۱۴۰۳ آذر ۱۷, شنبه

درنگی در شعری از پروین اعتصامی تحت عنوان «بلبل و گل» (۴)

 
 

رخشنده اعتصامی

 (۱۲۸۵ –  ۱۳۲۰)، 

معروف به  پروین اعتصامی 

 

درنگی

از 

میم حجری
 
گر که منظور تو زیبائی ما ست
هر طرف چهرهٔ زیبائی هست

 
معنی تحت اللفظی:
فکر و ذکر تو ظاهر زیبای گل ها ست.
زیبایی اما در انحصار گل واحدی و حتی همه گلها نیست.
 هر سو که بنگری به چهره زیبایی برمی خوری.
 
در این بیت شعر پروین،
واقع بینی (رئالیسم) و خردگرایی (راسیونالیسم) ستایش انگیز پروین نمودار می گردد.
 
پروین
از سویی
 در منفرد و خاص و جزء درجا نمی زند.
پروین از خطه خاص پا به عالم عام می نهد.
از گل زیبای واحدی به گلستان و حتی به جهان و کهکشان زیبایی می گذرد.
یعنی دیالک تیک منفرد (خاص) و عام را به خواننده و شنونده اندیشنده شعرش می آموزد.
 
پروین
از سوی دیگر
در اجزاء مثلا در زیبایی گلی در جا نمی زند، بلکه به کل (گلستان و جهان و کهکشان) اشاره می کند.
یعنی 
دیالک تیک جزء و کل 
را
معرفی می کند و به خدمت می گیرد.
همانطور که ذکرش گذشت، حقیقت هم همیشه در کل و عام است و نه در اجزاء و افراد (منفردها، فردها) خواص (خاص ها) و اجزاء.
 
می توان بی کمترین تردید اعلام داشت که پروین شخصیتی فلسفی اندیش و دیالک تیکی اندیش است.
چنین خصوصیتی و شخصیتی در ایران نادر و کمیاب و حتی نایاب و کیمیا ست.
 
در ایران
سنن فلسفی وجود نداشته اند.
قحظ فلسفه و فیلسوف بوده و است.
 
یکی از دلایل عقب ماندگی عمیق ایران همین فقر فلسفی است.
 
ایران به عوض فلسفه، فقه و عرفان داشته است که جریانی ایراسیونالیستی (ضد عقلی) است.
 
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر