۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۵, چهارشنبه

سیری در جهان بینی صادق هدایت (6)

 
۳۷ ویژگی ایرانیان از دید صادق هدایت در کتاب بوف کور
دکتر احمد ب  
تحلیلی از گاف سنگزاد
ویژگی چهارم
به بدبینی بیش از خوش بینی تمایل داریم.    
·       معلوم نیست که منظور صادق هدایت و یا احمد ب از مفاهیم «بد بینی» و «خوش بینی» چیست.
·       اگر این استنباط صادق هدایت باشد، می توان گفت که قیاس به نفس می فرمایند.
 
·       چرا و به چه دلیل؟
1
·       برای اینکه پسیمیسم و اوپتیمیسم (بدبینی و خوش بینی فلسفی) نه گرایشی دلبخواهی، تصادفی و سوبژکتیف، بلکه در تحلیل نهائی، گرایشی طبقاتی، ضرور و قانونمند است.
·       اصلا دست بنی بشر نیست که خوش بین و یا بدبین باشد.
·       پایگاه طبقاتی هر کس و هر طبقه و گروه اجتماعی، اراده آهنین خود را در این زمینه، به او دیکته می کند.
·       از این رو، این ادعا که اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران تمایل به پسیمیسم دارند، یاوه ای بیش نیست.
·       اگر چنین می بود، تعداد صادق هدایت ها می بایستی به میلیون ها برسد.
2
·       پسیمیسم نتیجه ضرور و قانونمند تعلق به طبقات اجتماعی واپسین است.
·       طبقات واپسین فاقد دورنمای تاریخی اند.
·       فونکسیون اجتماعی آنها به پایان رسید است.
·       بر لب گور ایستاده اند.
·       به ددان درنده ای می مانند که آب می بردشان و فریاد وامصیبتای شان بلند است، مبنی بر اینکه جهان را سراسر آب می برد.
·       پسیمیسم ریشه در تعلق طبقاتی دارد و در فلسفه (جهان بینی)، اثار هنری و غیره روشنفکران این طبقات نیز انعکاس می یابد.
3
·       برای درک و توضیح پدیده پسیمیسم و اوپتیمیسم، ماتریالیسم تاریخی شاهکلیدی به نام دیالک تیک وجود اجتماعی ـ شعور اجتماعی در اختیار بنی بشر قرار داده است:
·       وجود اجتماعی طبقاتی که فاقد دورنمای تاریخی اند، شعور اجتماعی درخور خود را در آنها پدید می آورد.
·       از این رو با تحلیل دیالک تیکی اثار هنری و یا فلسفی می توان به پایگاه طبقاتی هنرمند و یا فیلسوف مورد نظر پی برد.
·       عکس اینهم صادق است.
·       قاعده همین است.
·       استثنائی تک و توک و اینجا و آنجا می تواند همیشه وجود داشته باشد.
·       نقش تعیین کننده در دیالک تیک استثناء و قاعده اما همیشه و همه جا از آن قاعده است.
4
·       در پرتو این شناخت افزار ماتریالیستی ـ تاریخی می توان گفت که قضیه درست بر عکس ادعای صادق هدایت و یا احمد ب است.
·       تمایل به پسیمیسم و یا حتی تبلیغ فلسفی و یا استه تیکی ـ هنری پسیمیسم کسب و کار اقلیت انگل و فلاسفه و هنرمندان وابسته بدان است که فونکسیون تاریخی اش ته کشیده و عمر طبقاتی اش به سر رسیده است.
·       نمایندگان پسیمسم در تاریخ فلاسفه و هنرمندان برده درای واپسین، فئودایلسم واپسین و سرمایه داری واپسین (امپریالیسم) بوده اند و هستند.
·       آنها وقتی که جنبش توده ای اوج بگیرد، در دفاع علنی و هار از فاشیسم وارد عرصه شده اند، می شوند و خواهند شد. 
5
·       گرایشات موسوم به فلسفه حیات، اگزیستانسیالیسم، ایراسیونالیسم (خردستیزی)، نیهلیسم، اگنوستیسیسم (ندانمگرائی)، اسکپتیسیسم (تردید گرائی) و غیره نیز مبلغ و مدافع پسیمیسم هستند.

 مارتین هایدگر (1889 ـ 1976) 
فیلسوف آلمانی در سنت فنومنولوژی هاسرل، فلسفه حیات ویلهلم دیلتی، اگزیستانسیالیسم کیرکگارد
منتقد فلسفه غرب و توسعه درک جدیدی از انسان و جهان
از ایدئولوگ های سینه چاک فاشیسم آلمان
·       نمایندگان اصلی آنها به عنوان مثال عبارتند از نیچه، هایدگر، یاسپرس، کافکا، کامو و غیره.
·       در ایران بورژوازی بزرگ، دربار، صادق هدایت، آل احمد، احمد شاملو و غیره بوده اند.
6
 فرج الله میزانی (جوانشیر) (1305 ـ 1367) و رحمان هاتفی (حیدر مهرگان)
تاریخ اعدام: شهریور ۱۳۶۷در زندان اوین
آثار جوانشیر:
اقتصاد سیاسی
صفحاتی از تاریخ جنبش جهانی کارگری ـ کمونیستی
مائوئیسم و بازتاب آن در ایران
حماسه 23 تیر
افسانه طلاهای ایران
تجربه 28 مرداد
سیمای مردمی حزب توده ایران
انتقاد و انتقاد از خود
حماسه داد
چریک های فدائی خلق چه می گویند؟
·       توده های زحمتکش و بویژه طبقه کارگر اما به دلیل داشتن دورنمای تاریخی، نماینده و مداقع سرسخت اوپتیمیسم (خوش بینی تاریخی) بوده، است و خواهد بود.
·       خوش بینی تاریخی ـ فلسفی توده های مولد و زحمتکش و نمایندگان ایدئولوژیکی آنها بطرزی قانونمندی از پایگاه طبقاتی آنها، از دورنمای انقلابی آنها نشئت می گیرد.
·        
·       نمایندگان این گرایش در مقیاس جهانی کارل مارکس، انگلس، لنین و دیگر علما و اندیشمندان توده ای، گورکی، ژان لافیت، برتولت برشت و غیره بوده اند.
·       در ایران می توان از احسان طبری، سیاوش کسرائی، هوشنگ ابتهاج، فرج الله میزانی (جوانشیر)، برزین آذرمهر، حیدر مهرگان و غیره نام برد.
ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر