تفاسیر خلاق ابن سینا از فلسفه ارسطو بحث فلسفی جدیدی را در این زمینه به راه انداخته بود.
مسائل فلسفی مورد بحث ابن سینا
متافیزیک
لوژیک (منطق) 
اتیک (اخلاق)

·       ابن رشدیسم در ادامه آموزش های ابن سینا و در پیوند و جدال با ارسطوئیسم بوجود آمد و ارسطوئیسم را بطور پانته ئیستی ـ ماتریالیستی تفسیر کرد و توسعه داد.

2
·       نکات اصلی ابن رشدیسم به شرح زیرند:

الف

·       غلبه بر دوئالیسم ارسطوئی ماده (محتوا) و فرم

ب

·       آموزش مربوط به «هوش فعال» (خرد نوعی) که همه انسان ها در آن سهیم اند.

ت
·       جداسازی قطعی دانش از عقیده.

3

·       ابن رشدیسم محور اصلی تفکر ماتریالیستی، ضد تئولوژیکی (و انتقاد از مذهب) در قرون وسطی بوده و گشتاور مهم ایدئولوژی اپوزیسیون ضد فئودالی بورژوائی آغازین را تشکیل داده است.

4

·       ابن رشدیسم در وهله اول از سوی متفکران ضد کلیسا، ضد پاپ و مخالف تعالیم رسمی کلیسا پذیرفته و نمایندگی می شود:

الف


سیگر فون برابانت (1235 ـ 1285)
نفر سوم از دست راست
مکتب هنرمندان پاریس، نماینده جریان فلسفی ارسطوئیستی رادیکال که با تفاسیر این رشد از ارسطوئیسم د پیوند تنگاتنگ بوده است.

·       در فرانسه از سوی مکتب شارتر و مکتب سیگر فون برابانت.

ب

 مارسیلیوس پادوا (1275 ـ 1342)
تئوریسین دولتی، سیاستمدار و نماینده مهم ارطوئیسم اسکولاستیکی
مؤلف کتاب «مدافع صلح»

·       در آلمان از سوی مایستر، اکهارت، یوهانس فون اشترنگاسه، دیتریش فون فرایبرگ، مارسیلیوس فون پادوا، یوهانس فون یاندون.
ت
·       و در ایتالیا.

·       مراجعه کنید به فلسفه عرب در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر