پروفسور دکتر اریش هان
برگردان
۳
پ
تأثیرات رسانه های همگانی
۱
· اشاره ای مختصر به تأثیر رسانه های همگانی برتولید و تقویت گرایشات ایراسیونالیستی در زندگی روزمره مردم ضرورت دارد.
۲
· منظور من عمدتا عبارت است از تأثیرات منفی رسانه های همگانی بر توانائی شحصی افراد در درک جهان و تنظیم رفتار خویش.
· (کلاوس ویگرلینگ، «اتیک رسانه ها»، ۱۹۹۸)
۳
· وقتی واقعیت تحت تأثیر رسانه های همگانی بیشتر به صورت چیزی گنگ و مبهم، سرهم بندی شده و نمایشی و کمتر به صورت چیزی عینی قلمداد می شود، وقتی تفاوت ظاهر و ذات نفی می گردد، وقتی نقش دانش در تصمیمگیری های فردی بی اهمیت جلوه داده می شود، دیگر محدودتر و مفلوجتر شدن توانائی سمتگیری و عمل تعجبی ندارد.
۴
· حتی خود گردانندگان حرفه ای رسانه های همگانی به مسخ بالقوه «انسانتصویرها» اقرار می کنند.
· (دیتر اشتوله، «چگونه تلویزیون انسانتصویرها را تغییر می دهد.»، ۲۰۰۴، ص ۹ ـ ۲۸)
۵
· اخیرا در مراکز سیستم سیاسی، صحبت از عوارض فلج روحی مردم بوده است.
۶
· کمیسیون واشنگتن در رابطه با «۱۱ سپتامبر» «اشتباهات عملی تاریخی» وخیمی را مورد انتقاد قرار داده:
· «اعتیاد مدام به اخبار» در رسانه های همگانی به اضافه تولید اطلاعات دست و پا شکسته، کوتاه و عوام پسند منجر شده است.
۷
· به جای تحلیل استراتژیک و تحقیق علل واقعی، «بنا بر اشتهای سیری ناپذیر نسبت به کالای خبر»، «خبرلقمه های» مشتری پسند به خورد مردم داده می شوند.
۸
· ضمنا از رقت فکری کارگزاران سازمان مخفی شکوه و شکایت شده است.
· (مجله اشپیگل، شماره ۳۱، سال ۲۰۰۴، ص ۹۴)
۹
· اگرچه «لگد کوب کردن ثمرات روشنگری» (ویگرلینگ) مجموعه تأثیرات مخرب رسانه های همگانی را تشکیل نمی دهد، ولی اشاعه هرچه بیشتر زباله های ایدئولوژیکی ارتجاعی، اجر بیشتری را شامل حال آنان می سازد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر