۱۴۰۰ شهریور ۲۰, شنبه

کلنجار سنگ سخنگویی با سگ سخن جویی (۶۱۱)

Truus Oversteegen, girl wearing a knee-length skirt and overcoat, smiles at the viewer while holding a military weapon

هانی شافت

آنتی فاشیست شهید هلند  

میم حجری


۸۴۸۰  

سنگ سخنگو

شستیم رخت طالع خود را در آب‌ها
از دیگران
سپید شد
از ما
سیاه شد
داود سرخوش


۸۴۸۱  

سنگ سخنگو

ماموریت رژیم پلید ولایی نابودی ایران است
اردشیر


سگ سخن جو


مأموریت مفهوم دقیقی نیست.
رسالت دقیقتر است.

رژیم ولایی هم مفهوم دقیقی نیست.
فوندامنتالیسم شیعی دقیقتر است که همشیره فاشیسم است.

در تئوری تئولوژیکی فوندامنتالیسم اسلامی
چه شیعی و چه سنی
جهان هر چه بدتر گردد به همان اندازه بهتر است
چون
بدین طریق ظهور مهدی موعود تسریع می شود
رسالت مهدی موعود
نفی آنتی کریست است.
مفهوم آنتی کریست
نتیجه تجرید هر شر مطلوب و سوبژکتیو (دلبخواهی) است.



۸۴۸۲  

سنگ سخنگو


وزیر آموزش طالبان: 

مدرک کارشناسی ارشد و دکترا دیگر ارزش ندارد
طالب‌ها مدرک ندارند ولی از همه بالاترند! 

سگ سخن جو


 

هر طبقه حاکمه پس از قبضه قدرت همه معاییر موجود را بنا بر منافع خود تغییر می دهد.


۸۴۸۳  

سنگ سخنگو

قالیباف رئیس مجلس:
گسترش فرهنگ اربعین یعنی باید همیشه اربعینی زندگی کنیم.
ضمن اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی، ظرفیت زائران ایرانی اربعین باید افزایش یابد.



۸۴۸۴  

سنگ سخنگو
تنها نامش کافیست
که با افتخار بپا خیزیم
و بگوئیم که او هم یکی از ماست !
تاسیس جمهوری سوسیالیستی ویتنام ، (2 سپتامبر 1945)
و سالروز درگذشت هوشی مین ، (2 سپتامبر 1969) گرامی باد

حزب چپ

سگ سخن جو


هوشی مین یکی از شماها ست؟

بیچاره هوشی مین.


۸۴۸۵  

سنگ سخنگو

نقدِ سینمای اصغر فرهادی از منظرِ طبقاتی
علی اردلان

سگ سخن جو


 
منظور اردلان از «نقدِ از منظرِ طبقاتی» چیست؟
مگر نقد از منظر ماورای طبقاتی هم وجود دارد؟
مگر نقد طبقاتی کذایی تحفه نطنز است؟


۸۴۸۶  

سنگ سخنگو

حریف

 قیاس به نفس می کند. 

سکنه هر جامعه تعلقات طبقاتی متضاد دارند. 

به همین دلیل قهرمان ها و امام ها و سران متضاد دارند

متاع کفر و دین بی مشتری نیست. 

گروهی ان گروهی این پسندند.

۸۴۸۷  

سنگ سخنگو

دیو از دید حکیم سرخ طوس یعنی پرولتاریا. 

دیو در شاهنامه ستایش انگیز است و شاهان منتکش دیوان اند.

۸۴۸۸  

سنگ سخنگو

ملت چیست؟

 در ممالک مخروبه خاورمیانه 

ملت 

اصلا 

وجود ندارد.

۸۴۸۹  

سنگ سخنگو

بهتر است که لال باشیم. 

حرف می زنیم بلاک می شویم. 

فیسبوک بهانه جو شده است


۸۴۹۰  

سنگ سخنگو

لوکاشنکو روسها و بلاروس ها را یک قوم و از یک ریشه ی واحد می داند. 

سگ سخن جو


 

عجب سوادی دارد این آدم.
به این می گویند شعور ماقبل تاریخی.

۸۴۹۱  

سنگ سخنگو

مگر نقد فنی و هنری و استه تیکی و اتیکی و غیره چیزی 

می تواند ماورای طبقاتی باشد؟ 

مگر فردی وجود دارد که فاقد تعلقات طبقاتی باشد؟

۸۴۹۲  

سنگ سخنگو

همه اصولا و اساسا عاشق خویشتن اند. 

عشق به این و آن نیز به دلیل خودخواهی است

۸۴۹۳  

سنگ سخنگو

چرا کومونیست بوده و نه کمونیست؟
مگر مویی گم شده است که می پرسید:

کو؟

مو نیست.


۸۴۹۴  

سنگ سخنگو

این را نمی توان «نقدِ از منظرِ طبقاتی» قلمداد کرد. 

روابط حاکمه به چه معنی اند؟ 

ملانقطی به معنی دیگری است؟


۸۴۹۵  

سنگ سخنگو

مهمترین اثر آریان پور «در آستانه رستاخیز» است که شامل ترجمه واژه هایی از جامعه شناسی بورژوایی به فارسی است. 

آریان پور استاد فوق العاده پرکاری بوده است. 

در فیسبوک صفحه ای خاص او وجود دارد که آثارش را منتشر می کند.

 آریان پور ولی از فلسفه علمی خبر نداشته است. 

اگرچه آثار ویل دورانت و فلاسفه دیگر را مورد تأمل چه بسا غیر علمی قرار داده است.


۸۴۹۶  

سنگ سخنگو

طالبان مثل سگ از زنان رزمنده وحشت دارد ،
همانطور که داعش از زنان مبارز و مسلح کرد در کوبانی و رقه سوریه داشت و آخر هم همانها خرمایشان را خوردند
کمان


سگ سخن جو


کمان
در سنت اگزیستانسیالیسم و پسیکولوژیسم
با مفهوم پسیکولوژیکی ترس
به تحلیل زن ستیزی فوندامنتالیسم می پردازد.

با چنین مفاهیمی نمی توان به کشف حقیقت نایل آمد.

کمان ضمنا زنان را مظهر تهور قلمداد می کند.
در حالیکه زنان نه جماعتی متهور
بلکه چه بسا جماعتی محافظه کارتر و ترسوتر از مردان هستند.

در افغانستان و ایران و غیره هم اقلیت ناچیزی از زنان زیر ضربات فوندامنتالیسم به نوعی مقاومت فرمالیستی ـ فمینیستی برخاسته اند.

زن ستیزی قبل از همه علل فرماسیونی ـ اقتصادی و طبقاتی دارد.
زن ستیزی با فرماسیون اقتصادی برده داری شروع شده است.
یعنی تا جامعه طبقاتی هست، زن ستیزی هم وجود خواهد داشت.

۸۴۹۷  

سنگ سخنگو

نه.
ملت با حاکمیت بورژوازی تشکیل می شود.
 با تشکیل جامعه سرمایه داری

۸۴۹۸  

سنگ سخنگو

برای ارزیابی ماهیت طبقاتی دفاع از کاپیتالیسم و یا مبارزه بر ضد آن
باید
به
کشف ماهیت طبقاتی مدافع و مخالف آن نایل آمد.
نه
دفاع از آن فی نفسه منفی و ارتجاعی است و نه مخالفت با آن فی نفسه مثبت و انقلابی است.
سؤال این است که
مقاومت و مبارزه کی در مقابل کی و برای چی؟
حمایت و مدافعه کی از کی برای چی؟
زن ستیزی به دلایل طبقاتی شروع شده و نه به دلایل پسیکولوژیکی


۸۴۹۹  

سنگ سخنگو

کار فلسفه جست و جوی رستگاری در غیاب خدا ست.
 زئوس.

سگ سخن جو


 
 نه.
کسب و کار فیلسوف کشف حقیقت است.
برای اینکه حقیقت در کل است و کل حقیقی است و موضوع فلسفه کل است.

۸۵۰۰  

سنگ سخنگو

منظور از روزگار همان تجارب بشری است که تنها زادگاه دانش بشری است.


۸۵۰۱  

سنگ سخنگو

زنان افغانستان، پیشگام مبارزه با تباهی و تبانی
راوی


سگ سخن جو


کاش چنین بود
زنان مخالف طالبان
اقلیت مرفه انگشت شماری است که عمدتا تمایلات ضد کمونیستی و امپریالیستی دارد.
احتمالا جزو و عضو «طبقه» حاکمه طرفدار امپریالیسم اند.
یکی از دستاوردهای اشغال ۲۰ ساله افغانستان
مدرنیزاسیون آنتی کمونیسم است

۸۵۰۲  

سنگ سخنگو

بازی بزرگ ویران کردن کشورها
جان پیلگر روزنامه نگار و فیلمساز متعهد در مقاله ای تحت عنوان «بازی بزرگ ویران کردن کشورها» می نویسد:
«درسونامی اشک تمساحی که سیاست مداران غربی را غرق می کند، تاریخ نادیده گرفته می شود. بیش از یک نسل پیش، افغانستان آزادی خود را به دست آورد، که از سوی ایالات متحده، بریتانیا و «متحدان» آن ها نابود شد.
درسال 1978، جنبش رهایی بخشی تحت رهبری حزب دموکراتیک افغانستان دیکتاتوری محمد داوود ، پسرعموی ظاهرشاه را سرنگون کرد. این انقلاب مردمی عظیمی بود که تعجب بریتانیا و امریکا را برانگیخت
نیویورک تایمز نوشت ،روزنامه نگاران خارجی در کابل، از شنیدن آن که « تقریبا تمام افغان هایی که با آن ها مصاحبه کردند می گفتند که از کودتا خوشحال هستند» شگفت زده شده بودند. وال استریت جورنال نوشت که « 150.000 نفر... برای بزرگداشت پرچم جدید راهپیمایی کردند... شرکت کنندگان صادقانه علاقمند به نظر می رسیدند.»
واشنگتن پست نوشت که« وفا داری افغانی به دولت را به دشواری می توان مورد علامت سوال قرارداد.» دولت سکولار، مدرنیست و تا حد قابل ملاحظه ای سوسیالیست یک برنامه اصلاحات رویایی را اعلام کرد که حقوق برابر برای زنان و اقلیت ها را در بر می گرفت. زندانیان سیاسی را آزاد کردند و پرونده های پلیس در ملاء عام به آتش کشیده شد. در زمان پادشاهی، انتظار طول عمر سی و پنج سال بود، یک سوم کودکان در نوزادی می مردند. نود درصد مردم بیسواد بودند. دولت جدید درمان رایگان را مرسوم کرد. کارزار سواد آموزی عظیمی به راه افتاد.
دست آوردهای زنان بی سابقه بود، تا اواخر دهه 1980، نیمی از دانشجویان دانشگاهی زنان بودند، و زنان 40 درصد از پزشکان، 70 درصد آموزگاران و 30 درصد مستخدمان کشوری را تشکیل می دادند.
تغییرات به قدری ریشه ای بود که در خاطره کسانی که از آن تغییرات برخوردار بودند به وضوح باقی است.سایرا نورانی ، جراح زنان که در سال 2001 از افغانستان گریخت به یاد می آورد: هر دختری می توانست به دبیرستان و دانشگاه برود. ما هرجایی که می خواستیم می توانستیم برویم و آن چه را دوست داریم بپوشیم... ما به کافه رفتن و سینما رفتن برای دیدن آخرین فیلم های هندی در روز های جمعه عادت داشتیم... همه این ها زمانی که مجاهدین پیروزی را آغاز کردند خراب شد... این ها افرادی بودند که غرب حمایت می کرد. »

۸۵۰۳  

سنگ سخنگو

راشا تودی ما را کشت. 

انگار پاکستان ابر قدرتی است

۸۵۰۴  

سنگ سخنگو

به عوض طرد دگراندیشان بهتر است هماندیشی کنید

۸۵۰۵  

سنگ سخنگو

«نه به ج.ا.»  

نه استراتژی است و نه تاکتیک.

۸۵۰۶  

سنگ سخنگو

مردم تنها زمانی سوال می پرسند که پاسخش را از قبل داشته باشند.
سارا


سگ سخن جو


منظور سارا از «مردم» دیوانگانند و نه خردگرایان.
چون فقط دیوانگان
از درک دیالک تیک پرسش و پاسخ عاجزند
و
همه چیز را وارونه می بینند.

۸۵۰۷  

سنگ سخنگو

نه. 

رئیس سیا هم با طالبان مذاکره کرده است. 

دلیلش عدم وجود دولت طالبان بوده است. 

سرکوب چیه؟

۸۵۰۸  

سنگ سخنگو

مشکل بیشتر مردم این نیست که نمی دانند
بلکه این است که آنچه می دانند، درست نیست
جوش بیلینگز


سگ سخن جو


دانش چیست؟
دانستن خرافه که دانش نیست
ایرانیان بدبخت افتاده اند دنبال فرنگی های بدبخت تر از خود

۸۵۰۹  

سنگ سخنگو

( بعد از تو )
رودى روان بودى،
آرام و جارى .
كوهستانى دور بودى،
پُر ابهت و لطيف .
چشمه اى زلال بودى ،
آبشخور غزالان و رميدگان .
***
بعد از تو،
قاب عكس ات را به ديوار اتاقم ،
يادت را در ذهنم ،
عشق ات را در جانم،
نگهدارى ميكنم.
بعد از تو ،
درِ خانه روى همه مى بندم .
***
تو در من پايان نمى پذيرى ،
آنچنان كه مولانا در مثنوى،
انسان در آزادى،
و بهار در فصل ها.
١٣٩٩/١٢/٢٧
هامان

 
تو در من پايان نمى پذيرى ،
آنچنان كه مولانا در مثنوى،
انسان در آزادى،
و بهار در فصل ها.
هامان



سگ سخن جو

 

 معنی تحت اللفظی:
من مثل مثنوی ام
مثل آزادی ام
مثل فصول سالم
تو
مثل مولانایی
مثل انسانی
مثل بهاری

این خودستایی است و یا مرده ستایی؟
 
من بامداد اول و اخرم
شرف کیهانم 

من هابیلم 

خدا اسم من است

قبله عالم شعرا «من» صاحب مرده شان است و بس

 این اطلاعات خطرناک را شعرا نباید به رایگان
در اختیار این و آن قرار دهند.
این یعنی
زنده باد مرده ها. 

زنده ها که ارزش ندارند. 

زنده ها پس از مردن عزیز و ارجمند می شوند

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر