۱۴۰۱ شهریور ۲۳, چهارشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) ایراسیونالیسم (خردستیزی) دیروز و امروز (اکتوئالیته انتقاد گئورگ لوکاچ از ایراسیونالیسم) (۱۰)

Bild

 

پروفسور دکتر اریش هان

برگردان

 شین میم شین 

 

۳

فرم های نمودین کنونی ایراسیونالیسم

 

الف

یاوه های پسا مدرن 

ادامه

 

۱۳

ژاک دریدا

(۱۹۳۰ ـ ۲۰۰۴)

پروفسور تاریخ فلسفه در پاریس

مؤلف کتب بیشمار

مؤسس مکتب «ساختمان تفکر»

ملقب به فیلسوف نما و سوفیست

 

·    تضمین ثبات سرمایه داری پیروزمند در سپیده دم قرن بیست و یکم، زیرعلامت سؤال جدی قرار دارد.

 

۱۴

·    از این رو ست که ژاک دریدا از طرف کاردینال راتسینگر مورد حمله قرار می گیرد.

 

۱۵

·    کاردینال به شکوه لب می گشاید، که خرد «بیمار و زمینگیر گشته» از دست «پسا مدرنیته» بر پیشانی هر نوع شناختی از ارزش های مرسوم و هرگونه باور به توان حقیقت یاب خرد، انگ فوندامنتالیسم می زند.

 

۱۶

·    چاره کار را اما کاردینال در راه حلی می بیند که در ایراسیونالیسم، دست کمی از آیه های «پسامدرن» ندارد:

·    نخستین واقعیت خردگرا، خرد خلاق است که خالق جهان است و جهان انعکاسی از او ست، خود خدا ست!

·    (راتسینگر، روزنامه فرانکفورتر آلگماینه، ۱۱ ماه ژين سال ۲۰۰۴)

 

 ب

ازوتریک

 

۱

·    یکی از عوامل مهم برای تحت تأثیر ایراسیونالیستی  قرار دادن افکار عمومی «ازوتریک» است:

·    «شبکه گل و گشادی از آدم ها و سازمانها» که سنن متفاوت رنگارنگ را در خود جمع کرده اند:

 

الف

·    «آداب و رسوم اسرارآمیز مصر باستان

 

ب

·    کبالا

پ

·    عرفان مسیحیت اغازین

ت

·    صوفیگری

ث

·    آئین دروئیدها

ج

·    مسیحیت منسوب به کلت ها (اقوام هندی ـ ژرمنی)

 

ح

·    کیمیاگری قرون وسطائی

 

خ

·    چن ـ بودیسم و یوگا»

·    (البرت شفر، «عصر نو و عصر بعدی»، روزنامه فرانکفورتر آلگماینه، ۲۱ ماه ژوئن سال ۲۰۰۴)

 

۲

·    پیدایش و نشو و نمای فرقه های ایراسیونالیستی  از این قبیل همچنان ادامه دارد.

 

۳

·    حدود ۲۰ درصد از کلیه کتب منتشره در آلمان فدرال به موضوعات ازوتریکی اختصاص می یابند.

·    (کریستیان شوله، «فریاد به سکوت»، روزنامه تسایت، ۲۴ ماه ژوئن سال ۲۰۰۴)

 

۴

·    بارها اثبات شده است که این گرایشات، چیزی جز واکنشی نامعاصر به روندهای بحرانی عمیق مدرنیته سرمایه داری واپسین نیستند.

 

۵

·    نکته بسیار نگرانی آور، اما این است که گرایشات ازوتریکی با ایراسیونالیسم خود، با تفکر کارمائی و آموزه های جزمگرای شفاعت، راهگشا و زیارتگاه ایدئولوژی های راست افراطی و جنبش هائی شده اند که ملغمه فاجعه باری از درونگرائی و راستگرائی افراطی عرضه می کنند.

·    (سوزان ویت اشتال، «آلمان جدید»، ۱۱ ماه مه سال ۲۰۰۴)

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر