۱۳۹۲ خرداد ۸, چهارشنبه

هماندیشی با سیاوش کسرائی و احسان طبری (9)


سرچشمه:
دنیا ـ ارگان تئوریک حزب توده ایران
سال 1359 شماره 4
شین میم شین

سياوش كسرایى

·       نيما و افراشته دو شاعر نامدار ايران و دو چهره ي محبوب روشنفكران و مردم اند كه با سبك و سليقه و زبان و بيان و فضاهاي خاص خود و بكلي متفاوت با يكديگر اما در يك راه و يك جهت گام برداشته اند .
·       براي روشن شدن پهلوهاي ديگر شعر مردمي ، خلقي – توده اي، اگر ممكن است در مورد اين دو سيماي درخشان شعر بعد از مشروطيت ايران مطالبي بفرمائيد.

احسان طبری

1


·       افراشته شاعر خلقي و نيما ، در دوران هايي از آفرينندگي خود، شاعر انقلابي است.

2

·        محبوبيت، هنوز شاخص نوع و جهت اجتماعي يك شاعر نيست.

3

·       شاعران اجتماعي را مي توان به دسته زیر تقسیم کرد:

الف

میرزاده عشقی

·        "شاعران ملّي"، كه احساس حماسي و رزم عليه ستمگر خارجي را بر مي انگيزند.

ب



·       "شاعران خلقي"،  كه از زندگي مردم و به زبان مردم سخن مي گويند.

ت

  فرخی یزدی

·        "شاعران انقلابي"، كه شور تحول طلبي سياسي و اجتماعي را در جامعه بيدار مي كنند.

4

·        اين از جهت سمت اشعاري است كه عرضه مي دارند.

5

·       اين كه محبوبيت پيدا كنند يا نه، آن امر ديگري است.

6

·       البته معمولاً ‌شاعران ملي و خلقي و انقلابي  ( اعم از حماسي يا غنايي يا طنزگو) محبوبيت پيدا مي كنند، زيرا " فوروم" ( (Forum يا جمع خواستاران شعر آنها، اكثريت مطلق جامعه است و جامعه سپاسگزار كساني است كه بر طنبور اعصاب آنها نغماتي مي نوازند كه به سود تكامل آن است.

7




·       از ميان شاعران دوران اخير، عشقي و عارف از زمره ي شعراي ملّي بوده اند.

8



·       فرخي و لاهوتي از زمره ي شعراي انقلابي بوده اند.

9

·       اشرف الدين حسيني و افراشته از زمره ي شاعران طنزگوي خلقي هستند.

10

·       نيما و خود شما در بسياري از آثار خود،  اشعار غنايي انقلابي آفريده ايد.

11

·       منتها سطح فني و ادبي شعر و لذا "فوروم " پذيرنده ي آن فرق مي كند.

12

·        اگر سطح شعر از جهت تخيل، زبان، پيچيدگي فكري كه بيان مي دارد، بالا باشد شعر به شعر "خواص" بدل مي شود .

13

·       خاصه پسند بودن يا عامه پسند بودن يك شعر، مطلب ديگري است كه ربطي به نوع اجتماعيت شعر ندارد.

14

·       اين مقولات را بايد از هم جدا كرد و الا تحليل سر در گم مي شود.

15

·       امّا در باره ی افراشته و نيما، نظر اينجانب در گذشته نيز بارها ذكر شده و روشن است.

16

·        شاعر خلقي ـ افراشته ـ كه در عين حال يكي از استادان شعر گيلكي است، قطعات "سهل و ممتنع " و غالباً طنزآميز در باره ي مسايل سياسي و زندگي مردم ايجاد كرده كه در ادبيات فارسي ممتاز است.

17

·        البته در آثار او مانند آثار هر شاعري غث و ثمين (خوب و بد) و در حيات آفرينش او اوج و فرود وجود دارد.

18

·        ولي افراشته در مجموع چهره ي تابناكي است كه حزب ما به او مي بالد و تاريخ ادبي خاطره اش را جاويد خواهد ساخت .

19


·       نيما شخصيت ممتاز ديگري است.

20

·        او راهگشاي برجسته ی تحول انقلابي در شكل و مضمون شعر فارسي است و تا امروز هم در اين عرصه استاد بي بديل بزرگي باقي مانده است.

21

·        نيما شخصيت هوگو را (كه دژ قوافي را تصرف كرده) و ماياكوفسكي را (كه شعر را در خدمت طبقه ي حمله ور تاريخ قرار داده)، در خود جمع دارد و سرفصلي در تاريخ ادب ما پديد آورده است.

22

·        بر خلاف تصور برخي اديبان خشك و سنتگرا، ستايش نيما كوچكترين منافاتي با ستايش ادب كلاسيك ما ندارد و اختلافي كه ساواك بين نوپردازان و كهن پردازان پديد آورده بود، عبث، موذيانه و مصنوعي است.

23

·       خوشبختانه شاعران بسياري هم اكنون فعالند كه هم در زمينه ي شعر كلاسيك و هم در زمينه ي شعر نو آثار ارزنده اي پديد مي آورند مانند خود شما ، هوشنگ ابتهاج (سايه)، آقاي شفيعي كدكني، آقاي مهدي اخوان ثالث و ديگران .

ادامه دارد

۱ نظر:

  1. ویرایش: شاعران اجتماعي را مي توان به سه دسته زیر تقسیم کرد. با بوزش

    پاسخحذف