۱۴۰۰ شهریور ۱۴, یکشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) امکان (۷)

Thumbnail

 پروفسور دکتر گونتر کروبر

برگردان

شین میم شین

 

۲۳

·    سیبرنتیک عرصه خاصی برای استفاده از روابط دیالک تیکی مقوله «امکان» است.

 

۲۴

·    سیستم های سیبرنتیکی امکان آن را دارند، که از عهده انواع مختلف تصادفات بر آیند.

 

۲۵

·    محیط پیرامون این سیستم ها منبع ممکنه تأثیرات  تصادفی  است، تأثیراتی که می توانند به سود و یا به زیان سیستم باشند.

 

۲۶

·    سیستم های سیبرنتیکی قادرند، که در مقابل میدان امکان های (کنشی) محیط خود، میدانی از امکان های واکنشی تشکیل دهند، که پارامترهای حیاتی سیستم در محدوده های تنظیمی حفظ شوند.

 

۲۷

·    این سیستم ها قادرند که در روند مبارزه با محیط پیرامون خود سیستم های مطلوب خود را پدید آورند.

 

۲۸

·    آنها می توانند خود را آن چنان سازمان دهند که راه برای افزایش دم افزون امکان های شان هموار شود.           

 

۲۹

·    رفتار کلی هر سیستم سیبرنتیکی به وسیله تضاد دیالک تیکی میان امکان های داخلی سیستم (که منوط به ساختار آن و نحوه و نوع سیستم تنظیمی آنند) و امکان های خارجی (که نتیجه تأثیر محیط بر سیستم اند) تعیین می شود.  

 

۳۰

·    بدین طریق، مجموعه عوامل ارثی هر ارگانیسم (به تعبیری، برنامه ریزی اولیه آن) امکان تطبیق خود با محیط را در اختیار آن قرار می دهد.

 

۳۱

·    این امکان تطبیق با محیط اما زمانی می تواند واقعیت یابد که شرایط محیطی معینی فراهم آیند.

·    یعنی در محیط، مجموعه ای از امکان ها به طور عینی ـ واقعی موجود باشد. 

 

۳۲

·    امکان و واقعیت تعین های مطلق نیستند که مستقل از یکدیگر، مستقل از پیوند موجود و مستقل از جریان توسعه موجود وجود داشته باشند.

 

۳۳

·    با تبدیل امکان به واقعیت، واقعیت جدید می تواند به نوبه خود امکانی برای فرم های دیگری از واقعیت باشد.

 

۳۴

·    نظام سرمایه داری از لحظه مشخصی از توسعه و تکامل خود، حاوی امکان پیدایش سوسیالیسم است.

 

۳۵

·    نحوه و نوع تبدیل امکان به واقعیت در طبیعت و جامعه یکسان نیست.

 

۳۶

·    قوانین طبیعی همواره عرصه ای از امکان ها را شامل می شوند که تحت شرایط مندرج در فرمولبندی قوانین طبیعی، واقعیت می یابند.

 

۳۷

·    در طبیعت، گذار از امکان به واقعیت به طور خودپو صورت می گیرد.

·    یعنی در نتیجه تأثیر متقابل قانونمند عوامل علی مختلف صورت می گیرد.

 

۳۸

·    در جامعه ـ اما برعکس ـ تبدیل امکان ها به واقعیت با عمل پراتیکی انسان ها در پیوند است.

 

۳۹

·    عمل پراتیکی انسانها می تواند به نوبه خود، امکان های معینی را به طور خودپو جامه واقعیت بپوشاند.

·    بدون اینکه انسان، آگاهانه قصد انجام آن را در دل داشته باشد.

 

۴۰

·    عمل پراتیکی انسانها ـ علاوه بر این ـ می تواند آگاهانه به تبدیل امکان های عینی موجود در قوانین توسعه اجتماعی به واقعیت کمک رساند.

 

۴۱

·    برای این کار، انسان باید انجام آن را به آماج زندگی خود بدل سازد.

 

۴۲

·    لنین در اثر خود تحت عنوان «چه باید کرد؟» نشان می دهد که تفاوت میان کردوکار خودپو و آگاهانه در رابطه با تأثیرگذاری اجتماعی کجا ست.

·    او در این اثر، وظایف حزب طبقه کارگر را در رابطه با اشاعه شعور سوسیالیستی در جنبش کارگری مورد بررسی مفصل قرار می دهد.

 

۴۳

·    در حال حاضر، مهمترین فرم های کاربست دیالک تیک امکان و واقعیت  در جامعه عبارتند از عمل آگاهانه و سازمان یافته طبقه کارگر زیر رهبری حزب مارکسیستی ـ لنینیستی در جامعه سرمایه داری برای تبدیل امکان انقلاب سوسیالیستی به واقعیت و پس از کسب قدرت، عمل آگاهانه و سازمان یافته برای تبدیل امکان های مربوط به گسترش تولید (از هر نظر عالی تر در مقایسه با کشورهای سرمایه داری) به واقعیت اجتماعی.

 

 

۴۴

·    شناخت امکان های موجود و یا منتج از واقعیت کنونی جامعه و ارزیابی شرایط لازم برای تحقق این امکان ها وظیفه مهم پیش بینی جامعتی است.

 

۴۵

·    تفاوت پیش بینی جامعتی مارکسیستی که ساختمان سیستم جامعتی سوسیالیسم پیشرفته را هدف خود قرار می دهد، با اوتوپی های اجتماعی، پیش گوئی های پیامبرانه و غیره در این است که امکانات نشان داده شده از سوی آن برای توسعه بعدی جامعه بر مبنای شناخت قوانین عینی توسعه اجتماعی و بر استفاده از آنها استوار شده اند.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر