پروفسور دکتر اریش هان
برگردان
۳
فرم های نمودین کنونی ایراسیونالیسم
الف
یاوه های پسا مدرن
ادامه
۱۳
ژاک دریدا
(۱۹۳۰ ـ ۲۰۰۴)
پروفسور تاریخ فلسفه در پاریس
مؤلف کتب بیشمار
مؤسس مکتب «ساختمان تفکر»
ملقب به فیلسوف نما و سوفیست
· تضمین ثبات سرمایه داری پیروزمند در سپیده دم قرن بیست و یکم، زیرعلامت سؤال جدی قرار دارد.
۱۴
· از این رو ست که ژاک دریدا از طرف کاردینال راتسینگر مورد حمله قرار می گیرد.
۱۵
· کاردینال به شکوه لب می گشاید، که خرد «بیمار و زمینگیر گشته» از دست «پسا مدرنیته» بر پیشانی هر نوع شناختی از ارزش های مرسوم و هرگونه باور به توان حقیقت یاب خرد، انگ فوندامنتالیسم می زند.
۱۶
· چاره کار را اما کاردینال در راه حلی می بیند که در ایراسیونالیسم، دست کمی از آیه های «پسامدرن» ندارد:
· نخستین واقعیت خردگرا، خرد خلاق است که خالق جهان است و جهان انعکاسی از او ست، خود خدا ست!
· (راتسینگر، روزنامه فرانکفورتر آلگماینه، ۱۱ ماه ژين سال ۲۰۰۴)
ب
ازوتریک
۱
· یکی از عوامل مهم برای تحت تأثیر ایراسیونالیستی قرار دادن افکار عمومی «ازوتریک» است:
· «شبکه گل و گشادی از آدم ها و سازمانها» که سنن متفاوت رنگارنگ را در خود جمع کرده اند:
الف
· «آداب و رسوم اسرارآمیز مصر باستان
ب
· کبالا
پ
· عرفان مسیحیت اغازین
ت
· صوفیگری
ث
· آئین دروئیدها
ج
· مسیحیت منسوب به کلت ها (اقوام هندی ـ ژرمنی)
ح
· کیمیاگری قرون وسطائی
خ
· چن ـ بودیسم و یوگا»
· (البرت شفر، «عصر نو و عصر بعدی»، روزنامه فرانکفورتر آلگماینه، ۲۱ ماه ژوئن سال ۲۰۰۴)
۲
· پیدایش و نشو و نمای فرقه های ایراسیونالیستی از این قبیل همچنان ادامه دارد.
۳
· حدود ۲۰ درصد از کلیه کتب منتشره در آلمان فدرال به موضوعات ازوتریکی اختصاص می یابند.
· (کریستیان شوله، «فریاد به سکوت»، روزنامه تسایت، ۲۴ ماه ژوئن سال ۲۰۰۴)
۴
· بارها اثبات شده است که این گرایشات، چیزی جز واکنشی نامعاصر به روندهای بحرانی عمیق مدرنیته سرمایه داری واپسین نیستند.
۵
· نکته بسیار نگرانی آور، اما این است که گرایشات ازوتریکی با ایراسیونالیسم خود، با تفکر کارمائی و آموزه های جزمگرای شفاعت، راهگشا و زیارتگاه ایدئولوژی های راست افراطی و جنبش هائی شده اند که ملغمه فاجعه باری از درونگرائی و راستگرائی افراطی عرضه می کنند.
· (سوزان ویت اشتال، «آلمان جدید»، ۱۱ ماه مه سال ۲۰۰۴)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر